Dziś mija termin składania ofert w przetargu na budowę czterech MOP-ów przy trasie S3. Jeszcze w tym roku mają zostać ogłoszone również postępowania na MOP-y na Dolnym Śląsku, przy nowo oddanym odcinku trasy ekspresowej S8. W przyszłym roku zaś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje przetargi na obiekty przy ukończonym w ubiegłym roku odcinku autostrady A1 przy A4 oraz na obwodnicy Mińska Mazowieckiego. – Należy się także spodziewać przetargów na obiekty zlokalizowane przy oddawanych do użytkowania drogach ekspresowych – dodaje Urszula Nelken,rzeczniczka GDDKiA.
Umowy dzierżawy podpisywane są z reguły na 20 lat. Inwestor finansuje budowę obiektów. Co miesiąc płaci GDDKiA czynsz dzierżawny i procent od dochodów. Zaproponowana wysokość czynszu jest jedynym kryterium wyboru oferty.
Koszt budowy jednego miejsca to ok. 10 – 20 mln zł, średni koszt dzierżawy z jednego obiektu wynosi ok. 1,84 mln zł rocznie. Do Krajowego Funduszu Drogowego wpływają pieniądze z dzierżawy miejsc oraz wpływa też 3 proc. rocznych obrotów.
Jak podaje GDDKiA, przeciętny roczny obrót paliwem na jednej stacji przy autostradzie to 5 mln litrów. W innych miejscach na stacji sprzedaje się średnio 1,25 mln litrów w ciągu roku. Jeden MOP oddany w dzierżawę przynosi więc Skarbowi Państwa średnio 3,5 mln zł rocznie.
Dziś o godz. 13 mija termin składania ofert w przetargu na budowę czterech miejsc obsługi podróżnych przy trasie ekspresowej nr 3 – dwóch w Gorzowie Wielkopolskim oraz dwóch przy węźle Międzyrzecz Południe. Mają powstać MOP-y kategorii II i III, a więc parkingi, punkty sanitarne oraz stacje benzynowe, punkty gastronomiczne i miejsca noclegowe. GDDKiA chce wybrać do czterech firm; jedna może wydzierżawić dwa obiekty.