Traveldata: W październiku wyjazdy tańsze, ale bez przesady

Październikowe wyjazdy z biurami podróży podrożały w ostatnim tygodniu tylko w wypadku Turcji, a i to symbolicznie, bo o 17 złotych. Pozostałe kierunki potaniały. Najbardziej Bułgaria, o 41 złotych – czytamy w najnowszym raporcie Traveldaty.

Publikacja: 08.09.2021 01:41

Traveldata: W październiku wyjazdy tańsze, ale bez przesady

Foto: Aleksander Kramarz

W ostatnim tygodniu średnia cena wycieczki z biurem podróży z wylotem między 4 a 10 października 2021 roku spadła o 32 złote – informuje w cotygodniowym raporcie Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata*.

Najbardziej organizatorzy przecenili wyjazdy do Portugalii, średnio o 130 złotych, na Costa del Sol, o 115 złotych i na Costa de la Luz - o 111 złotych.

Najbardziej, bo o 43 złote, wzrosła natomiast cena podróży do Turcji Egejskiej. Podrożały też Cypr i Marsa Alam - o 40 i 32 złote.

Zmiany cen wycieczek w ostatnim tygodniu obrazuje mapa.

Foto: Traveldata

W wypadku październikowych wyjazdów do najpopularniejszych kierunków wypoczynkowych Polaków, cena wzrosła jedynie w Turcji – o 17 złotych.

Pozostałe kierunki – ocenia Traveldata – potaniały. Najbardziej Bułgaria, o 41 złotych. Mniejsze przeceny objęły Wyspy Kanaryjskie, o 32 złote, Grecję, o 26 złotych, i Egipt – o 22 złote.

Dwa w górę, dwa w dół

Badanie cen imprez i porównanie ich z cenami sprzed roku, dla wylotów w pierwszym tygodniu października, pokazało, że średnia w tym roku była wyższa od zeszłorocznej o 4 złote – podają autorzy raportu.

Najwięcej, licząc rok do roku, spadły ceny wycieczek do Maroka, o 563 złote, do Szarm el-Szejk, o371 złotych i do rejonu Dalaman w Turcji – o 360 złotych.

Jak wyliczają eksperci z Traveldaty, w ostatnim tygodniu cena paliwa lotniczego („ponoszona według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszym z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia”) wyniosła 2,69 złotego za litr, była więc o 54,6 procent wyższa niż rok temu. Zarazem złoty osłabił się wobec euro i dolara o 2,9 procent. Biorąc te dwa czynniki pod uwagę można szacować, że koszty organizatorów wyjazdów były o 210 – 220 złotych większe.

Foto: Traveldata

W wypadku dwóch z najważniejszych kierunków ceny wycieczek były większe niż przed rokiem, a dwóch innych - mniejsze (porównań dla Bułgarii brak, ponieważ przed rokiem w pierwszym tygodniu października kierunek ten już nie funkcjonował).

Rok do roku wzrosły średnie ceny wyjazdu na Wyspy Kanaryjskie i do Grecji - o 167 i 58 złotych. Z kolei podróż do Turcji i Egiptu była tańsza niż przed rokiem - o 214 i 151 złotych.

Jeśli popatrzeć na ceny mniej uczęszczanych kierunków, to okaże się, że najbardziej wzrosły ceny wycieczek na Cypr i na Maltę – o 409 i 252 złote. Znacząco większe były też ceny ofert wypoczynku na Majorce i w Portugalii - o 115 i 28 złotych.

Kierunkami, które w skali roku staniały okazały się tym razem Maroko, Tunezja i Hiszpania kontynentalna, gdzie ceny były niższe od cen z października 2020 roku o odpowiednio 563, 101 i 15 złotych.

Exim Tours zdetronizował TUI

Z porównania rok do roku cen wycieczek na sezon letni 2021 roku wynikło w badaniu Traveldaty, że najbardziej spadły one w Rainbow i Eximie Tours, po 160 złotych, a także w Sun & Funie i Neckerze – o 150 i 110 złotych. W niewielkiej tylko skali również w Primie Holiday – o 25 złotych.

W ofertach pozostałych organizatorów średnia roczna cena wzrosła od 10 (Coral Travel) do nawet 380 złotych – relacjonują dalej autorzy raportu.

W liczbie najniższych bieżących cen wycieczek – piszą - czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 30 kierunków sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli na pierwszym miejscu pierwszy raz od początku grudnia 2020 roku nie znalazł się TUI Poland, ale Exim Tours z liczbą 39 ofert.

Dopiero na drugim Traveldata odnotowała TUI Poland z 31 ofert, a na trzecim Rainbow z 17 ofertami.

W minionym tygodniu najwięcej najtańszych wyjazdów do Egiptu miały w ofercie Coral Travel (6) i TUI Poland (4), do Grecji Exim Tours (9), TUI Poland (7) i Ecco Holiday (6), na Wyspy Kanaryjskie TUI Poland (6), Itaka i Exim Tours (po 5), do Turcji Coral Travel (8) i Rainbow (5), do Tunezji Exim Tours i Sun & Fun (po 6), a do Bułgarii Exim Tours (2 oferty).

Wobec okresu sprzed roku biuro Exim Tours umocniło swoją pozycję konkurencyjną w Egipcie, Grecji, Turcji, Bułgarii i na Wyspach Kanaryjskich, biuro TUI Poland w Egipcie, a biuro Rainbow w Turcji.

Raport zamyka lista biur podróży, które w ostatnim tygodniu oferowały imprezy turystyczne po przekrojowo najniższych cenach. Skład pierwszej piątki organizatorów pozostał bez zmian wobec tego sprzed tygodnia, ale nastąpiły przesunięcia na zajmowanych przez biura pozycjach. Na dwóch pierwszych miejscach w tabeli nastąpiła zamiana kolejności między Coralem Travel i Eximem Tours. To drugie awansowało na pozycję lidera (dość istotna zniżka cen), a wiceliderem z dość dużą stratą w zakresie średniego odchylenia od cen referencyjnych został Coral Travel. Kolejna zamiana miejsc nastąpiła między TUI Poland (dotychczas miejsce 4) i Sun & Fun (dotychczas miejsce 5). Tutaj też przyczyną awansu tego ostatniego była większa niż w TUI Poland zniżka średnich cen ofertowych.

Foto: Traveldata

*Na potrzeby porównań wybrano pierwszy pełny tydzień października, 4 – 10.10.2021. Ceny dla tego okresu zebrano 2 września 2021 roku i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 26 sierpnia 2021, a przy porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 3 września 2020 roku.

W ostatnim tygodniu średnia cena wycieczki z biurem podróży z wylotem między 4 a 10 października 2021 roku spadła o 32 złote – informuje w cotygodniowym raporcie Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata*.

Najbardziej organizatorzy przecenili wyjazdy do Portugalii, średnio o 130 złotych, na Costa del Sol, o 115 złotych i na Costa de la Luz - o 111 złotych.

Pozostało 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos: To był udany sezon. Urośliśmy o jedną piątą
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej