Kolejne rekordowe w tym sezonie dane o dynamice sprzedaży, zwłaszcza zdecydowanie najważniejszych dla branży imprez lotniczych - wyniosła ona w drugim tygodniu października 78,1 procent – odnotowuje prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej w materiale omawiającym wydarzenia w turystyce wyjazdowej w minionym tygodniu. Odnosi się tym samym do danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX, na podstawie których powstają raporty Polskiego Związku Organizatorów Turystyki.
„Należy jednak pamiętać, że takie wysokie przyrosty dotyczą teraz jedynie niedużych wolumenów bieżącej sprzedaży, a ponadto są w znacznej mierze skutkiem wydłużenia tegorocznego sezonu na niektórych kierunkach i pojawieniem się w związku z tym dodatkowej podaży ofert, której w porównywalnym okresie roku ubiegłego w tak istotnej skali nie było. Jest to również istotny czynnik znacznie obniżonych cen w końcówce tego sezonu w porównaniu do cen z sezonu ubiegłego" - dodaje.
Jak dalej pisze, skumulowany całoroczny wzrost na poziomie 16,61 procent, jeśli chodzi o imprezy lotnicze, w świetle innych danych, jest wzrostem niższym niż to ma miejsce w rzeczywistości (więcej: "W biurach podróży - niskie ceny, duża sprzedaż").
Dynamika Lata 2018 spada
PZOT zaprezentował też raport z pierwszych tygodni sprzedaży nowego sezonu turystycznego, czyli wyjazdów na rok 2018 (czytaj: "W biurach podróży imponujący start nowego sezonu"). Ekspert zauważa, że dynamika wzrostu sprzedaży jest mniejsza niż miało to miejsce rok wcześniej. W zeszłym roku w drugim pełnym tygodniu października dynamika wyniosła 52,7 procent (a teraz 18,9 procent), a w dłuższym i bardziej reprezentatywnym okresie czterech tygodni - 41,5 procent (a teraz 25,4 procent). Zarazem przyznaje, że „należy jednak brać też pod uwagę, że nie wszyscy organizatorzy skierowali już do sprzedaży swoje oferty lub przedstawili je, ale jedynie częściowo". Trudno zatem porównywać dane z dwóch lat.
Betlej widzi też, że dynamika sprzedaży w obecnym sezonie spada, a w ubiegłym sezonie było odwrotnie. Widać to również w danych odnośnie do długoterminowej dynamiki skumulowanej. Obecnie jest ona korzystniejsza od krótszej średniej czterotygodniowej, a przed rokiem lepsze były dane czterotygodniowe. Ale jak dodaje, „z danych o sprzedaży skumulowanej, czyli obejmującej okres kilku ostatnich miesięcy, nie należy jednak wyciągać zbyt daleko idących wniosków, gdyż dużą rolę odgrywają w nich imprezy egzotyczne, których sprzedaż rządzi się swoimi prawami".