Jak tłumaczy biur prasowe przewoźnika, żeby jakiś kraj wszedł do programu dzięki któremu jego obywateli nie obejmuje obowiązek posiadania wiz wjazdowych do USA, Visa Waiver Program, musi spełnić ważne kryterium - odsetek obywateli, którym amerykańskie służby imigracyjne odmówiły w danym roku wizy nieimigracyjnej B1/B2 (turystycznej i biznesowej), nie może być większy niż 3 procent. Polacy mają obecnie wskaźnik 5,9 procent odrzuconych wniosków o wizę. Jak podaje LOT w 2017 roku o wjazd do USA starało się 107 tysięcy Polaków.
Bez wiz do USA mogą wjeżdżać obywatele 38 państw, w tym 23 należących do Unii Europejskiej. Są wśród nich Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa i Estonia. Jedynie Polska, Bułgaria, Rumunia, Chorwacja i Cypr nie spełniają warunków programu Visa Waiver Program. Każdy kto ubiega się o amerykańską wizę – niezależnie od wyniku postępowania - musi zapłacić 160 dolarów opłaty za rozpatrzenie wniosku.
Żeby osiągnąć ten cel powstała koalicja organizacji pozarządowych i biznesu, która przez kolejnych kilka miesięcy będzie promowała występowanie o wizę do USA i objaśniała zasady jej otrzymywania. Należą do niej: Fundację Polska Innowacyjna, Fundacja Teraz Polska, Fundacja im. Cichociemnych, Fundacja Instytut Myśli Schumana, Polskie Linie Lotnicze LOT i Mastercard.
„Do wspólnej promocji USA jako kierunku podróży biznesowej czy turystycznej oraz akcji objaśniającej amerykański proces wizowy może włączyć się jednak każda instytucja i firma, tak by wiedza o zasadach przyznawania amerykańskiej wizy oraz promocja USA jako atrakcyjnego kierunku podróży była jak najszersza" – opisuje LOT w komunikacie prasowym.
Jak będzie przebiegać akcja? LOT przygotował ulotki, w których w punktach instruuje, jak wystąpić o amerykańską wizę. - Ulotki będziemy rozdawać w samolotach, na lotniskach i przy różnych wydarzeniach - wyjaśnia Konrad Majszyk z biura prasowego LOT. - Ideę będziemy też popularyzować w mediach, w tym społecznościowych.