– po słynnym odwołaniu kilku tysięcy wycieczek wiosną 2012 r. biuro zmieniło sposób działania. Zmniejszyło skalę działalności, ograniczając wyjazdy czarterowe, częściowo zastępując je wyjazdami opartymi na przelotach rejsowych. Jednocześnie przejęło trzy mniejsze firmy turystyczne (w tym specjalizującego się w egzotyce Ecco Travel), należące do tego samego właściciela (SKOK-ów), co znacznie powiększyło jego bazę kapitałową. Te dwa czynniki zadecydowały o radykalnej poprawie ratingu, który wskazuje obecnie na praktyczny brak ryzyka dla klientów przy korzystaniu z usług tego biura.
Interhome
– biuro należy do Interhome AG, które z kolei jest 100-procentową własnością drugiego szwajcarskiego touroperatora Hotelplan AG. Ma najwyższy możliwy rating, który wynika z wysokich funduszy własnych, wysokiej rentowności i zysków oraz relatywnie stabilnego rozmiaru działalności. Zarazem nie jest organizatorem wyjazdów pakietowanych (przejazd lub przelot plus noclegi). Czynniki te powodują, że jest to najbardziej stabilne finansowo biuro w zestawieniu.
7islands
– biuro skoncentrowane prawie całkowicie na organizowaniu wypoczynku w Grecji. Wykazuje bardzo dużą dynamikę rozwoju związaną z bardzo atrakcyjnymi cenami na kierunkach, na których działa. Systematycznie poprawiające się wyniki finansowe zadecydowały o poprawie ratingu o dwa szczeble oraz utrzymaniu perspektywy wskazującej na prawdopodobieństwo kolejnej poprawy w przyszłości.
Almatur Polska, Almatur Katowice
– biura mają silną pozycję w stosunkowo mniej ryzykownym segmencie turystyki młodzieżowej. Wyróżniają się na rynku dużą stabilnością biznesową oraz korzystnym poziomem wskaźników istotnych dla bezpieczeństwa klientów. Mają podobne profile działalności i funkcjonują w porozumieniu (konsorcjum) biznesowym. Almatur Katowice otrzymał perspektywę pozytywną ponieważ bardzo zbliżył się do granicy wyższego ratingu i prawdopodobieństwo jego poprawy jest znaczne.
Transparentność w takiej branży, jaką jest zorganizowana turystyka zagraniczna, jest sprawą dużej wagi. To dzięki niej agenci oraz ich klienci mogą się w przybliżeniu zorientować o stopniu ryzyka związanego z korzystaniem z usług danego biura. Dlatego jednym z celów tego zestawienia jest również pokazanie, którzy touroperatorzy chętnie dzielą się informacjami na temat swojego biznesu, a którzy nie chcą lub też nie potrafią takiej informacji przygotować. Oprócz biur wyżej omówionych transparentnością wykazały się również biura Trade&Travel, Fun Club, Olimp i Wygoda Travel, a spośród nowych biur zaproszonych do współpracy – Best Reisen Group oraz Biuro Usług Turystycznych BUT.
Część touroperatorów niestety nie dostarczyła na czas odpowiednich danych, w związku z czym znowelizowany rating nie mógł być dla nich określony i w konsekwencji otrzymały one sygnaturę N/A.
Przeczytaj, jak powstają ratingi