Novaturas tracił w 2019 roku klientów i zyski

Zaostrzona konkurencja i zmian zachowań klientów to przyczyny dużo słabszych wyników turystycznej Grupy Novaturas w zeszłym roku – informuje touroperator.

Publikacja: 12.02.2020 01:36

Novaturas tracił w 2019 roku klientów i zyski

Foto: Audronė Keinytė rok temu zastąpiła na stanowisku prezesa Linasa Aldonisa

Największe biuro podróży w krajach nadbałtyckich miało w IV kwartale 2019 roku 40,3 mln euro przychodów. To o 3,6 procent mniej niż w tym samym okresie 2018 roku. Liczba klientów, która wyniosła 56 tysięcy i była o 10,3 procent mniejsza. Touroperatorowi udało się jednak poprawić rentowność – EBITDA osiągnęła 1,4 mln euro w porównaniu z 0,5 mln euro rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 1 mln euro, podczas gdy w IV kwartale 2018 roku był ujemny.

CZYTAJ TEŻ: Novaturas narzeka na konkurencję i upały

Czwarty kwartał nie poprawił jednak znacząco wyników Novaturasa z poprzednich miesięcy. Roczne przychody firmy w zeszłym roku wyniosły ostatecznie 179,9 mln euro i były o 1,2 procent mniejsze niż w 2018 roku. EBITDA wyniosła 4,4 mln euro, czyli o 44,2 procent mniej w porównaniu z rokiem 2018, a skonsolidowany zysk netto był o 57 procent mniejszy i osiągnął 2,3 mln euro.

W ubiegłym roku z usług Grupy Novaturas skorzystało 294 tys. osób, co oznacza spadek o 3,9 procent w stosunku do poprzedniego roku. Podczas gdy firma traciła klientów na rynkach litewskim i estońskim, na Łotwie odnotowała wzrost ich liczby o 6 procent.

Najwięcej klientów biura wybrało na wakacje Turcję, Grecję, Bułgarię i Hiszpanię. Zimą chcieli jechać natomiast do Egiptu i na Wyspy Kanaryjskie. “Coraz większą popularnością cieszą się też wyjazdy narciarskie, a także egzotyczne kierunki turystyczne”.

Firma informuje też, że „od kilku lat przykłada szczególną wagę do kontrolowania kosztów operacyjnych”, dzięki czemu udało jej się ograniczyć je o 3,5 procent. W efekcie wyniosły 18 milionów euro.

– Nadal najpopularniejsze są wśród klientów krajów nadbałtyckich wyjazdy zorganizowane, ale rosnąca liczba turystów wybiera wyjazdy krajoznawcze, egzotyczne kierunki czy choćby dodatkowe aktywności podczas stacjonarnych wakacji — zauważa prezes Grupy Novaturas Audronė Keinytė.

Novaturas wprowadził w zeszłym roku wyjazdy na Bali i Seszele. A na wakacje na rok 2020 dodał do oferty grecką wyspę Kefalonię, adriatyckie wybrzeże Słowenii i chorwacki półwysep Istria.

Novaturas „z zadowoleniem obserwuje, że oprócz stacjonarnych wakacji na plaży, ​​coraz więcej turystów wybiera także wycieczki krajoznawcze. Sprzedaż wycieczek samolotowych ze zwiedzaniem wzrosła o 31,7 procent, a autobusowych – o 11,8 procent. Podróże objazdowe z transportem lotniczym oferowane są klientom ze wszystkich rynków bałtyckich i stają się popularne jako propozycja na weekend”.

72,7 procent ofert Novaturas sprzedał w 2019 roku przez agentów turystycznych. Firma nie podaje, ile sprzedała online, ale zauważa, że ta sprzedaż wzrosła w ostatnim roku o 0,2 procent.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grupa Anex Tour rozbudowuje swoje sieci hotelowe. Przywróci dawną markę
Biura Podróży
Początek roku nie rozpieszcza klientów biur podróży. Wakacje coraz droższe
Biura Podróży
Zmiana we władzach TOO. W tle oskarżenia o brak przejrzystości działania zarządu
Biura Podróży
Niemcy szykują się już na wakacje. Wydadzą 85 miliardów euro