Biuro podróży Exim Tours zaprosiło grupę najlepszych agentów turystycznych do Warszawy na krótkie podsumowanie roku, prezentację planów na lato 2022 i... wspólne gotowanie.

Nie piliśmy kawy

- Należymy do niemieckiej grupy REWE, której główną częścią biznesu są supermarkety spożywcze i budowlane. Turystyka przynosi tylko 10 procent jej obrotów. Co to oznacza? Że nasza firma ma stabilne oparcie, bo kiedy w pandemii turystyka przeżywała kłopoty, branża spożywcza i budowlano-remontowa odwrotnie, notowała większe obroty. Podczas gdy turystyka straciła 70 procent przychodów, cały koncern zyskał 23 procent. Wzrosła też jego rentowność - wyjaśniał na początku spotkania dyrektor Exim Tours Sławomir Szulc.

Szulc przypomniał, jak przebiegała sprzedaż w ostatnich trzech latach. W 2020, a szczególnie w 2021 roku charakteryzowała się tym, że była skumulowana w okresie letnim. Klienci czekali z kupieniem wyjazdu do ostatniej chwili. W krótkim czasie trzeba było obsłużyć kilka razy więcej klientów niż w zwykłym, przedpandemicznym roku, kiedy sprzedaż rozkładała się na wiele miesięcy, począwszy od wczesnej sprzedaży.

Exim Tours

- Wyjaśniamy to, żebyście wiedzieli, że tak samo jak wy, ciężko wtedy pracowaliśmy, a nie piliśmy kawę i dlatego kontakt z nami był utrudniony – wyjaśniał agentom dyrektor produktu Marcin Małysz.

I podawał przykłady. W weekend 3-4 lipca dział pakietowania wydał 2533 karty pokładowe, a w tygodniu od 12 do 18 lipca dział call center dostał od agentów 4984 wiadomości dotyczących rezerwacji.

W sumie jednak sezon był dla Eximu udany, nawet bardzo. Do końca października firma miała 319 milionów złotych obrotów, czyli o 13,5 procent więcej niż w całym 2019 roku, kiedy obroty wyniosły 281 milionów złotych. Liczba klientów była mniejsza, ale wszystko wskazuje, że do końca roku także przewyższy tę sprzed pandemii. - Różnica dynamiki między przyrostem obrotów a wzrostem liczby klientów wynika między innymi z innej struktury sprzedanego produktu. O wiele większy udział w tym roku mieliśmy wyjazdów egzotycznych, droższych z samej ich natury - wyjaśnia Szulc. - A najlepsze jest to, że nasza rentowność będzie jedną z najlepszych w historii naszej firmy i sięgnie 1,5 procent.

Exim Tours

Cel – hotele na wyłączność

A co w nowym roku? Exim planuje zwiększyć dwukrotnie liczbę miejsc w samolotach czarterowych. Będzie latać nawet z małych lotnisk, w sumie z ośmiu: Warszawy, Katowic, Poznania, Gdańska, Wrocławia, Rzeszowa, Lublina i Bydgoszczy.

- Będzie wielki come back Majorki – zapowiada Małysz. - Kiedy odwiedziliśmy tę wyspę na koniec sezonu usłyszeliśmy, że po Niemcach Polacy byli tam drugą nacją w tym roku. Dziękowano za to trzem touroperatorom – TUI, Itace i Eximowi.

Exim Tours


Małysz pochwalił się też uzyskaniem prawa do wyłączności w reprezentowaniu na polskim rynku popularnych hoteli na Malcie. Chodzi o czterogwiazdkowe: Seabank Resort, Solanę, Bellę Vistę, San Antonio, Pergolę i Soredę. - Aż do października przyszłego roku te hotele można kupić tylko u nas. Konkurencja, która miała je w ofercie, dostała już od nas informację o tym – mówił.

Jak dodał, Exim zamierza sukcesywnie zwiększać pulę hoteli na wyłączność, a być może nawet zdobyć prawa do całych – niewielkich – kierunków. - Pracujemy nad tym – zapewnił.

Więcej nart i czarterów

Kolejna zapowiedź dotyczyła rozszerzenia oferty dla narciarzy. - Dotąd byliśmy znani głównie z popularnych kierunków letnich, ale to się zmieni. Kończymy integrowanie naszego systemu rezerwacyjnego z systemem czeskiego biura podróży Nev-Dama. Ten specjalista od zimy wysyła co roku na narty 120 tysięcy klientów. Chociaż na początek tylko część jego oferty będzie dostępna u nas, to i tak znacznie nam to wzbogaci nasz produkt narciarski – wyjaśniał Szulc.

Jak mówi, w przyszłym roku Exim Tours chciałby uzyskać o 10 procent obroty większe niż tegoroczne. - Nie nastawiamy się na gwałtowne rośnięcie i mam nadzieję, że koledzy touroperatorzy też nie spowodują zachwiania równowagi między popytem i podażą na rynku - zaznacza.

Widzi potencjał do wzrostu w dwóch segmentach – jeden to turystyka czarterowa, drugi to dojazd własny. - O ile w tym roku mieliśmy ponad dwadzieścia tysięcy klientów w czarterach, o tyle w przyszłym roku liczymy na 55 tysięcy – wyjaśnia.

Agencie, sprawdź zanim zadzwonisz

Dominika Jurkowska, menedżer ds. marketingu i rozwoju sieci agencyjnej, podpowiadała agentom, gdzie na stronie internetowej mogą znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i jak radzić sobie z rozwiązywaniem niektórych problemów (np. zmian w rezerwacji lub przedłużenia opcji), zanim zadzwonią do centrali firmy z prośbą o pomoc.

Zapowiedziała też wydanie nowego magazynu, zastępującego częściowo katalog, ale mającego też służyć za źródło inspiracji dla klientów. Magazyn ukaże się w grudniu i będzie zawierał, zgodnie z sugestiami sprzedawców, większy niż poprzednio przegląd hoteli. - Odchodzimy też od wiązania podróży z kulinariami. Tym razem podpowiemy klientom, jak sami mogą zostać reżyserami swoich wakacji. Wskażemy im najważniejsze miejsca do zobaczenia, żeby mogli sami ułożyć sobie program wyjazdu z Eximem – wyjaśniała.

Kręcenie lodów, wałkowanie makaronu

Exim nagrodził też najlepszych sprzedawców. W kategorii prestiżowych wyróżnił sieć Wakacje.pl, Bon Voyage z Poznania i internetowego agenta Fly.pl. Na tytuły „Exim partnerów na medal” zasłużyły Happy Travel ze Szczecina i Halowakacje.com z Lublina, za „spektakularny wzrost sprzedaży” uhonorowano Dreamtours.pl z Gdańska, Świat Podróży ze Środy Wielkopolskiej i biuro Lastowicze.pl z Kielc, a tytuł debiutu roku otrzymało nowe biuro Travelplanet.pl z Gdyni.

Spotkanie urozmaiciła przeprowadzona w formie quizu prezentacja Tunezji i wspólne gotowanie pod okiem zawodowych kucharzy tunezyjskiego briku, robienia domowego makaronu, pieczenia czekoladowych babeczek i kręcenia lodów.

W najbliższy piątek podobną konferencję touroperator planuje w Katowicach, gdzie spotka się z agentami z południa kraju.

Wszystko już przygotowane do mieszania, wałkowania, krojenia. Drugi z prawej, dyrektor Exim Tours Sł

Wszystko już przygotowane do mieszania, wałkowania, krojenia. Drugi z prawej, dyrektor Exim Tours Sławomir Szulc

Filip Frydrykiewicz

Raja Ammar, dyrektor biura Tunezyjskiej Narodowej Organizacji Turystycznej w Polsce, opowiadała o tr

Raja Ammar, dyrektor biura Tunezyjskiej Narodowej Organizacji Turystycznej w Polsce, opowiadała o tradycyjnych potrawach tunezyjskich

Filip Frydrykiewicz

Pamiątkowe zdjęcie w wykonaniu Dominiki Jurkowskiej

Pamiątkowe zdjęcie w wykonaniu Dominiki Jurkowskiej

Filip Frydrykiewicz

Wśród nagrodzonych za dynamiczny wzrost sprzedaży znaleźli się Izabela i Grzegorz Kołłb-Sieleccy z L

Wśród nagrodzonych za dynamiczny wzrost sprzedaży znaleźli się Izabela i Grzegorz Kołłb-Sieleccy z Lastowicze.pl z Kielc

Filip Frydrykiewicz