Więcej połączeń kolejowych na Podlasie

PKP poprawia komunikację z Podlasiem. Za dwa tygodnie ruszą dodatkowe pociągi na trasę pomiędzy Warszawą a Białymstokiem

Publikacja: 02.03.2016 06:25

Więcej połączeń kolejowych na Podlasie

Foto: Pixabay

Obecnie Intercity obsługuje linię 6 parami pociągów. Od 13 marca, kiedy wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy, będzie kursować 9 par. Z tego dwie trzecie połączeń ma być obsługiwanych nowoczesnymi pociągami typu Dart, produkowanymi przez bydgoską Pesę. Mają one m.in. udogodnienia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi czy osób niepełnosprawnych. W pociągu dostępne będzie Wi-Fi.

Mieszkańcy Białegostoku mogą jeździć taniej na specjalny bilet abonamentowy. Obowiązuje on również w relacjach pośrednich na trasie, m.in. pomiędzy Warszawą a Małkinią, Warszawą a Tłuszczem czy Tłuszczem a Białymstokiem.

Zwiększenie liczby pociągów na Podlasie o efekt modernizacji trasy Warszawa – Białystok. W województwie podlaskim odnawiane są stacje. W ubiegłym roku podniesiono standard m.in. na stacjach w Bielsku Podlaskim, Jastrzębnej, Lewkach, Suchowolcach i Czeremsze. W roku obecnym remontem objęte zostaną kolejne przystanki. Odnawiane są perony, montowane nowe wiaty, zmieniane jest oznakowanie i systemy informacji.

Wprowadzane są także ułatwienia dla osób, które dojeżdżają do stacji na rowerach. Na 17 przystankach, m.in. w Czarnej Białostockiej, Mońkach, Knyszynie, Augustowie czy Sokółce zamontowane zostały stojaki rowerowe. To część ogólnopolskiego przedsięwzięcia: w ubiegłym roku Polskie Linie Kolejowe zamontowały prawie 1,2 tys. takich stojaków na stacjach w całym kraju.

Trasa pomiędzy Warszawą a Białymstokiem, będąca częścią międzynarodowego szlaku prowadzącego dalej do granicy z Litwą, to jeden ze strategicznych odcinków linii kolejowych w Polsce. Linia E75 ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego, stanowi część europejskiego korytarza transportowego i jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Po zakończeniu jej modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/godz. Poprawi się też komfort pasażerów, którzy zyskają m.in. funkcjonalne perony, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zwiększy się również przepustowość linii, dzięki czemu uruchomiona zostanie większa liczba połączeń.

Bezpośrednie pociągi z Warszawy do Białegostoku wróciły na tory od połowy grudnia ubiegłego roku. Kolej skróciła o dziesięć miesięcy roboty na odcinku trasy Rail Baltica, zamkniętym dla ruchu od października 2014 roku. Przyspieszenie robót związanych z jej modernizacją było możliwe dzięki wprowadzeniu komunikacji zastępczej na odcinkach Tłuszcz-Łochów, a następnie Łochów-Sadowne. Inwestycja objęła przebudowę 66 kilometrów linii kolejowej oraz 60 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów i tuneli.

Do ukończenia modernizacji tej części paneuropejskiego korytarza kolejowego pozostaje jeszcze ważny odcinek między Sadownem a Białymstokiem. Dla sprawnego przeprowadzenia robót na tym odcinku wcześniej muszą być zmodernizowane linie objazdowe. Chodzi o 230 kilometrów tras: linii nr 36 Ostrołęka – Łapy (80 km linii jednotorowej), nr 31 Czeremcha - Siedlce (85 km linii dwutorowej) oraz linii nr 32 Czeremcha – Białystok (70 km linii jednotorowej). Po wykonaniu robót pociągi towarowe pojadą przez Ostrołękę lub Czeremchę i Siedlce. Przewóz ładunków będzie odbywał się płynniej, bez ograniczeń prędkości, równocześnie mniej obciążona będzie modernizowana trasa E75 Rail Baltica, gdzie priorytet mają połączenia pasażerskie.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego