Więcej połączeń kolejowych na Podlasie

PKP poprawia komunikację z Podlasiem. Za dwa tygodnie ruszą dodatkowe pociągi na trasę pomiędzy Warszawą a Białymstokiem

Publikacja: 02.03.2016 06:25

Więcej połączeń kolejowych na Podlasie

Foto: Pixabay

Obecnie Intercity obsługuje linię 6 parami pociągów. Od 13 marca, kiedy wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy, będzie kursować 9 par. Z tego dwie trzecie połączeń ma być obsługiwanych nowoczesnymi pociągami typu Dart, produkowanymi przez bydgoską Pesę. Mają one m.in. udogodnienia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi czy osób niepełnosprawnych. W pociągu dostępne będzie Wi-Fi.

Mieszkańcy Białegostoku mogą jeździć taniej na specjalny bilet abonamentowy. Obowiązuje on również w relacjach pośrednich na trasie, m.in. pomiędzy Warszawą a Małkinią, Warszawą a Tłuszczem czy Tłuszczem a Białymstokiem.

Zwiększenie liczby pociągów na Podlasie o efekt modernizacji trasy Warszawa – Białystok. W województwie podlaskim odnawiane są stacje. W ubiegłym roku podniesiono standard m.in. na stacjach w Bielsku Podlaskim, Jastrzębnej, Lewkach, Suchowolcach i Czeremsze. W roku obecnym remontem objęte zostaną kolejne przystanki. Odnawiane są perony, montowane nowe wiaty, zmieniane jest oznakowanie i systemy informacji.

Wprowadzane są także ułatwienia dla osób, które dojeżdżają do stacji na rowerach. Na 17 przystankach, m.in. w Czarnej Białostockiej, Mońkach, Knyszynie, Augustowie czy Sokółce zamontowane zostały stojaki rowerowe. To część ogólnopolskiego przedsięwzięcia: w ubiegłym roku Polskie Linie Kolejowe zamontowały prawie 1,2 tys. takich stojaków na stacjach w całym kraju.

Trasa pomiędzy Warszawą a Białymstokiem, będąca częścią międzynarodowego szlaku prowadzącego dalej do granicy z Litwą, to jeden ze strategicznych odcinków linii kolejowych w Polsce. Linia E75 ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego, stanowi część europejskiego korytarza transportowego i jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Po zakończeniu jej modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/godz. Poprawi się też komfort pasażerów, którzy zyskają m.in. funkcjonalne perony, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zwiększy się również przepustowość linii, dzięki czemu uruchomiona zostanie większa liczba połączeń.

Bezpośrednie pociągi z Warszawy do Białegostoku wróciły na tory od połowy grudnia ubiegłego roku. Kolej skróciła o dziesięć miesięcy roboty na odcinku trasy Rail Baltica, zamkniętym dla ruchu od października 2014 roku. Przyspieszenie robót związanych z jej modernizacją było możliwe dzięki wprowadzeniu komunikacji zastępczej na odcinkach Tłuszcz-Łochów, a następnie Łochów-Sadowne. Inwestycja objęła przebudowę 66 kilometrów linii kolejowej oraz 60 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów i tuneli.

Do ukończenia modernizacji tej części paneuropejskiego korytarza kolejowego pozostaje jeszcze ważny odcinek między Sadownem a Białymstokiem. Dla sprawnego przeprowadzenia robót na tym odcinku wcześniej muszą być zmodernizowane linie objazdowe. Chodzi o 230 kilometrów tras: linii nr 36 Ostrołęka – Łapy (80 km linii jednotorowej), nr 31 Czeremcha - Siedlce (85 km linii dwutorowej) oraz linii nr 32 Czeremcha – Białystok (70 km linii jednotorowej). Po wykonaniu robót pociągi towarowe pojadą przez Ostrołękę lub Czeremchę i Siedlce. Przewóz ładunków będzie odbywał się płynniej, bez ograniczeń prędkości, równocześnie mniej obciążona będzie modernizowana trasa E75 Rail Baltica, gdzie priorytet mają połączenia pasażerskie.

Obecnie Intercity obsługuje linię 6 parami pociągów. Od 13 marca, kiedy wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy, będzie kursować 9 par. Z tego dwie trzecie połączeń ma być obsługiwanych nowoczesnymi pociągami typu Dart, produkowanymi przez bydgoską Pesę. Mają one m.in. udogodnienia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi czy osób niepełnosprawnych. W pociągu dostępne będzie Wi-Fi.

Mieszkańcy Białegostoku mogą jeździć taniej na specjalny bilet abonamentowy. Obowiązuje on również w relacjach pośrednich na trasie, m.in. pomiędzy Warszawą a Małkinią, Warszawą a Tłuszczem czy Tłuszczem a Białymstokiem.

Pozostało 80% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek