Klienci nie wychodzą z biur podróży

Trwa szczyt wyjazdów wakacyjnych. Nie zawsze jednak pokrywa się on z wysoką sprzedażą. W tym roku widać jednak, że zainteresowanie zakupami w biurach podróży nie słabnie. W ostatnim tygodniu było nawet większe niż przed rokiem

Aktualizacja: 17.08.2017 16:17 Publikacja: 17.08.2017 08:09

Klienci nie wychodzą z biur podróży

Foto: PZOT

Dobre wiadomości płyną z najnowszego raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*. Pierwsza to ta, że w minionym tygodniu sprzedaż wyjazdów w biurach podróży wzrosła o 6,2 procent w stosunku do tego samego okresu sprzed roku. Druga – że jeszcze mocniej, bo o 7,8 procent, urosło zainteresowanie najważniejszym z punktu widzenia touroperatorów typem podróży, czyli podróżami lotniczymi.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

W dwóch pozostałych kategoriach, wyjazdów autobusowych i z dojazdem własnym (same noclegi), ostatni tydzień przyniósł spadek wobec zeszłego roku. Zainteresowanie wyjazdami autobusowymi zmalało o 8,7 procent, a z dojazdem własnym o 11,4 procent. Przy tym udział wycieczek lotniczych w całej tygodniowej sprzedaży wyniósł 92 procent, autobusowych 5,1 procent, a z dojazdem własnym 2,5 procent.

Najnowsze dane PZOT przynoszą też informację, że spada znaczenie takich kierunków jak Bułgaria, której, jeszcze kilka tygodni temu udało się wspiąć na drugie miejsce cotygodniowych wykazów, a także Włoch. Ten ostatni kraj zajmował przez wiele tygodni miejsce w pierwszej piątce najpopularniejszych, teraz przesuwa się poza nią i w omawianym tygodniu zajmował już siódme miejsce w rankingu zainteresowania klientów biur podróży. Nie ma w tym nic dziwnego, oba te kierunki charakteryzują się stosunkowo krótkim sezonem letnim, poza tym ich oferta jest już mocno wyprzedana.

W tej sytuacji zyskują takie miejsca na wakacyjny wypoczynek jak Turcja, Egipt i Hiszpania. W ostatnim tygodniu ranking popularności wyglądał więc następująco: Grecja, Hiszpania, Turcja, Bułgaria, Egipt, Albania, Włochy, Portugalia, Chorwacja i Cypr.

Jeśli zaś popatrzeć na tabelę skumulowanego ruchu (od początku sprzedaży), udział poszczególnych krajów wyglądał tak: Grecja – 30,9 procent, Hiszpania – 16,2 procent, Bułgaria – 9,2 procent, Turcja – 7 procent, Włochy – 5,8 procent, Egipt – 5,8 procent, Albania – 2,8 procent, Chorwacja – 2,4 procent, Portugalia – 2,3 procent, Cypr – 1,4 procent.

Przy czym najbardziej w stosunku do zeszłego roku zyskały Egipt, którego pula klientów w Polsce powiększyła się do tej pory o 106,8 procent, i Albania ze wzrostem zainteresowania o 106,7 procent. Turcja może się pochwalić 33,1-procentowym powiększeniem liczby turystów, Grecja 12,5-procentowym, a Bułgaria – 9,1-procentowym.

Najwyraźniej podaż wyjazdów w biurach podróży jest w tym roku wyjątkowo zrównoważona z popytem. Ofert typu „last minute", które byłyby mocno przecenione jest niewiele. Wskazują na to ceny sprzedawanych pakietów. Na dwadzieścia najpopularniejszych kierunków tylko jeden – według raportu PZOT – kosztował mniej niż 2000 złotych. Chodzi o Burgas, którego średnia cena wyniosła 1947 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Raport PZOT pokazuje także, że w lipcu z biurami podróży wyjechało o 19,1 procent więcej klientów niż przed rokiem.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 32. tydzień roku, czyli okres od 7 do 13 sierpnia 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay