Anex Tour: Na razie testujemy polski rynek, jesienią pokażemy, na co nas stać

Dopiero uczymy się polskiego rynku, testujemy go. Tak naprawdę będziemy gotowi z całym naszym potencjałem od jesieni. Do tego czasu otworzymy też w największych miastach dwadzieścia naszych salonów - zapowiada Ilker Adıgüzel, dyrektor generalny biura podróży Anex Tour Poland.

Publikacja: 24.04.2023 11:51

Ilker Adıgüzel kieruje biurami podróży marki Anex w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii od jesieni

Ilker Adıgüzel kieruje biurami podróży marki Anex w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii od jesieni, wcześniej był dyrektorem na Ukrainie

Foto: Filip Frydrykiewicz

Filip Frydrykiewicz: Miesiąc temu, podczas spotkania inaugurującego wejście Anexu na polski rynek przedstawił pan plan obsłużenia 200 tysięcy klientów w tym roku. To liczba dziesięć razy większa niż liczba klientów, jaką obsłużyło w zeszłym roku działające dotąd w waszym imieniu biuro Orex Travel. Jak chce pan to osiągnąć?

Ilker Adıgüzel, dyrektor generalny biura podróży Anex Tour Poland: Anex jest dużym touroperatorem. W samej Ukrainie w 2021 roku, czyli przed wybuchem wojny z Rosją, mój zespół obsłużył 1,15 miliona turystów. W Polsce takiego wyniku nie miał dotąd żaden touroperator. W tej skali planowanych przez nas 200 tysięcy klientów w Polsce nie wydaje się wielką liczbą, to liczba jaką planujemy na początek, ponieważ jesteśmy tu nowi.

Czytaj więcej

Do Polski wchodzi znane tureckie biuro podróży. Niskie ceny, własne samoloty

Wiemy, jak to zrobić, mamy strategię nie tylko na Polskę, ale i na inne kraje Europy Wschodniej, szczególnie na kraje nadbałtyckie – Litwę, Łotwę i Estonię.

Poza tym proszę pamiętać, że w zeszłym roku sam Orex wysłał 20 tysięcy klientów do Turcji z Warszawy. Teraz nasza oferta obejmuje nie jeden, ale wiele kierunków. Wystarczy powiedzieć, że przez trzy miesiące tego roku sprzedaliśmy już 45 tysięcy wyjazdów do ośmiu destynacji. I cały czas rezerwacje dynamicznie rosną.

Polski rynek ma oczywiście swoją specyfikę, dlatego dodajemy coraz to nowe hotele do naszej oferty, żeby dopasować ją jak najlepiej do potrzeb polskich klientów. Generalnie jednak bieżący rok traktujemy jako rok testowy, chcemy poczuć rytm tego rynku, nauczyć się go i przygotować się do tego, co będzie w przyszłym roku. Tak naprawdę prawdziwy nasz start w Polsce nastąpi w sezonie zimowym. Cały czas szlifujemy jeszcze naszą ofertę, ale w pełni będziemy z nią gotowi w listopadzie, wtedy rynek pozna prawdziwy produkt Anexu.

Turcja jest w tym roku szczególnie obleganym kierunkiem przez polskich turystów. Wiele biur korzystając z tego zwiększyło swoją ofertę. Ile Turcji planujecie sprzedać w tym roku?

Myślimy o 90 tysiącach, czyli niecałych pięćdziesięciu procentach naszego tegorocznego planu. Byłoby tego więcej, ale zdajemy sobie sprawę, że w tym roku późno zaczęliśmy sprzedaż. Ominął nas okres wczesnej sprzedaży.

Czym Anex chce się wyróżnić na polskim rynku. Jak zachęcić polskich klientów? Jakie są atuty waszej oferty?

Inne firmy na rynku mają podobne podejście do klienta. Nas wyróżniają: wysoka jakość usług, konkurencyjne ceny i własna zarejestrowana w Turcji linia lotnicza Mavi Gök Airlines.

Mavi Gök Airlines dysponuje ośmioma samolotami, w tym boeingiem 777, czyli samolotem, jaki jeszcze nie latał z polskimi klientami na trasach czarterowych. Ta maszyna będzie obsługiwała rejsy z Warszawy do Antalyi. Na pokładzie obok klasy ekonomicznej będzie oferowała też miejsca w klasie biznes.

Odnośnie cen – agenci turystyczni zauważyli, że niektóre oferty Anexu są tańsze nawet o kilkaset złotych od podobnych ofert konkurencji. Czy wasza strategia zakłada inwestowanie w polski rynek, czyli po prostu dokładanie do niego na początek, żeby na nim zaistnieć?

Nasze ceny, chociaż konkurencyjne, utrzymujemy na poziomie, zapewniającym nam rentowność. Inwestujemy w klientów w ten sposób, że kalkulujemy małe marże. Utrzymanie firmy, wszystkie koszty, jakie ponosimy w Polsce, jest tak obliczone, żeby na końcu był sukces finansowy. Wspiera nas w tym cały nasz brand.

Jakie są więc pańskie pierwsze wrażenia z Polski?

Jeśli pyta pan o moje osobiste porównanie Polski z Ukrainą, to w Polsce jest bardzo podobnie. Podobna kultura, zachowanie, czuję się tu bardzo komfortowo.

A jeśli chodzi panu o zachowania klientów, to widzę, że ukraińscy klienci kupują więcej droższych hoteli, przeważnie wybierają pięciogwiazdkowe, a stosunkowo mało czterogwiazdkowych. Wiąże się z tym wybór miejscowości na Riwierze Tureckiej - o ile Polacy przywiązali się do Antalyi i Alanyi, o tyle Ukraińcy częściej wypoczywają w Kemer, Belek i Side.

Anex jest w stanie dostarczyć polskim klientom najwyższą jakość w dobrej cenie. Im lepszy produkt, tym mniej reklamacji, a o to nam właśnie chodzi. Przekonamy klientów, że mogą mieć najwyższą jakość w dobrej cenie, niezależnie od liczby gwiazdek hotelowych, bo zdarza się przecież, że w obiekcie czterogwiazdkowym serwis jest lepszy niż w pięciogwiazdkowym. Anex zapewnia najlepszą obsługę, zarówno tu w kraju, jak i na miejscu, w Turcji, czy w każdym innym kraju, w którym nasi klienci wypoczywają.

Wierzymy w potencjał polskiego rynku, dlatego zaoferowaliśmy polskim klientom przeloty komfortowym boeingiem 777 z miejscami klasy biznes. Jako pilot z uprawnieniami do latania boeingami zapewniam, że lot tą maszyną dostarcza pasażerom wyjątkowych wrażeń.

Obsłużenie dużej liczby klientów wymaga przygotowania. Rozbudowuje pan warszawski zespół, pańską prawą ręką została kilka dni temu Dominika Jurkowska, wcześniej odpowiedzialna za rozwój sieci agencyjnej i marketing w biurze podróży Exim Tours. Przeniósł pan też biuro do nowej siedziby w modnym biurowcu przy Alejach Jerozolimskich. Ale czy to wystarczy?

Kiedy przyjechałem do Warszawy w październiku 2022 roku Orex Travel zajmował dwa pokoje i zatrudniał pięć osób. Teraz mamy przestronne, oszklone biuro z widokiem na stolicę i pracuje tu 45 ludzi. Ile jeszcze osób zatrudnimy? Tyle, ile będzie trzeba.

Ponieważ chcemy szybko rosnąć, będziemy też otwierać salony sprzedaży w największych miastach. Do końca lata powstanie ich dwadzieścia - w Warszawie (sześć lub siedem), Katowicach (trzy), Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Gdyni. Wybieramy dla nich lokale w galeriach i przy głównych ulicach handlowych. Zatrudnienie w nich znajdzie kolejnych sto osób.

To oczywiście nie znaczy, że zlekceważymy naszych partnerów, jakimi są agenci turystyczni. Mamy około dwóch tysięcy umów z nimi, w tym tylko w ostatnich trzech miesiącach dołączyło do nas trzysta nowych biur. Oferujemy im teraz specjalną prowizję i zamierzamy właśnie przedłużyć tę promocję na maj. Będziemy też organizować dla nich wyjazdy studyjne, żeby bezpośrednio mogli poznać zarówno nasz produkt, jak i jakość naszych usług na miejscu.

Gdzie widzi pan miejsce Anexu w Polsce za kilka lat?

Anex na Ukrainie jest największym biurem podróży, ma połowę rynku, drugą połowę zajmują pozostałe firmy, w tym Coral Travel, Join UP, TUI, Pegas. Chciałbym, aby Anex w Polsce zajął podobne miejsce. Mamy taki plan, wiemy czego chcemy i jak do tego dojść, mamy wiedzę i doświadczenie potrzebne do tego. Będziemy realizować ten plan krok po kroku.

Czytaj więcej

Nowy menedżer na czele Orexu Travel. Touroperator powiększa zespół i ofertę

Ilker Adıgüzel jest dyrektorem tureckiego biura podróży Anex Tour Poland (od 2017 roku działało pod marką Orex Travel) i koordynatorem grupy Anex Tour na Litwę, Łotwę i Estonię. Kończył zarządzanie biznesem na Uniwersytecie Anadolu. Kilka lat pracował w hotelach w Antalyi. Potem jedenaście lat kierował Anexem Tour Ukraina. Ukończył szkolenie i ma uprawnienia pilota boeinga 737.

Anex Tour istnieje od 1996 roku. Jak czytamy w informacji firmy na Linkedinie jest on „jednym z wiodących touroperatorów w branży turystycznej, oferuje szeroki zakres usług w wielu częściach świata dzięki swojej innowacyjnej perspektywie i zaangażowaniu w jakość.(...) Firma kładzie duży nacisk na zadowolenie klientów, co odzwierciedla jej motto 'Wygraliśmy miliony serc' i pracuje nad zapewnieniem jak najlepszej obsługi gości w 47 krajach”. W Niemczech Anex jest właścicielem marek Öger Tours, Bucher Reisen i Neckermann Reisen. Jak podaje Wikipedia, w sezonie 2021/22 liczba klientów grupy Anex Tour w Niemczech wyniosła 437 tys., a jej obroty to 365 mln euro.

Filip Frydrykiewicz: Miesiąc temu, podczas spotkania inaugurującego wejście Anexu na polski rynek przedstawił pan plan obsłużenia 200 tysięcy klientów w tym roku. To liczba dziesięć razy większa niż liczba klientów, jaką obsłużyło w zeszłym roku działające dotąd w waszym imieniu biuro Orex Travel. Jak chce pan to osiągnąć?

Ilker Adıgüzel, dyrektor generalny biura podróży Anex Tour Poland: Anex jest dużym touroperatorem. W samej Ukrainie w 2021 roku, czyli przed wybuchem wojny z Rosją, mój zespół obsłużył 1,15 miliona turystów. W Polsce takiego wyniku nie miał dotąd żaden touroperator. W tej skali planowanych przez nas 200 tysięcy klientów w Polsce nie wydaje się wielką liczbą, to liczba jaką planujemy na początek, ponieważ jesteśmy tu nowi.

Pozostało 90% artykułu
Biura Podróży
Prezes TUI: Jeśli turystyka, to zorganizowana. Wynajem mieszkań za bardzo szkodzi
Biura Podróży
Do biur podróży wrócił wzrost cen. Trzy kraje z nowym rekordem
Biura Podróży
Dwa nowe kraje na wakacyjnej liście przebojów niemieckich turystów
Biura Podróży
Ekspert: Jaka przyszłość czeka biura podróży? Zaszkodzi im polityka klimatyczna UE
Biura Podróży
Itaka rozstaje się z Wakacje.pl. "Brak wspólnego interesu"