Reklama
Rozwiń
Reklama

W biurach podróży drzwi się nie zamykają

Imponująco wygląda ruch w biurach podróży pod koniec sezonu letniego. W ostatnim tygodniu sprzedaż imprez lotniczych rosła w porównaniu ze stanem sprzed roku o prawie 50 procent

Publikacja: 18.09.2018 22:20

W biurach podróży drzwi się nie zamykają

Foto: PZOT

Polski Związek Organizatorów Turystyki już trzeci tydzień z rzędu notuje wyjątkowo wysoki wzrost sprzedaży w biurach podróży*. Tym razem sięgnęła ona ponad zeszłoroczny stan o 46,3 procent. Jeśli chodzi zaś o same wyjazdy lotnicze to nawet o 48,5 procent. Sprzedaż wyjazdów autokarowych zanotowała wzrost o 35 procent, a samych noclegów (tzw. dojazd własny) spadek o 8,9 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Ruch z ostatniego tygodnia poprawił nawet ogólne notowania nadwyżki nad rokiem ubiegłym. Teraz wynosi ona 19,5 procent, chociaż tydzień wcześniej zatrzymała się na 19 procentach. Imprezy lotnicze poprawiły wynik z 22,09 na 22,6 procent.

Z racji dobiegania końca sezonu w niektórych krajach na liście najpopularniejszych kierunków widać przetasowania. Wprawdzie Burgas utrzymało się jeszcze w pierwszej dziesiątce, na miejscu dziewiątym, ale już Warna zniknęła z notowań. Tirana spadła z miejsca 9. na 16. O kilka miejsc awansowały z kolei całoroczne kierunki egipskie: Hurghada (z 11 na 8), Szarm el-Szejk (z 18 na 13) i Marsa Alam (z 16 na 12).

Reklama
Reklama

Na liście najpopularniejszych krajów znalazły się: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Włochy, Albania, Tunezja, Cypr i Portugalia.

Średnie ceny nieco przyhamowały zjazd. Wprawdzie większość kierunków taniała, ale nie tak znacznie, jak tydzień wcześniej („W biurach podróży kończą się oferty, ale nie kolejki”), a niektóre wręcz drożały. I znowu chodzi o te całoroczne. Monastyr w Tunezji odrobił 6,3 procent straty (średnia cena rezerwacji na jedną osobę to 1790 złotych), Hurghada była droższa o 4,8 procent (2118 złotych), Marsa Alam o 3,3 procent (2124 złote), a Szarm el-Szejk o 3,1 procent (2140 złotych). Co ciekawe, podczas gdy touroperatorzy lekko obniżali ceny podróży do Bułgarii i Grecji (obniżka mogła też być wynikiem gorszego standardu hoteli, jakie zostały w ofercie biur podróży), w wypadku Tirany średnia wzrosła o 5,4 procent (2258 złotych).

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Pod koniec sprzedaży sezonu 2017/2018, który potrwa do 31 października, widać silną pozycję Grecji, która małymi kroczkami, ale do ostatniej chwili zdobywa sobie rynek. Ostatnie notowanie PZOT daje jej 30,9 procent udziału w nim. To jest o 17,8 procent więcej niż przed rokiem. Druga Turcja nie może pochwalić się nawet połową wyniku Grecji – uciułała 13,8 procent udziału, po wzroście o 111,1 procent. Hiszpanii do trzeciego miejsca wystarczało 10,6 procent udziału, co osiągnęła mimo notowanego przez PZOT spadku zainteresowania nią polskich turystów o 22,4 procent. Czwarte miejsce należy do Bułgarii z 8,1 procent udziału i dynamiką wzrostu wielkości 4,2 procent. Piąte zajął Egipt, jego wyniki to 7,8 procent udziału dzięki 52-procentowej dynamice.

Reklama
Reklama

*Raport obejmuje 37. tydzień roku, czyli okres od 10 do 16 września 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Więcej Polaków spędzi ferie w ciepłych krajach. Rezerwacje wzrosły o jedną trzecią
Biura Podróży
Boom na Tunezję i na Bułgarię – biuro podróży o trendach na lato 2026
Biura Podróży
Sąd: Odwołanie lotu pokrzyżowało plany? Należy się i zwrot pieniędzy, i odszkodowanie
Biura Podróży
Zmiana kierunku ruchu cen w biurach podróży. Po spadkach wzrost kosztów wakacji 2026
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama