LOT bliski uziemienia

Bruksela najchętniej odmówiłaby zgody na pomoc publiczną dla LOT. Ale to byłby jego koniec

Publikacja: 21.01.2014 10:10

LOT bliski uziemienia

Foto: Bloomberg

Oficjalnie w Brukseli można usłyszeć, że negocjacje w sprawie pomocy publicznej dla polskiego przewoźnika wciąż trwają i nie będzie żadnych komentarzy. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że Komisja Europejska jest negatywnie nastawiona do pomocy dla LOT.

– Podejście do LOT-u jest jeszcze bardziej ostre niż w przypadku Malevu – mówi „Rz" osoba zbliżona do KE. Przypomnijmy, że  węgierski przewoźnik musiał zwrócić pomoc publiczną, co skończyło się jego bankructwem.

Inny wysoko postawiony urzędnik z Brukseli mówi otwarcie: – Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby w Europie zostały tylko Lufthansa, British Airways i Air France/KLM.

Ów urzędnik sam pochodzi z kraju, którego narodowy przewoźnik ubiega się o pomoc z budżetu państwa.

O tym, że LOT nie będzie traktowany w Brukseli z pobłażaniem, wiadomo od jakiegoś czasu. – Komisja ma wątpliwości, czy plan restrukturyzacji LOT-u jest zgodny z wytycznymi UE w sprawie pomocy dla przedsiębiorstw – mówił rzecznik KE Antoine Colombani, kiedy na początku listopada informował o wszczęciu postępowania oceniającego, czy przyznanie LOT-owi 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami.

– Mamy obawy, że prognozy dotyczące długoterminowej rentowności spółki mogą być nierealistyczne i że zaproponowane ograniczenie zdolności przewozowych może nie wystarczyć, by zrekompensować zakłócenia konkurencji. Są też wątpliwości, czy wkład własny LOT-u w koszty restrukturyzacji jest wystarczający – mówił Colombani.

W to, że Bruksela mogłaby nie wyrazić zgody na wsparcie LOT-u publicznymi pieniędzmi, nie chce wierzyć wiceminister skarbu Rafał Baniak, który nadzoruje naprawę przewoźnika. – LOT poprawia wyniki, co potwierdza, że przyjęty plan restrukturyzacji jest realny ?i daje szansę na trwałe odzyskanie rentowności. Lepsze wyniki finansowe mogą pomóc w rozmowach z Komisją Europejską – mówi „Rz" Rafał Baniak.

Realizowany plan restrukturyzacji LOT-u przynosi nawet lepsze rezultaty od zakładanych. Strata z działalności operacyjnej za ubiegły rok ma wynieść ok. 20 mln zł, podczas gdy w czerwcu, ?w dokumentach złożonych w Brukseli, prognozowano ją na 142 mln.

Polski przewoźnik nie jest jedynym w Europie, który wystąpił o zgodę na pomoc publiczną. Przez podobne procedury przeszły m.in. Air Cyprus, Air Malta czy SAS.

Bez pomocy publicznej LOT-owi niemal na pewno grozi bankructwo.

"Czas szykować trumnę dla LOT-u"

Oficjalnie w Brukseli można usłyszeć, że negocjacje w sprawie pomocy publicznej dla polskiego przewoźnika wciąż trwają i nie będzie żadnych komentarzy. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że Komisja Europejska jest negatywnie nastawiona do pomocy dla LOT.

– Podejście do LOT-u jest jeszcze bardziej ostre niż w przypadku Malevu – mówi „Rz" osoba zbliżona do KE. Przypomnijmy, że  węgierski przewoźnik musiał zwrócić pomoc publiczną, co skończyło się jego bankructwem.

Pozostało 81% artykułu
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej