Są chętni do kupienia czeskiego przewoźnika?

Latem 2013 zamierzamy zakończyć sprzedaż CSA. Inwestora wybierzemy nie później niż w kwietniu - poinformowało czeskie Ministerstwo Finansów

Publikacja: 06.12.2012 21:17

Są chętni do kupienia czeskiego przewoźnika?

Foto: spółka

- Chętnymi do przejęcia naszego narodowego przewoźnika są Qatar Airways i Korean Air - powiedział minister finansów Czech Miroslav Kalousek w wywiadzie dla portalu internetowego Aktualne.cz.

— Pierwsze słyszę! - komentuje czeskie informacje prezes Qatar Airways Akbar Al Baker. — Jeśli prowadzimy jakieś negocjacje, przymierzamy się do przejęcia jakiejś firmy, to robimy to z najwyższą dyskrecją. Nigdy nie zgadzamy się, aby nasza obecność w jakimś przedsięwzięciu była wcześniej ujawniana. Przy tym na razie zajęci jesteśmy własnym rozwojem. W przyszłym roku przystępujemy do sojuszu lotniczego Oneworld. Mamy ręce pełne roboty. Nazwa naszej linii często jest wymieniana, np jak to było ostatnio w Indiach, aby wywindować cenę w górę - tłumaczy „Rzeczpospolitej" Al Baker. Zapytany, czy jest możliwe, że w przyszłości zainteresuje się LOT-em - odpowiada: - Nigdy nie mówię nigdy.

Minister Kalousek przyznał, że trudno jest sprzedać linię lotniczą. — Wysłaliśmy oferty do  50 potencjalnych inwestorów, linii lotniczych, bo nie interesuje nas inwestor finansowy. Jednak tylko Katarczycy i Koreańczycy wyrazili jakiekolwiek zainteresowanie — mówił minister. Wyjaśnił jednocześnie, że chciałby, aby obydwie linie przedstawiły swoje plany do końca stycznia 2013 r. Chodzi przede wszystkim o sposób w jaki CSA zostanie włączona do międzynarodowej siatki potencjalnego właściciela oraz, jak będzie tworzone centrum przesiadkowe w Pradze.

Ostateczne oferty  z cenami Czesi chcieliby widzieć w końcu lutego, a wybór inwestora miałby miejsce w marcu bądź kwietniu. Transakcja byłaby sfinalizowana w drugiej połowie 2013 r. Ostatecznej akceptacji musi jeszcze udzielić Unia Europejska, a żaden z inwestorów spoza UE nie będzie mógł przejąć więcej, niż 49 proc.

CSA w zeszłym roku miała stratę w wysokości 12,5 mln dol. Teraz linię nękają te same problemy, co resztę europejskich przewoźników. Finanse linii zostały zasilone 100 mln euro z pomocy publicznej, która ma być przeznaczona na restrukturyzację.

Czesi próbowali już sprzedać linię w 2009 roku, ale odstąpili od transakcji, kiedy okazało się, że jest tylko jeden zainteresowany - czarterowa linia Travel Service z grupą Unimax. Ostatecznie sprzedaż odwołano.

- Chętnymi do przejęcia naszego narodowego przewoźnika są Qatar Airways i Korean Air - powiedział minister finansów Czech Miroslav Kalousek w wywiadzie dla portalu internetowego Aktualne.cz.

— Pierwsze słyszę! - komentuje czeskie informacje prezes Qatar Airways Akbar Al Baker. — Jeśli prowadzimy jakieś negocjacje, przymierzamy się do przejęcia jakiejś firmy, to robimy to z najwyższą dyskrecją. Nigdy nie zgadzamy się, aby nasza obecność w jakimś przedsięwzięciu była wcześniej ujawniana. Przy tym na razie zajęci jesteśmy własnym rozwojem. W przyszłym roku przystępujemy do sojuszu lotniczego Oneworld. Mamy ręce pełne roboty. Nazwa naszej linii często jest wymieniana, np jak to było ostatnio w Indiach, aby wywindować cenę w górę - tłumaczy „Rzeczpospolitej" Al Baker. Zapytany, czy jest możliwe, że w przyszłości zainteresuje się LOT-em - odpowiada: - Nigdy nie mówię nigdy.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?