Czyżby słabł popyt na wycieczki z biurami podróży? – zastanawia się prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej w swojej cotygodniowej analizie rynku turystyki wyjazdowej. Do takich myśli skłania go wynik sprzedaży w ostatnim tygodniu zeszłego roku, jaki podaje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki. Jak wskazuje Betlej, według tego dokumentu sprzedaż wycieczek lotniczych w biurach podróży była wyższa wprawdzie niż rok wcześniej o 29,5 procent ("W biurach podróży sprzedaż trwała do końca roku"), ale „wynik ten został osiągnięty przy bardzo niskiej bazie odniesienia sprzed roku, która wyniosła – 11,5 procent [wzrostu]" .
Bułgaria awansuje, Turcja spada
Betlej zagląda też do statystyk sieci Wakacje.pl, które uważa za coraz bardziej miarodajne, ze względu na „dużą efektywność, rentowność i rosnący udział w rynku" tego agenta.
W pierwszym tygodniu nowego roku jego dane pokazały duże przyspieszenie sprzedaży wyjazdów do Bułgarii, która zyskała w tym okresie prawie 0,6 punktu procentowego udziału w rynku. Zarazem pokazał się spadek zainteresowania wypoczynkiem w Turcji (utrata prawie 0,7 punktu procentowego) i, w mniejszym stopniu, w Grecji (strata o połowę mniejsza).
Ten ruch Betlej przypisuje „rodzinnym przemyśleniom przy świątecznych stołach". Bułgaria może zyskiwać ze względu na niską cenę. „Być może pewne znaczenie mają też drożejące przeloty do Bułgarii w tanich liniach, co ogranicza możliwość zorganizowania tanich wyjazdów samodzielnych i to mimo że bułgarska oferta w tanich liniach lotniczych wzrosła w tym sezonie ponad dwukrotnie".
Wykres Traveldaty pokazuje zmiany w rezerwacjach. Daje się zauważyć pewne zwolnienie tempa sprzedaży w okresie świąteczno–noworocznym i jej przyspieszenie w 2018 roku. W niedługim czasie równoległe od prawie czterech miesięcy linie przetną się i linia sezonu letniego poszybuje w górę, podczas gdy krzywa obrazująca sprzedaż sezonu zimowego zacznie się stopniowo wypłaszczać i osiągnie w końcu stan nasycenia – wyjaśnia autor. Relacja tego poziomu z poziomem ubiegłorocznym da nam odpowiedź na temat dynamiki wzrostu sprzedaży zimy na portalu Wakacjie.pl. Dla przypomnienia dynamika ta w zakończonych i posumowanych dwóch pierwszych miesiącach zimy, czyli w listopadzie i grudniu 2017 roku wyniosła w systemie MerlinX odpowiednio tylko 2,3 i 2 procent.