Jak pokazują dane Polskiego Związku Organizatorów Turystyki z najnowszego tygodniowego raportu ciągle rośnie liczba sprzedanych wyjazdów wakacyjnych („W biurach podróży Turcja i Egipt wypychają Hiszpanię i Portugalię”). Wobec ubiegłego roku w najważniejszym dla branży segmencie imprez lotniczych dynamika wzrostu sprzedaży wyniosła 29,5 procent (przed tygodniem 28,8 procent), a dynamika dwuletnia 50,2 procent, podczas gdy tydzień wcześniej była na poziomie 45,8 procent – wylicza w swoim cotygodniowym podsumowaniu minionego tygodnia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.
270 procent więcej Hiszpanii
Zdaniem eksperta bardzo duża dynamika wzrostu tegorocznej sprzedaży wycieczek zaskoczyła większość przedstawicieli branży turystycznej. „Takie wrażenie można odnieść zarówno z bieżących wypowiedzi, jak też z anonsowanych przedsezonowych szacunków dotyczących rynku oraz z wielkości przygotowanych programów” – zwraca uwagę autor.
Jednak jego zdaniem bardziej znacząca jest zmiana geografii kierunków wyjazdów polskich turystów w sezonie letnim. Odwołuje się tu do statystyk, jakie przedstawił Travelplanet („Travelplanet: Sprzedaż wycieczek rośnie prawie o 80 procent”). „Wynika z nich dramatyczny rozrzut dynamiki rezerwacji na poszczególnych kierunkach, która wynosi od prawie +400 procent na kierunkach tureckich do niecałych +30 procent na kierunkach hiszpańskich”.
Niemniej „dane te prezentują dość dużą zgodność z danymi Wakacji.pl. Należy jednak również pamiętać, że obie te sieci rozwijają się znacznie szybciej od branży jako całości”. Jak wylicza dalej („można po odpowiednich przeliczeniach oszacować na 8 lutego”) skumulowana sprzedaż wyjazdów do Turcji wzrosła o około 270 procent, a do wykazującej najsłabszą sprzedaż (rok do roku) Hiszpanii spadły o 7 – 9 procent. „Różnica ta jest tak duża, że doprowadzi z dużym prawdopodobieństwem do zmiany na pozycji wicelidera sezonu letniego, spychając z niej Hiszpanię, którą przy zachowaniu obecnych trendów powinna jeszcze wyprzedzić Bułgaria” – ocenia Betlej.
Liczby podawane przez Wakacje.pl i Travelplanet.pl wskazują – zwraca uwagę ekspert – również na stosunkowo małą dynamikę wzrostu sprzedaży Grecji. Według jego szacunków jest to 5 – 7 procent, „co jest zgodne z ogólnymi przewidywaniami reorientacji popytu turystów na budzące teraz mniejsze obawy kierunki jak Turcja, Egipt i Tunezja oraz Bułgaria wśród słabiej sytuowanych turystów z tzw. Polski B, którzy pierwszy raz korzystają z usług zorganizowanej turystyki wyjazdowej”.