Niemiecki przewoźnik miał nadzieję uruchomić to połączenie w ubiegłym roku i zapowiadał, że trasę 640 km będzie można przejechać w ciągu 5 godzin, ale pod koniec 2012 r. przesunął termin do 2016 r., gdy odroczono realizację zamówienia 16 składów ICE Siemensa za 500 mln euro.
- Nie zrezygnowaliśmy całkowicie z naszego zamiaru kursowania do Londynu, ale teraz skupiamy się na uruchomieniu połączeń do Brukseli i Paryża - powiedział szef produkcji w dziale połączeń dalekobieżnych w DB Andreas Busemann podczas podróży z dziennikarzami z Frankfurtu do Kolonii nowym składem ICE 3. - Kiedy to będziemy mieć, zastanowimy się, czy i kiedy będziemy kursować do Londynu - dodał.
Siemens dostarczył dotąd cztery składy ICE, dalsze cztery są spodziewane pod koniec marca, a reszta zostanie przekazana po uzyskaniu certyfikatu do użytkowania ich w Belgii i Francji.
- Nikt z nas nie spodziewał się tak poważnych problemów z certyfikacją, a tymczasem zmieniły się warunki prowadzenia działalności - powiedział Busemann podając przykład podwyżek francuskich stawek za korzystanie z torowisk i ostrą konkurencję.
Usługi kolejowe przez kanał świadczy Eurostar, w którym większość udziałów ma państwowa kolej francuska SNCF. Eurostar także zamierza uruchomić w najbliższych latach bezpośrednie połączenia z Londynu do Frankfurtu i Kolonii, kiedy tylko otrzyma od Siemensa zamówione składy.