Touroperatorzy, weźcie się za rabaciarzy

Niemieckie organizacje zrzeszające agentów turystycznych krytykują firmy, które udzielają klientom rabatów i żądają od touroperatorów, żeby zajęli w tej sprawie jasne stanowisko

Publikacja: 06.02.2019 06:46

Touroperatorzy, weźcie się za rabaciarzy

Foto: turystyka.rp.pl

Szef stowarzyszenia biur agencyjnych QTA Thomas Bösl żąda od touroperatorów, żeby wypowiedzieli się jednoznacznie na temat agentów udzielających klientom rabatów. Dotąd branża próbowała wspólnie ograniczyć zwrot części wpłaconych pieniędzy (chodzi o tzw. Rückvergütung, czyli pieniądze, które klient otrzymuje od biura po powrocie z wycieczki).

– Nie może być tak, że niemal wszyscy touroperatorzy tolerują akcje promocyjne, w których obiecuje się masowe obniżki cen – mówi Bösl, cytowany przez niemieckie media branżowe. Szef QTA odnosi się do niedawnej akcji portalu Check24, który jest obecnie mocno krytykowany za udzielanie rabatów.

Czytaj też: „Co czwarty niemiecki agent daje rabat”.

Bösl podkreśla, że z jednej strony warunki handlowe dla stacjonarnych agentów są coraz ostrzejsze, modele prowizyjne i umowy coraz bardziej skomplikowane, a dodatkową pracę trzeba wykonywać gratis, z drugiej strony organizatorzy nie dyscyplinują sprzedawców, którzy na własną rękę organizują promocje.

– Chcemy być lojalni wobec naszych partnerów, ale nie kosztem spadku znaczenia na rynku – mówi Bösl. Touroperatorzy, którzy zgadzają się na wspieranie sprzedaży akcjami rabatowymi, muszą liczyć się z tym, że w przyszłości agenci będą ich unikać.

Zdaniem szefa QTA kupony rabatowe to fatalny sygnał wysyłany klientom i podcinanie przez touroperatorów gałęzi, na której sami siedzą. Bösl przypomina, że duże portale mają wysokie prowizje wynegocjowane dzięki dużej sprzedaży, tymczasem agenci stacjonarni są ograniczani indywidualnymi umowami.

Czytaj też: „Znamy pensje niemieckich agentów turystycznych”.

Podczas najbliższych negocjacji QTA będzie rozmawiać o tym z organizatorami i dążyć do zmiany starych zapisów i wprowadzenia sprawiedliwszych zasad ustalania wysokości wynagrodzenia.

Szef stowarzyszenia biur agencyjnych QTA Thomas Bösl żąda od touroperatorów, żeby wypowiedzieli się jednoznacznie na temat agentów udzielających klientom rabatów. Dotąd branża próbowała wspólnie ograniczyć zwrot części wpłaconych pieniędzy (chodzi o tzw. Rückvergütung, czyli pieniądze, które klient otrzymuje od biura po powrocie z wycieczki).

– Nie może być tak, że niemal wszyscy touroperatorzy tolerują akcje promocyjne, w których obiecuje się masowe obniżki cen – mówi Bösl, cytowany przez niemieckie media branżowe. Szef QTA odnosi się do niedawnej akcji portalu Check24, który jest obecnie mocno krytykowany za udzielanie rabatów.

Biura Podróży
Biura podróży: Powodzian z wykupioną wycieczką potraktujemy ulgowo
Biura Podróży
Podróże motywacyjne lepsze niż przed pandemią. Rynek za ponad 3 miliardy złotych
Biura Podróży
Itaka nie opuszcza olimpijczyków, pojadą na wakacje. "Nie mieszajmy sportu z polityką"
Biura Podróży
Ekspansja Grupy TUI w Azji – koncern otwiera hotel za hotelem
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biura Podróży
Ile kosztują przyszłoroczne wakacje? Na starcie są droższe niż rok wcześniej