Rosną zyski Portów Lotniczych

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) po pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku odnotowało ponad 200 milionów złotych zysku netto. To o 40 procent więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej

Publikacja: 03.11.2016 10:03

Rosną zyski Portów Lotniczych

Foto: AFP

PPL zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim lotniskiem Chopina; ma też udziały w portach regionalnych, m.in. w Krakowie, Rzeszowie i Poznaniu. W 2015 roku przedsiębiorstwo zanotowało ok. 139 mln złotych zysku netto. Łączna strata za lata 2013 – 2014 wyniosła natomiast 407 mln złotych.

- W ostatnich trzech kwartałach tego roku Porty Lotnicze znacznie poprawiły rentowność prowadzonej działalności oraz poziom bezpieczeństwa finansowego. Udało się to osiągnąć między innymi dzięki wypracowaniu lepszych wyników finansowych oraz dodatkowych środków pieniężnych. Tak dobrej sytuacji finansowej PPL nie miało od siedmiu lat  - podaje dyrektor PPL Mariusz Szpikowski.

Jak podkreśla, wskaźnik rentowności netto, określający udział zysku netto w przychodach ze sprzedaży m.in. usług i towarów, wzrósł o ok. 7,9 pkt. procentowego i wyniósł 34,5 procent.

Przychody PPL po trzech kwartałach 2016 roku wyniosły 612,3 mln złotych i w porównaniu z takim samym okresem poprzedniego roku wzrosły o 8,4 procent. Z kolei koszty działalności operacyjnej PPL, czyli z obsługi pasażerów i linii lotniczych, w okresie styczeń – wrzesień 2016 roku wyniosły 370,7 mln złotych, co oznacza 2,6 procent wzrostu rok do roku.

- PPL ma pełną zdolność do regulowania swoich zobowiązań i podejmowania kluczowych inwestycji. Nasz wskaźnik płynności gotówkowej na poziomie 3,0 świadczy o dużym bezpieczeństwie finansowym przedsiębiorstwa - zaznacza dyrektor Portów Lotniczych.

Ustabilizował się także udział kosztów pracy w wydatkach przedsiębiorstwa. Chodzi m.in. o pieniądze na wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze. Obecnie udział tych kosztów to 35 procent budżetu i zdaniem władz PPL "jest na bezpiecznym poziomie".

- Nierynkowe wartości kosztów pracy w PPL, wynikające z ulegania roszczeniom związków zawodowych, stanowiły przesłankę do podjęcia działań restrukturyzacyjnych w 2014 roku. Po przeprowadzonej redukcji liczby pracowników, obecnie jedynym możliwym obszarem redukcji byłaby ewentualnie wysokość płac - tłumaczy dyrektor pionu finansowego w Portach Lotniczych Michał Nowotny.

W 2014 roku poprzednik obecnego dyrektora PPL, Michał Kaczmarzyk, rozpoczął proces restrukturyzacji w przedsiębiorstwie, który zakończył się w 2015 roku i kosztował Porty Lotnicze niemal 300 mln złotych. Zmniejszył w tym czasie m.in. zatrudnienie o ok. 900 etatów.

Lotnisko Chopina od stycznia do końca września tego roku obsłużyło 9,7 mln osób. W porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku oznacza to wzrost o 10,6 procent i jest kolejnym rekordowym wynikiem w historii portu. Zgodnie z prognozami lotnisko w tym roku może obsłuży ponad 12 mln pasażerów, a w następnym roku - 14 mln osób. W zeszłym roku było to ponad 11,2 mln podróżnych.

Warszawki port obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation i cargo. Lotnisko jest głównym portem dla PLL LOT. Oprócz naszego przewoźnika latają tu takie linie, jak m.in. Lufthansa, British Airways, Air France, KLM, Brussels Airlines, Turkish Airlines, Emirates, Qatar Airways, Tap Portugal, Aerofłot, Enter Air, Wizz Air i Ryanair.

W tegorocznym sezonie zimowym z lotniska Chopina można polecieć do 100 miast, w tym m.in. do Nowego Jorku, Chicago, Moskwy, Dubaju, Pekinu, Tokio, Katanii i Neapolu, na Malagę czy do Ejlatu.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek