Reklama
Rozwiń
Reklama

To koniec taniego biletu na niemieckie koleje? Bawaria mówi "basta"

Ministerstwo Transportu Bawarii obliczyło, że w przyszłym roku cena biletu miesięcznego, uprawniającego do przejazdów komunikacją miejską i regionalną, powinna wzrosnąć o 30 procent - z 49 euro do 64 euro.

Publikacja: 19.09.2024 01:38

To koniec taniego biletu na niemieckie koleje? Bawaria mówi "basta"

Foto: AFP, Thomas Kienzle

Koszty związane z obsługą biletu miesięcznego, uprawniającego do korzystania z komunikacji miejskiej i regionalnej w całych Niemczech, są na tyle wysokie, że konieczne będzie podniesienie jego ceny - pisze gazeta Tagesspiegel w elektronicznym wydaniu. Obecnie do biletów dopłacają rząd centralny i władze landów. Ale Bawaria nie chce tego dłużej robić.

Dlatego chce ten problem rozwiązać systemowo - przez podniesienie ceny biletu miesięcznego z 49 do 64 euro.

Czytaj więcej

Niemcy: Uwaga na oszustów. Handlują biletami za 49 euro

Bawaria mówi stop dopłatom do tanich biletów kolejowych

Minister transportu Bawarii Christian Bernreiter (CSU) mówi w rozmowie z Niemiecką Agencją Prasową, że decyzja powinna zapaść na jesiennej konferencji ministrów transportu landów i rządu centralnego. Ten ostatni powinien też, zdaniem Bernreitera, pokryć bez sprzeciwu połowę kosztów obsługi biletu.

Jednak partia Zielonych protestuje. Liderka tej grupy w Bundestagu Katharina Dröge uważa, że cena powinna pozostać niezmieniona, w przeciwnym razie cel wprowadzenia biletu zostanie pogrzebany.

Reklama
Reklama

Wiceprzewodniczący unijnej grupy parlamentarnej Ulrich Lange powiedział, że minister transportu Niemiec Volker Wissing (FDP) nałożył na landy „mandat”, a to oznacza, że rząd federalny również powinien w projekcie partycypować. – Jeśli bilet ma być droższy niż 49 euro, Wissing powinien mieć odwagę to powiedzieć – mówi.

Czytaj więcej

Kolej, jak linie lotnicze, ogranicza wielkość dozwolonego bagażu. Straszy mandatami

Niemieckie landy nie chcą dłużej dopłacać do taniego biletu

Landy od dawna zakładały, że w przyszłym roku cena biletu podskoczy. O ile konkretnie, jeszcze nie wiadomo. Spór o to kto powinien ponosić koszty dodatkowe tanich biletów toczy się od samego początku. Firmy transportowe tracą dochody z powodu konieczności obniżenia cen.

Rząd federalny i władze landów pierwotnie zgodziły się zrekompensować połowę tej kwoty. Zwiększono fundusze, za pomocą których rząd federalny wspiera regiony w zapewnianiu transportu publicznego. Mimo to spory nie ustają od czasu wdrożenia programu, czyli od maja zeszłego roku.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Zanim Wyjedziesz
Gdynia funduje turystom i mieszkańcom darmowe przejazdy komunikacją publiczną
Zanim Wyjedziesz
Bilet do Fontanny di Trevi w Rzymie? Organizacje konsumenckie: Nie, ale...
Zanim Wyjedziesz
Długie weekendy 2026. „Największe oszczędności i swobodę dają terminy pomiędzy nimi”
Zanim Wyjedziesz
CzechTourism Polska: Coraz więcej Polaków w Czechach, coraz dłuższe pobyty
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama