Niemieckie biuro podróży: Polska wyrasta na modny kierunek wellness

Minionej zimy klienci Dertouru chętnie wyjeżdżali na długie wakacje, a ich pobyty nad morzem trwały średnio o trzy dni dłużej niż przed pandemią. Większość wybierała wyżywienie w formie all inclusive, a polskie wybrzeże Bałtyku zyskało na znaczeniu jako miejsce, do którego jedzie się do spa.

Publikacja: 31.05.2023 09:02

Niemieckie biuro podróży: Polska wyrasta na modny kierunek wellness

Foto: Nelly Kamińska

Dertour, drugi co do wielkości touroperator w Niemczech, przeanalizował rezerwacje i zachowania podróżnicze swoich klientów, którzy w podróż wybrali się między listopadem 2022 a lutym 2023 roku, a pozyskane statystyki zestawił z tym samym okresem sprzed pandemii (od listopada do końca lutego 2019/2020).

- Sprawdziliśmy, jak inflacja i kryzys energetyczny wpłynęły na zachowania podróżnicze - czy goście oszczędzali na komforcie, czy wyjeżdżali na krócej, czy może spędzali więcej czasu w słonecznych miejscach? Udało nam się dokładnie określić, które trendy z minionego lata utrzymały się zimą - wyjaśnia Sven Schikarsky, menedżer produktu Dertouru i jej siostrzanych marek ITS i Meiers Weltreisen.

Raport pokazuje, że styczeń był najlepszym miesiącem pod względem sprzedaży w całej historii firmy. Co prawda początek sezonu był spokojniejszy niż ostatni przed pandemią, ale klienci chętnie kupowali wycieczki nie tylko na lato, ale również na zimę.

Na ferie zainteresowaniem cieszyły się przede wszystkim ciepłe kraje, choć wśród najpopularniejszych znalazły się też Niemcy i Polska. Oba kierunki wybierane były głównie przez osoby zainteresowane pobytami w stylu spa&wellness, a Polska znalazła się w tej grupie na drugim miejscu w rankingu najpopularniejszych kierunków.

Dobrze sprzedawały się również Stany Zjednoczone - tu jeździło się zarówno na plażę (Hawaje, Floryda), na zwiedzanie (południowo-zachodnie stany, Kalifornia), na narty (Vail i Aspen), jak i na zakupy (Nowy Jork).

Czytaj więcej

TUI: Klienci rezerwują Hiszpanię, Grecję i Turcję. Ponad połowa miejsc sprzedana

Jednak najpopularniejsze były Wyspy Kanaryjskie, na kolejnych pozycjach znalazły się Niemcy, Egipt, Karaiby z Dominikaną, Meksykiem i Kubą, Turcja, Ocean Indyjski z Malediwami, Mauritiusem i Seszelami, Tajlandia, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Polska.

82 procent klientów zarezerwowało pobyty w hotelach cztero- lub pięciogwiazdkowych (plus 9 punktów procentowych wobec lata 2022 i plus 6 punktów procentowych więcej niż zimą trzy lata temu).

Konkretnie 29 procent wybrało obiekt 5-gwiazdkowy, a 53 procent czterogwiazdkowy. 18 procent zdecydowało się na trzy lub mniej gwiazdek - udział tych obiektów w sprzedaży spadł o 6 procent w stosunku do sezonu zima 2019/20 na korzyść 5 gwiazdek.

Ponad jedna trzecia klientów (37 procent) zarezerwowała wyżywienie w formie all inclusive - to o 21 punktów procentowych więcej w porównaniu z tym samym okresem trzy lata temu i o 16 punktów procentowych w porównaniu z latem 2022 roku.

Drugą najpopularniejszą formą wyżywienia było śniadanie, na które zdecydowało się 34 procent gości. Dla porównania, zimą trzy lata temu odsetek ten wynosił 57 procent, a latem 2022 roku 50 procent. Na dwa posiłki dziennie zdecydowało się 21 procent podróżnych.

Minionej zimy wydłużył się średni czas pobytu w kierunkach ciepłych - było to 10,4 dnia, czyli o trzy dni więcej niż w sezonie 2019/20. W wypadku nart, wypadów do miast i krótkich wyjazdów zmiany nie są istotne - urlop narciarski trwał cztery dni, a wypad do miasta 2,6 dnia.

W miesiącach zimowych 2022/23 popyt na długie pobyty był niemal trzykrotnie większy niż trzy lata temu - mowa o tych trwających ponad 21 dni. W tej kategorii najpopularniejszymi kierunkami były Tajlandia, Hiszpania, Turcja, USA, Tunezja, Karaiby z Dominikaną, Kuba i Meksyk, Nowa Zelandia, Australia, Egipt i Ocean Indyjski z Malediwami, Mauritius i Seszele.

Wiele osób zdecydowało się również na „przezimowanie” w Hiszpanii (głównie na Wyspach Kanaryjskich), Turcji, Tunezji czy Egipcie. Część osób wybrała tę opcję, by zaoszczędzić na kosztach energii w domu. Jak tłumaczy Schikarsky, ceny takich wakacji są atrakcyjne - dzięki specjalnym zniżkom można zaoszczędzić do 30 procent normalnej ceny podróży, a przy wczesnej rezerwacji nawet 40 procent.

Czytaj więcej

DER Touristik ma nowe hotele. Dla młodych, doceniających styl i jakość

Zima to czas wellness. Pięć najpopularniejszych kierunków tego rodzaju to Niemcy, Polska, Czechy, Austria i Hiszpania. Dertour podkreśla, że wzrost popularności pobytów nad polskim wybrzeżem Bałtyku jest imponujący - minionej zimy liczba klientów wzrosła o 22 punkty procentowe, a 30 procent klientów, którzy wybrali wypoczynek wellness, urlop spędziło w Polsce. Trzy lata temu było to jeszcze 8 procent turystów.

- Hotele wellness na polskim wybrzeżu Morza Bałtyckiego oraz w czeskich uzdrowiskach i uzdrowiskach, takich jak Marienbad czy Franzensbad są bardzo dobrze wyposażone. Niektóre są nowo wybudowane, a wiele zostało odnowionych lub zmodernizowanych w ostatnich latach. Oferują bardzo wysoki standard jakości i obsługi w niezwykle atrakcyjnych cenach - mówi Schikarsky. - Zwłaszcza w porównaniu z innymi uzdrowiskami i kąpieliskami polskie kurorty mają wyraźną przewagę cenową - dodaje.

Zimą Niemcy chętnie jeździli też na jarmarki bożonarodzeniowe i na musicale, głównie do Hamburga, Berlina, Kolonii, Monachium i Drezna.

Dertour, drugi co do wielkości touroperator w Niemczech, przeanalizował rezerwacje i zachowania podróżnicze swoich klientów, którzy w podróż wybrali się między listopadem 2022 a lutym 2023 roku, a pozyskane statystyki zestawił z tym samym okresem sprzed pandemii (od listopada do końca lutego 2019/2020).

- Sprawdziliśmy, jak inflacja i kryzys energetyczny wpłynęły na zachowania podróżnicze - czy goście oszczędzali na komforcie, czy wyjeżdżali na krócej, czy może spędzali więcej czasu w słonecznych miejscach? Udało nam się dokładnie określić, które trendy z minionego lata utrzymały się zimą - wyjaśnia Sven Schikarsky, menedżer produktu Dertouru i jej siostrzanych marek ITS i Meiers Weltreisen.

Pozostało 86% artykułu
Biura Podróży
Rainbow sprzedał prawie 23 procent więcej wakacji. Najmocniej rośnie Tunezja
Biura Podróży
Wierzyciele upadłego giganta turystycznego dostaną pieniądze. Czekali pięć lat
Biura Podróży
Nasz raport. Samolotem na wakacje – tam dolecisz czarterem z Polski
Biura Podróży
Tydzień podwyżek w biurach podróży. Cena Grecji przebiła kolejną barierę
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Biura Podróży
All inclusive, czyli ile Polacy są gotowi dopłacić do beztroskich wakacji?
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą