Amerykańscy senatorowie pytają o stan IT w lotnictwie

Dwaj senatorowie amerykańscy rozesłali pisma do 13 największych linii lotniczych z pytaniem, jak ich systemy informatyczne są przygotowane na przerwy w dostawie prądu, czy nie grozi im awaria, jak ostatnio Delcie

Publikacja: 17.08.2016 20:20

Amerykańscy senatorowie pytają o stan IT w lotnictwie

Foto: Bloomberg

Richard Blumenthal i Edward Markey wystąpili z inicjatywą  zaniepokojeni skutkami dwóch wypadków - Southwest Airlines i Delty Air Lines. Na skutek problemów technicznych linie lotnicze musiały odwołać tysiące lotów (Delta odwołała około 2 tysięcy lotów po małym pożarze i awarii w ośrodku technologicznym). Wysłali pisma m.in. do Delty, Southwest, America Airlines, United i JetBlue. Chcą znać sposoby zabezpieczenia, chroniące przed wyłączaniem lotniczych systemów informatycznych.

"Niepokoją nas ostatnie doniesienia wskazujące, że systemy IT linii lotniczych mogą odmówić posłuszeństwa z powodu sposobu ich zaprojektowania i obsługiwania. Teraz, gdy czterech przewoźników kontroluje około 85 procent zdolności przewozowych, wystarczy, że jedna linia lotnicza będzie mieć przerwę w dostawie energii elektrycznej, a tysiące pasażerów mogą zostać uziemione" - piszą senatorowie z Partii Demokratycznej.

Southwest wyjaśnia, że dołożyła „znacznych starań i zainwestowała w zapewnienie, by technologia wspierająca naszą działalność miała możliwości powrotu [w razie awarii] do normalnego stanu".

Senatorowie chcą też, by linie odpowiedziały, czy w razie awarii zapewnią pasażerom miejsca w samolotach konkurencyjnych przewoźników albo wypłacą im rekompensaty za opóźnione albo odwołane loty. Ponadto chcą wyjaśnień, co linie robią dla zapewnienia bezpieczeństwa swoich systemów.

Resort transportu oświadczył wcześniej, że odpowiedzialność za systemy IT na których opierają się operacje linii lotniczych - jak rozkład lotów - spoczywa na samych przewoźnikach. Muszą oni przestrzegać przepisów chroniących prawa konsumentów i wypłacać kompensaty w razie odwoływania lotów i opóźnień.

Systemy rezerwacji największych przewoźników są obsługiwane przez system operacyjny IBM znany jako Transaction Processing Facility (TPF). Stworzono go w latach 60. XX wieku dla szybkiej obsługi dużej liczby transakcji. Od tamtego czasu jest on unowocześniany przez IBM, który dokonał dużej zmiany tego systemu jakieś 10 lat temu.

Richard Blumenthal i Edward Markey wystąpili z inicjatywą  zaniepokojeni skutkami dwóch wypadków - Southwest Airlines i Delty Air Lines. Na skutek problemów technicznych linie lotnicze musiały odwołać tysiące lotów (Delta odwołała około 2 tysięcy lotów po małym pożarze i awarii w ośrodku technologicznym). Wysłali pisma m.in. do Delty, Southwest, America Airlines, United i JetBlue. Chcą znać sposoby zabezpieczenia, chroniące przed wyłączaniem lotniczych systemów informatycznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?