Firma badawcza Splendid Research sprawdziła na zlecenie magazynu „Horizont”, które z firm turystycznych są najbardziej znane i najwyżej oceniane przez mieszkańców Niemiec. Badanie było prowadzone w lipcu przez internet. Wzięło w nim udział tysiąc użytkowników sieci w wieku od 18 do 69 lat, była to grupa reprezentatywna dla społeczeństwa niemieckiego. Odpowiadali na pytania o znajomość i postrzeganie marek turystycznych.

W pierwszym kroku badacze sprawdzili, na ile każda z 21 marek wymienionych w badaniu, jest rozpoznawalna, w drugim etapie pytali o gotowość do skorzystania z jej usług i polecenia znajomym. Wyniki końcowe są wypadkową tych dwóch wskaźników.

Najwięcej, bo 56,5 punktu, zdobyło biuro podróży TUI, na drugim miejscu znalazła się porównywarka cen usług turystycznych Trivago (52,5 punktu), na trzecim Booking.com (51,4 punktu). Kolejne pozycje zajęły touroperator Alltours, internetowy agent turystyczny Expedia, internetowy agent turystyczny i portal oceniający Holidaycheck, internetowy agent turystyczny Ab-in-den-Urlaub, agent turystyczny Sonnenklar TV i portal oceniający i internetowy agent turystyczny Tripadvisor.

CZYTAJ TEŻ: W TUI najpopularniejsze Majorka, Kreta i Rodos

TUI kojarzy 88,6 procent Niemców. W tej kategorii na drugiej pozycji znalazł się Trivago (82,6 procent), na trzeciej Booking (51,4 procent), dalej w rankingu uplasowały się Alltours (47,4 procent), Expedia (46,8 procent), Sonnenklar TV (32,6 procent), Dertour (32,1 procent) i Tripadvisor (31 procent).

W TUI internauci dobrze oceniali jakość usług (67,9 punktu), atrakcyjność (68,5 punktu), wiarygodność (70,8 punktu) i autentyczność (66,9 punktu) oraz dobry stosunek ceny do jakości (61,9 punktu).

Ocena gorzej wypada w kategorii unikatowość produktu (52,8 punktu), i postępowość (64,5 punktu). To składa się na ogólną ocenę wizerunku, który powstaje na podstawie 10 różnych cech marki – w takim zestawieniu TUI zajmuje miejsce ósme (63,8 punktu)

W tej kategorii zwycięzcą zostało biuro agencyjne Urlaubspiraten, które początkowo było blogiem podróżniczym. Ta marka otrzymała łącznie 71,8 punktu, ale ponieważ jest stosunkowo słabo rozpoznawalna (kojarzy ją mniej niż 25 procent badanych), nie znalazła się wśród 10 najważniejszych firm turystycznych w Niemczech.

ZOBACZ TEŻ: TUI przedłuża sobie pomoc banków. Do spłacenia ma 4,7 miliarda euro

Norman Habenicht, dyrektor marketingu i komunikacji w Splendid Research, twierdzi jednak, że Urlaubsguru jest ukrytym bohaterem branży. Wśród osób, które znają tę firmę, rzesza fanów jest imponująca. Doceniają ją przede wszystkim za dobry stosunek ceny do jakości, jest określana jako unikatowa, a wiele osób się z nią identyfikuje.

Na drugim miejscu w kategorii oceny wizerunku znalazł się Booking.com, który jest doceniany przede wszystkim za świetny stosunek ceny do jakości (72,8 punktu), atrakcyjność (73,9 punktu) i wysoką jakość (69,8 punktu). Wiele osób identyfikuje się również z tą firmą, za co otrzymała 69,3 punktu.

Z kolei Trivago, druga firma w zestawieniu ogólnym, w ocenie wizerunku znalazła się na miejscu dziewiątym z 63,6 punktu.