Pozalotnicze przychody lotnisk

Do kasy polskich portów wpłynęło w 2011 r. ok. 1,3 mld zł. Z tego 360 mln zł to przychody pozalotnicze

Publikacja: 28.03.2012 15:03

Pozalotnicze przychody lotnisk

Foto: Bloomberg

Łączny wynik netto polskich lotnisk za 2011 r. to ok. 104 mln zł. To o ok. 50 mln zł mniej niż w roku 2010. Zysk warszawskiego lotniska w 2011 r. spadł w stosunku do 2010 r. dwukrotnie, do 62,2 mln zł. – Staramy się uatrakcyjnić opłaty lotniskowe, nie podnosimy ich nawet o wysokość inflacji. Oferujemy przewoźnikom system zniżek i angażujemy się we wspólne akcje marketingowe – tłumaczy szef warszawskiego lotniska Michał Marzec. Dodaje, że na wynik przedsiębiorstwa pośrednio wpływają też prowadzone inwestycje.

Mimo to – jak wynika z informacji jeszcze sprzed audytów – większości polskich portów udało się poprawić swoje wyniki względem poprzedniego roku. Zysk gdańskiego lotniska zwiększył się o ok. 5 mln zł, Wrocław poprawił swoje wyniki o 2 mln zł, a spółka zarządzająca poznańską Ławicą o ponad 100 proc., z 1,1 mln zł do 2,4 mln zł.

Polskie lotniska zarabiają nie tylko na przyjmowaniu i obsłudze samolotów. Z roku na rok coraz większa część ich przychodów pochodzi z działalności pozalotniskowej. W 2011 roku było to już średnio 28 proc., czyli ok. 360 mln zł. To wpływy z wynajmu powierzchni handlowej na lotniskach, miejsc parkingowych czy hoteli.

– Poziom przychodów pozalotniczych uzależniony jest od wielkości ruchu pasażerskiego na lotnisku i od charakteru portu – mówi Aleks Domaradzki, partner w firmie doradczej DGL Polska. – Im więcej czasu klient spędza na lotnisku, np. czekając na lot przesiadkowy, i im więcej punktów komercyjnych będzie miał do dyspozycji, tym większe pieniądze zostawi w porcie.

Przychody te, po spłacie kredytów zaciągniętych na modernizacje lotnisk, mogą się przyczynić do obniżenia opłat pobieranych od przewoźników. To argument za otwieraniem nowych połączeń.

Udział przychodów pozalotniczych w ogólnej strukturze przychodów spółek zarządzających lotniskami ma się zwiększać z roku na rok. Obecnie rekordzistą jest port w Bydgoszczy. Z ponad 8,8 mln zł przychodów do kasy lotniska 6,6 mln zł wpłynęło z działalności innej niż obsługa samolotów. – Planujemy rozbudowę części komercyjnej terminalu, co umożliwi zwiększenie powierzchni handlowo-usługowych, a także zwiększenie liczby miejsc parkingowych – mówi rzecznik lotniska Joanna Sowińska.

W podszczecińskim Goleniowie wpływy te stanowią ponad 60 proc. przychodów spółki zarządzającej lotniskiem. – Cały czas staramy się je zwiększać – mówi Krzysztof Domagalski, rzecznik lotniska w Szczecinie. W tym celu w 2012 r. ma m.in. zostać zmodernizowany lotniskowy hotel, powstanie ok. 200 nowych miejsc parkingowych, zostanie też uruchomione trzecie lotniskowe biuro podróży.

Katowice, których udział przychodów pozalotniczych jeszcze kilka lat temu wynosił ok. 4 proc., w zeszłym roku wypracowały z tej działalności 33,1 mln zł, czyli ok. 32,6 proc. przychodów. W maju do użytku zostanie oddany nowy terminal pasażerski o powierzchni ok. 1 tys. mkw., co może poprawić ten wynik.

We Wrocławiu i w Poznaniu wpływy te to ok. 32 proc. przychodów. Natomiast Rzeszów na działalności innej niż podstawowa zarobił w 2011 r. zaledwie 4 mln zł. To ok. 9 proc. przychodów portu. Ale i tu wkrótce ruszy nowoczesny terminal, co zmieni strukturę przychodów.

Łączny wynik netto polskich lotnisk za 2011 r. to ok. 104 mln zł. To o ok. 50 mln zł mniej niż w roku 2010. Zysk warszawskiego lotniska w 2011 r. spadł w stosunku do 2010 r. dwukrotnie, do 62,2 mln zł. – Staramy się uatrakcyjnić opłaty lotniskowe, nie podnosimy ich nawet o wysokość inflacji. Oferujemy przewoźnikom system zniżek i angażujemy się we wspólne akcje marketingowe – tłumaczy szef warszawskiego lotniska Michał Marzec. Dodaje, że na wynik przedsiębiorstwa pośrednio wpływają też prowadzone inwestycje.

Pozostało 85% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek