Nowy kłopot dreamlinera, ale nie LOT-u

Boeing polecił liniom lotniczym używającym nowych B747-8 i dreamlinerów z silnikami General Electric, by nie latały w pobliżu gwałtownych burz, bo istnieje groźba powstawania lodu w silnikach

Publikacja: 24.11.2013 09:59

Nowy kłopot dreamlinera, ale nie LOT-u

Foto: Bloomberg

Dreamlinery LPT-u mają silniki Trent 1000 Rolls-Royce'a, to zalecenie nie dotyczy więc polskiego przewoźnika.

Maszyn z silnikami wymienionymi przez koncern używa dzisiaj 15 linii lotniczych, m.in. Lufthansa, United Airlines, Cathay Pacific i Japan Airlines.

Problem polega na osadzaniu się kryształków lodu początkowo tuż za przednim wentylatorem, a następnie wzdłuż całego silnika — wyjaśnił rzecznik General Electric. Dodał, że wszystkie samoloty wylądowały bezpiecznie w zaplanowanych portach. — Branża lotnicza doświadcza rosnącej w ostatnich latach liczby przypadków pojawiania się kryształków lodu, zwłaszcza w tropikalnych regionach świata, bo lata tam coraz większa liczba dużych samolotów cywilnych — wyjaśnił rzecznik. I dodał, że General Electric i Boeing pracują nad zmianami w oprogramowaniu systemu kontroli pracy silników, co powinno usunąć ten problem.

Boeing ogłosił komunikat zakazujący wymienionym maszynom latania na dużych wysokościach w odległości 50 mil morskich od burz mogących zawierać kryształki lodu. Koncern podjął taką decyzję po sześciu incydentach, które miały miejsce między kwietniem a listopadem z udziałem pięciu B747-8 i jednego B787 z silnikami GEnx, które utraciły na krótko siłę ciągu podczas lotów na dużych wysokościach.

Japan Airlines ogłosiła w związku z tym, że zastąpi innymi samolotami dreamlinery latające na trasach Tokio - Delhi i Tokio - Singapur, zrezygnowała też na razie z planów uruchomienia od grudnia szlaku Tokio - Sydney obsługiwanego przez B787. Przewoźnik zamierza jednak nadal korzystać z dreamlinerów na innych trasach krajowych i międzynarodowych, na których występuje małe prawdopodobieństwo pojawiania się chmur kumulonimbusów.

- Boeing i JAL wspólnie troszczą się o bezpieczeństwo pasażerów i załóg na pokładzie naszych samolotów. Szanujemy decyzję JAL o zawieszeniu korzystania z B787 na konkretnych trasach — stwierdził rzecznik Boeinga.

Dreamlinery LPT-u mają silniki Trent 1000 Rolls-Royce'a, to zalecenie nie dotyczy więc polskiego przewoźnika.

Maszyn z silnikami wymienionymi przez koncern używa dzisiaj 15 linii lotniczych, m.in. Lufthansa, United Airlines, Cathay Pacific i Japan Airlines.

Pozostało 89% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży