IATA bez walizkowych wytycznych

Po protestach konsumentów i niektórych północnoamerykańskich linii lotniczych największa na świecie organizacja przewoźników zrezygnowana z ustalania wytycznych dla bagaży podręcznych

Publikacja: 19.06.2015 16:17

IATA bez walizkowych wytycznych

Foto: Bloomberg

W ubiegłym tygodniu IATA ogłosiła, że postara się zmniejszyć obawy podróżujących, że ich bagaże podręczne mogą nie zmieścić się lukach nad fotelami, i poda optymalne wymiary walizek, które będą pasować do większości samolotów. I choć szybko doprecyzowała, że nie będzie to maksymalny limit, ale sugestia, konsumenci uznali tę wiadomość za zapowiedź ograniczenia przez linie lotnicze wymiarów walizek podręcznych nie podlegających dodatkowym opłatom.

Obawiano się, że większe ograniczenia zmusiłyby wielu podróżnych do nadawania bagaży, co nie tylko wydłużyłoby czas oczekiwania na lotniskach, lecz także zwiększyłoby koszty podróży. Za kolejne walizki linie pobierają bowiem często dodatkowe opłaty.

Teraz IATA oświadczyła więc w komunikacie, że - w związku z poważnym zaniepokojeniem klientów i jej kluczowych udziałowców w Ameryce Północnej - dokona ponownej oceny swego planu "Cabin OK".

- To duża wygrana konsumentów, że linie zdały sobie sprawę z przekroczenia pewnych granic - stwierdził szef firmy broniącej interesów konsumentów Tvavelers United, Charlie Leocha.

Dodał, że opłaty pobierane przez linie za nadawany bagaż skłoniył podróżujących do zabierania częściej mniejszych walizek podręcznych, które powodują tłok w lukach nad fotelami. Nie dochodzi do tego w samolotach Southwest Airlines, bo przewoźnik pozwala nadawać bezpłatnie mniejsze sztuki bagażu.

Sześciu senatorów amerykańskich skierowało wspólne pismo do prezesów linii lotniczych w USA, by nie pobierali opłat za nadawany bagaż, jeśli jego wymiary są niewielkie.

Propozycja IATA, czyli bagaże o wymiarach 21,5x13,5x7,5 cali (55x35x20 cm) włącznie z kółkami, to nieco mniej niż 22x14x9 cali, dopuszczalnych w United Continental, American Airlines i Delta Air Lines.

- Delta nie ma planów zmniejszenia wymiarów bagaży podręcznych - oświadczył przewoźnik z Atlanty, łagodząc społeczne zaniepokojenie inicjatywą IATA. - Naszą uwagę i inwestycje w zakresie bagaży podręcznych skupiliśmy na zainstalowaniu większych luków w samolotach na trasach krajowych i międzynarodowych - dodał.

W ubiegłym tygodniu IATA ogłosiła, że postara się zmniejszyć obawy podróżujących, że ich bagaże podręczne mogą nie zmieścić się lukach nad fotelami, i poda optymalne wymiary walizek, które będą pasować do większości samolotów. I choć szybko doprecyzowała, że nie będzie to maksymalny limit, ale sugestia, konsumenci uznali tę wiadomość za zapowiedź ograniczenia przez linie lotnicze wymiarów walizek podręcznych nie podlegających dodatkowym opłatom.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina