Reklama

Betlej: PiS obiecuje stymulację fiskalną gospodarki

Ceny w biurach podróży na lato są już prawie o 260 złotych większe niż rok temu, a TUI Poland nie stosuje już tak powszechnie, jak jeszcze kilka tygodni temu, najniższych stawek – pokazują badania eksperta

Publikacja: 25.02.2019 00:46

Betlej: PiS obiecuje stymulację fiskalną gospodarki

Foto: AFP

Ogłoszenie w sobotę nowych gospodarczych propozycji przez Prawo i Sprawiedliwość to inicjatywa „określana przez ekonomistów jako stymulacja fiskalna gospodarki mająca przeciwdziałać negatywnemu wpływowi globalnego spowolnienia gospodarczego na krajową ekonomię”. To wydarzenie może mieć istotny wpływ na koniunkturę w turystyce wyjazdowej – ocenia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej w swoim najnowszym, cotygodniowym materiale. Nie ciągnie jednak tematu, lecz obiecuje wrócić do niego w kolejnych analizach.

Tymczasem nawiązuje do tematu poruszanego wcześniej przebiegu dynamiki sprzedaży wycieczek lotniczych w sezonie 2015/2016 na tle przebiegu „syntetycznego wskaźnika konsumenckiego będącego połączeniem wyników badań nastrojów konsumenckich prowadzonych przez Kantar Public i przez GUS”.

Jak pisze, jeden z czytelników zainteresował się różnicą między [realną] dynamiką sprzedaży a dynamiką sprzedaży, jaką pokazywały raporty Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, powstające na podstawie danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX. I wyjaśnia, że „przebieg dynamiki sprzedaży wycieczek dotyczy sprzedaży całej branży, czyli również części nieuwzględnianej w raportach, a zwłaszcza części lub całości sprzedaży biur Rainbow i TUI Poland”. Ta ostatnia w pierwszej połowie sezonu jest dość wyraźnie większa od tej z raportów.

Dla lepszego zilustrowania problemu autor przedstawia dane skumulowanej sprzedaży lata z giełdowych raportów biura Rainbow i dane o sprzedaży skumulowanej z raportów PZOT w tych samych terminach.

Reklama
Reklama

Na wykresie widać – komentuje Betlej – że dynamika sprzedaży Rainbowa była dość wyraźnie większa (do 15 czerwca) niż w raportach, dlatego jej uwzględnienie podniosło sumaryczną dynamikę wzrostu. Dane dotyczące sprzedaży zimy 2015/2016 w Rainbow jeszcze zwiększają jego przewagę, zgodnie bowiem z raportem za rok 2016 sprzedaż biura wzrosła o 27,3 procent. Podobnie ma się rzecz w biurem TUI Poland, które już niemal tradycyjnie charakteryzuje się dobrą dynamiką sprzedaży first minute z powodu niskich wtedy cen, a także dużego udziału własnych kanałów sprzedaży. Z kolei w drugiej połowie sezonu często występuje sytuacja odwrotna i tak też było w rozpatrywanym sezonie.

Prawie 260 złotych ponad zeszły rok

Teraz Betlej sięga po badania cen w biurach podróży, prowadzone przez Traveldatę. Okazuje się, że w ostatnim tygodniu średnia cena wycieczek z wylotem między 5 i 11 sierpnia wzrosła o 34 złote. Jak podaje, wzrost średnich cen w ostatnim czasie dość istotnie przyspieszył. Od początku października zeszłego roku zmiana wyniosła już 259 złotych, w tym w ostatnich dwóch tygodniach – 124 złote.

W minionym tygodniu największe zniżki odnotowano w wypadku wyjazdów zorganizowanych na Półwysep Chalcydycki (o 60 zł), na Majorkę (o 58 zł) i na Fuerteventurę (o 24 złote). Największy wzrost średnich cen wycieczek miały natomiast miejsce w wypadku Lanzarote (124 zł), Kretę (105 zł) i Korfu (92 złote).

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie przedstawiony jest na wykresie poniżej.

Reklama
Reklama

W minionym tygodniu – zauważa autor – ponownie bardziej niż średni wzrost dla wszystkich kierunków (czyli 34 złote) podniosły się ceny wyjazdów do Grecji i na Wyspy Kanaryjskie – o 45 i 43 złote. W zbliżonej skali do średniej wzrosły ceny wycieczek do Bułgarii – o 33 złote, a w mniejszym stopniu podniosły się średnie ceny wyjazdów do Turcji i Egiptu – odpowiednio o 25 i 11 złotych.

Mimo mniejszej ostatnio dynamiki zmian cena podróży do Egiptu jest relatywnie wysoka i nadal wyraźnie większa niż wycieczek do Bułgarii, podczas gdy przed rokiem o tej porze było odwrotnie.

Badanie średniej ceny imprez wobec tej sprzed roku pokazało, że jest ona większa o 65 złotych (poprzednio była większa o 30 i mniejsza o 13, 31 złotych). Ta podwyżka nie rekompensowała jednak organizatorom podwyżek. Wyższe koszty paliwa lotniczego o 9,2 procent i polskiej waluty o ponad 6,5 procent powodowały bowiem, że koszt wyprodukowania wycieczki był większy o 140 – 150 złotych – wylicza Betlej.

Reklama
Reklama

Nadal utrzymują się wyraźne zwyżki średnich cen wycieczek – komentuje ekspert – do zyskujących na popularności już od 2017 roku, mniej kosztownych, ale dobrych jakościowo krajów, czyli do Egiptu i Turcji. Rok do roku wzrosły one o 340 i 195 złotych.

Stosunkowo niedużo podniosły się ceny wycieczek do Bułgarii – o 27 złotych i do Grecji – o 10 złotych.

Najbardziej taniały Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się średnio o 63 złote, przed tygodniem zaś i przed dwoma również były znacząco mniejsze – o 132 i 234 złote. Warto jednak zauważyć, że jest to już czwarty tydzień poprawy cen tego kierunku w ujęciu rocznym. Uwagę zwraca też, że w tym okresie zdecydowanie korzystniejsze dla organizatorów stały się ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w last minute.

Z mniej masowych kierunków największe zwyżki średnich cen rok do roku odnotowano w Maroku i Tunezji – o 194 i 172 złote. W bardziej umiarkowanym stopniu podniosły się ceny w Portugalii – o 99 złotych, niewiele spadły na Cyprze – o 7 złotych, a największe przeceny odnotowano na Malcie i w Albanii – średnio o 133 i 176 złotych. Przed dwoma tygodniami skala obniżki cen na Cyprze uległa dużemu zmniejszeniu w wyniku znacznego podniesienia cen na tym kierunku przez Exim Tours – opisuje prezes Traveldaty.

Grecos tańszy niż przed rokiem

W badaniu ofert biur podroży – czytamy dalej – największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem tym razem wykazała oferta Grecosa, która była mniej kosztowna o 20 złotych. Drugi raz w tym sezonie na drugim miejscu nalazł się TUI Poland, którego wycieczki były tańsze o 10 złotych. Z tym że zniżka cen w grupie hoteli, które były w sprzedaży również w poprzednim sezonie była większa i wyniosła 65 złotych. Jest to zatem sytuacja, która może świadczyć o tendencji – sygnalizowanej już kilkakrotnie przez nas wcześniej – do uzupełnienia oferty tego biura przez hotele z nieco wyższej półki.

Reklama
Reklama

Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym czasie rok wcześniej od 15 złotych do 350 złotych.

W liczbie najniższych cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków i w trzech kategoriach hoteli, pierwsze miejsce utrzymał – choć z niewielką przewagą – TUI Poland z liczbą 31 ofert (poprzednio 30, przed rokiem 22, a przed dwoma 13 takich ofert), przed Itaką z liczbą 27 ofert (poprzednio 28, przed rokiem 27, a przed dwoma 33 takie oferty) i Coralem Travel z liczbą 23 ofert (poprzednio 18, przed rokiem 21, a przed dwoma 22 ofert). Przewagę w zakresie hoteli trzygwiazdkowych i czterogwiazdkowych miała oferta TUI Poland, a w kategorii hoteli pięciogwiazdkowych – Corala Travel i Itaki.

Coral bije konkurencję niskimi cenami

Najwięcej, bo 8, najtańszych ofert wyjazdów do Egiptu miał Coral Travel. Do Grecji najtaniej można było kupić wycieczkę w Itace (10 ofert) i Rainbow (8 ofert). Jeśli chodzi o Wyspy Kanaryjskie, to najwięcej najtańszych imprez Traveldata znalazła w TUI Poland (9) i Itace (6). Do Turcji natomiast w Coralu Travel (6), a do Tunezji w Eximie Tours (6). W wypadku Bułgarii były to TUI Poland (3) i Exim Tours (2 oferty).

W porównaniu z okresem sprzed roku Itaka wzmocniła swoją pozycję w Grecji i Turcji, TUI Poland w Grecji i w Bułgarii, Rainbow w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Coral Travel w Turcji i Tunezji kontynentalnej, a Exim Tours w Tunezji i Bułgarii.

Betlej przedstawia również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Zachowana jest tu ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach – wyjaśnia autor.

Reklama
Reklama

Drugi raz odnośnie do sezonu Lato 2019 zestawienia nie otwierało TUI Poland. Po wyraźnych podwyżkach cen wycieczek, które wyniosły w pierwszej połowie lutego około 210 złotych, czyli znacznie powyżej średniej rynkowej, biuro to przesunęło się na trzecią pozycję. Na pierwszym miejscu umocnił się natomiast Coral Travel, w czym pomogła mu jedyna wśród dużych biur obniżka średnich cen (około 40 złotych) wobec poprzedniego tygodnia.

Skład dalszych pięciu pozycji pozostał taki sam, jak w poprzednim zestawieniu przy czym biuro Grecos Holiday z powodu tylko minimalnej zwyżki cen zwiększyło nieco przewagę nad kolejnymi TUI Poland i Itaką, które podniosły ceny mniej więcej zgodnie ze średnią rynkową – kończy opis Betlej.

Ogłoszenie w sobotę nowych gospodarczych propozycji przez Prawo i Sprawiedliwość to inicjatywa „określana przez ekonomistów jako stymulacja fiskalna gospodarki mająca przeciwdziałać negatywnemu wpływowi globalnego spowolnienia gospodarczego na krajową ekonomię”. To wydarzenie może mieć istotny wpływ na koniunkturę w turystyce wyjazdowej – ocenia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej w swoim najnowszym, cotygodniowym materiale. Nie ciągnie jednak tematu, lecz obiecuje wrócić do niego w kolejnych analizach.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biura Podróży
Join UP! zwiększa gwarancję ubezpieczeniową. „Solidna podstawa do dalszej ekspansji”
Biura Podróży
Czy nieobecność rezydenta to wada wycieczki? Sąd odrzuca skargę turysty
Biura Podróży
W biurach podróży po ostatnich podwyżkach korekta - ceny Turcji, Grecji i Egiptu w dół
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biura Podróży
Komisje sejmowe za złagodzeniem przepisów o gwarancjach biur podróży
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama