Nowe sojusze linii lotniczych

Air France-KLM, Etihad z Abu Zabi i Air Berlin będą od 28 października oferować podróżnym dostęp do wzajemnych usług. Sojusz ten świadczy o poprawie stosunków przewoźników z Europy i znad Zatoki Perskiej

Publikacja: 08.10.2012 16:32

Nowe sojusze linii lotniczych

Foto: Bloomberg

Porozumienie o wspólnej rezerwacji miejsc (code-share) francusko-holenderskiej linii z flagowym przewoźnikiem z Abu Zabi umożliwi pasażerom Etihad korzystanie z codziennych lotów Amsterdam - Abu Zabi, klienci europejskiej linii będą mogli mogli latać każdego z dnia z Paryża do tego emiratu.

Jednocześnie Air France podała wiadomość o nowym porozumieniu code-share z drugą w Niemczech linią lotniczą, Air Berlin, w której z kolei Etihad ma 29,21 procent udziałów.

Obie umowy świadczą o poprawie stosunków linii lotniczych Europy z młodszymi przewoźnikami znad Zatoki Perskiej, wspieranymi przez swoje rządy, szybko rozwijającymi się, z ambicjami stania się globalnymi graczami.

Dotychczasowe sukcesy linii znad Zatoki wywołały zarzuty linii europejskich i amerykańskich o nieuczciwą konkurencję, ale niektórzy czołowi przedstawiciele branży lotniczej, np. prezes IAG (British Airways i Iberii), Willie Walsh, byli zwolennikami większej liczby sojuszy obu stron.

Źródła związane z sojuszem One World założonego przez British Airways i American Airlines zapowiedział dołączenie do niego w tym tygodniu Qatar Airways, pierwszego  przewoźnika   z regionu Zatoki.

Etihad rywalizujący z Emirates i Qatar Airways ogłosi, że umowa z AF-KLM będzie pierwszym etapem znacznie większego partnerstwa strategicznego. Ten przewoźnik przyspieszył w tym roku strategię rozwoju, podpisał umowy code share i zwiększy udziały w czterech innych liniach, w tym w Air Berlin, Virgin Australia i Aer Lingus. Jego szef James Hogan stwierdził, że to nie koniec kupowania udziałów.

W III kwartale Etihad zwiększył obroty o 19 proc. do 1,3 mld dolarów, przewóz pasażerów o 23 proc. do 2,79 mln. Nie ujawnił zysku, ale jest pewien swej rentowności i osiągnięcia przewozu 10 mln podróżnych. Jego flota liczy 67 samolotów o średnim wieku 4,9 lat.

Porozumienie  ułatwi pasażerom AF-KLM dostęp do dodatkowych  atrakcyjnych połączeń transkontynentalnych, a samemu przewoźnikowi  pozwoli zmniejszyć koszty marketingu w czasie, gdy redukuje załogę (AF ponad 5 tys. ludzi), ogranicza flotę samolotów krótkiego i średniego zasięgu w ramach cięcia kosztów.

AF-KLM ma do czynienia z rosnącą konkurencją tanich linii w Europie, gdzie trudniej konkurować kosztami pracowniczymi, a linie znad Zatoki przechwytują coraz więcej podróżnych w segmencie premium na dalekich trasach.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek