Sprzedaż wyjazdów w biurach podróży rośnie. Zarówno jeśli chodzi o cały rok turystyczny, jak i sam sezon letni – tą informacją prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej rozpoczyna cykliczny materiał z analizą wydarzeń z poprzedniego tygodnia, dotyczących turystyki wyjazdowej.
W zeszłym tygodniu wyniki drugiego kwartału ogłosił oficjalnie Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Na tej podstawie Betlej, po dokonaniu niezbędnych korekt, oszacował wielkość sprzedaży touroperatorów.
A jednak rośnie!
Z danych TFG za IV kwartał 2018 oraz I i II kwartał 2019 wynika, że mimo spadku w samym II kwartale tego toku o 1,57 procent, łączna liczba klientów czarterowych wyniosła w tym okresie ponad 2016,2 tysiąca co stanowi łączny wzrost o 2,43 procent wobec adekwatnego okresu roku ubiegłego – pisze autor. Po uzupełnieniu o przybliżone dane dotyczące sprzedaży zimy i wrześniowej sprzedaży lata (w obu sezonach), a także sprzedaży lata 2019 już w sierpniu 2018 roku wynika, że skumulowana sprzedaż wycieczek czarterowych na koniec czerwca 2019 roku była o 4,5 procent większa niż rok wcześniej.
Po uzupełnieniu danych dotyczących czarterów o wycieczki zorganizowane z wykorzystaniem pozaeuropejskich przelotów rejsowych (głównie egzotyka) i tanimi liniami (głównie Zjednoczone Emiraty Arabskie) oraz o wycieczki zorganizowane oparte na europejskich przelotach głównie tanimi liniami (np. Malta, Cypr, Teneryfa) otrzymujemy ogólny wzrost lotniczej turystyki wyjazdowej według stanu na koniec czerwca o prawie 5,7 procent, a samego sezonu letniego o 3,6 procent – wyjaśnia ekspert.
Traveldata przedstawia wykres przybliżonej dynamiki sprzedaży (i przedsprzedaży) wycieczek lotniczych w sezonie według stanu z końca ostatniego pełnego tygodnia czerwca. Zielone obramowania zawierają dane z TFG. Są to dane na koniec IV kwartału 2018 roku, a także I i II kwartału 2019 roku. Niebieskie słupki oznaczają przybliżoną dynamikę łącznej sprzedaży lata i zimy, granatowa linia oznacza przebieg łącznej dynamiki skumulowanej, czyli liczonej od początku sprzedaży, a czerwona przebieg dynamiki sprzedaży skumulowanej wycieczek sezonu letniego. Jest ona dość zbliżona do krzywej przebiegu łącznej sprzedaży, gdyż lato stanowi jej dominujący składnik, który w dużej mierze decyduje o przebiegu sprzedaży łącznej – wyjaśnia Betlej.