Spółka CPK rozpoczęła konsultacje z partnerami biznesowymi

Podmioty zainteresowane udziałem w projekcie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego mają czas do końca kwietnia na zgłoszenie uwag dotyczących inwestycji

Publikacja: 16.04.2019 16:39

Spółka CPK rozpoczęła konsultacje z partnerami biznesowymi

Foto: Rafał Guz

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła konsultacje z podmiotami zainteresowanymi projektem budowy Portu Lotniczego Solidarność. W pierwszym spotkaniu (w ciągu najbliższych tygodni spółka planuje kolejne) wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm i instytucji, między innymi LOT-u, Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce BARIP, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Poczty Polskiej, Orlenu, Lotosu, Straży Granicznej, Welcome Airport Services, Krajowej Administracji Skarbowej, Polskiego Holdingu Hotelowego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, FedExu i DHL-u.

Jak podaje CPK w komunikacie, to pierwsze w Polsce tak szerokie forum uczestników lotniskowego procesu inwestycyjnego. Każdy z nich mógł zgłosić swoje potrzeby dotyczące infrastruktury planowanego lotniska.

- Powstanie bezcenna baza wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego Portu Lotniczego Solidarność z uwzględnieniem potrzeb operacyjnych naszych partnerów branżowych. Lotniska nie da się wybudować bez wsłuchiwania się w głos tych, którzy będą z niego korzystać i świadczyć dla niego usługi - mówi pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.

Podczas spotkania spółka zaprezentowała wstępną definicję portu lotniczego Programu CPK (model systemowy lotniska). W zakresie tak zwanej infrastruktury airside uwzględniono w nim między innymi układ równoległych dróg startowych (dwóch w ramach pierwszego etapu oraz kolejnych, dodawanych w zależności od zapotrzebowania), dróg kołowania i płyt postojowych. Wśród elementów tak zwanej infrastruktury landside znalazły się terminale pasażerski, cargo i general aviation, stacja kolejowa połączona z terminalem pasażerskim, parkingi i drogi wewnętrzne. Definicja portu lotniczego uwzględnia też infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, Lotniskowej Straży Pożarnej, utrzymania pojazdów, a także przyłącza: energetyczne, gazowe i kanalizacyjne.

Przedstawiciele Komponentu Lotniskowego CPK zapoznali partnerów branżowych z planowanymi etapami inwestycji, przedstawili roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. Zaproszone firmy mają czas na zgłoszenie swoich uwag i oczekiwań do końca kwietnia.

- Definicja części lotniskowej inwestycji to pierwszy krok w procesie planowania, a później projektowania CPK. Na wstępnym schemacie lotniska uwzględniliśmy dotychczas ponad 60 elementów infrastruktury, które wejdą w jego skład. Model będzie modyfikowany w zależności od potrzeb interesariuszy, które chcemy określić i doprecyzować - mówi Dariusz Sawicki, odpowiedzialny w zarządzie CPK za część lotniskową inwestycji.

Zebrane w ramach spotkań z partnerami branżowymi informacje zostaną wykorzystane w kolejnych etapach inwestycji, na przykład przy weryfikacji założeń projektu CPK przez niezależnych specjalistów z obszarów projektowego i inżynieryjnego (tak zwany Quick & Dirty Test). Efekty rozmów będą punktem wyjścia do zaplanowanego na ten rok zlecenia opracowania planu generalnego - masterplanu.

- Masterplan to jeden z najważniejszych dokumentów przy planowaniu portów lotniczych. Przedstawia prognozowany rozwój portu lotniczego, zwykle na przestrzeni ponad 20 lat. Zawiera szereg studiów wykonalności i strategii, między innymi prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy, plan organizacji przestrzeni powietrznej, strategię dojazdu do lotniska, strategię zrównoważonego rozwoju i wpływu na społeczności lokalne oraz szczegółowy model biznesowy planowanego lotniska - wylicza Dariusz Sawicki z zarządu CPK.

W tym roku powinien zostać wskazany doradca strategiczno-techniczny, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Jego zadaniem będzie współpraca ze spółką CPK i jej bieżące wsparcie merytoryczne.

Tak zwany Test Prywatnego Inwestora (TPI) wykonany w tym roku przez jedną z wiodących firm konsultingowych wykazał, że stopa zwrotu z lotniskowej części tej inwestycji wynosi prawie 10 procent. TPI określa między innymi podstawowe parametry inwestycji i weryfikuje argumenty ekonomiczne przemawiające za jej budową. Wyniki wskazują na opłacalność budowy CPK z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła konsultacje z podmiotami zainteresowanymi projektem budowy Portu Lotniczego Solidarność. W pierwszym spotkaniu (w ciągu najbliższych tygodni spółka planuje kolejne) wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm i instytucji, między innymi LOT-u, Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce BARIP, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Poczty Polskiej, Orlenu, Lotosu, Straży Granicznej, Welcome Airport Services, Krajowej Administracji Skarbowej, Polskiego Holdingu Hotelowego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, FedExu i DHL-u.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży