TUI: Klienci rezerwują Hiszpanię, Grecję i Turcję. Ponad połowa miejsc sprzedana

Zapowiada się udany sezon turystyczny. Rezerwacje osiągnęły 8,3 miliona, co daje 55 procent programu letniego. Jest ich o 13 procent więcej niż przed rokiem - podaje prezes Grupy TUI Sebastian Ebel.

Publikacja: 18.05.2023 10:18

Najjlepszą sprzedaż wyjazdów na lato firma notuje w Wielkiej Brytanii

Najjlepszą sprzedaż wyjazdów na lato firma notuje w Wielkiej Brytanii

Foto: Bloomberg

W drugim kwartale roku finansowego 2022/23, który rozpoczął się 1 października i zakończy 30 września, przychody Grupy TUI wzrosły o miliard euro i wyniosły 3,2 miliarda euro. Zysk operacyjny (EBIT) zwiększył się o 88 milionów euro i dał w efekcie stratę operacyjną na poziomie 242 milionów euro. Liczba klientów wzrosła do 2,4 miliona – podsumowuje firma w komunikacie.

W znaczący sposób poprawiliśmy nasze wyniki w drugim kwartale, a zakończony sezon zimowy przebiegał zgodnie z oczekiwaniami – mówi cytowany tam prezes Grupy TUI Sebastian Ebel. Spodziewamy się mocnego lata i dobrego roku finansowego 2023 ze znacznie wyższym zyskiem operacyjnym. Nasze strategiczne inicjatywy odnoszą skutek, spłaciliśmy pomoc państwa i idziemy w kierunku zyskownego wzrostu. Chcemy wrócić do dawnej kondycji – dodaje.

Czytaj więcej

Andrzej Betlej, Traveldata: Wkrótce dwa razy więcej Polaków w biurach podróży

TUI AG spłacił pomoc państwa udzieloną w związku z pandemią koronawirusa. By tego dokonać, podniósł w kwietniu kapitał, a wpływy brutto z tego zabiegu wyniosły około 1,8 miliarda euro. Zadłużenie netto spadło do 3,1 miliarda euro.

W segmencie holiday experiences, który obejmuje hotele, rejsy wycieczkowe, działalność turystyczną i rozrywkową, TUI osiągnął 78 milionów euro zysku operacyjnego (przed rokiem 23,7 miliona euro). Średnie obłożenie hoteli wzrosło o 18 punktów procentowych, licząc rok do roku, do 83 procent. W drugim kwartale 2023 roku średnia cena pokoju wzrosła o 16 procent, do 100 euro.

Grupa realizowała rejsy wycieczkowe 16 statkami, które należą do trzech marek przez nią zarządzanych (w ramach TUI Cruises – spółka joint venture Mein Schiff i Happag-Lloyd oraz Marella Cruises). Z tego biznesu zysk operacyjny wzrósł do 14,8 miliona euro, chociaż rok temu miał jeszcze 73,5 miliona euro straty. Obłożenie statków wahało się od 67 do 95 procent, a liczba pasażerodni wzrosła o 47 procent.

TUI Musement, oferujący wycieczki i atrakcje, zmniejszył podstawową stratę EBIT do -12,7 miliona euro (-18,2 miliona euro w poprzednim roku). Dobrze sprzedawały się przejazdy z lotnisk, w sumie zrealizowano ich 3,4 miliona (rok wcześniej 2,5 miliona), klienci zarezerwowali też około 1,3 miliona pozostałych usług dodatkowych (+0,7 miliona rok do roku).

Czytaj więcej

Lecisz na wakacje? Kup w samolocie wycieczkę - proponuje TUI

W segmencie „rynki i linie lotnicze”, który obejmuje między innymi działalność touroperatorską, strata operacyjna wyniosła 308,5 miliona euro. Dla porównania - rok wcześniej było to minus 262,2 miliona euro. TUI tłumaczy to zyskiem w wysokości 43 milionów euro uzyskanych w zeszłym roku z przeszacowania i likwidacji nieefektywnych pozycji zabezpieczających oraz około 50 milionów euro w ramach rekompensaty państwowej w regionie centralnym (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Polska) za utratę działalności w wyniku pandemii. Jeśliby wyłączyć te efekty, wynik operacyjny byłby o 47 milionów euro wyższy niż rok wcześniej.

W drugim kwartale najwięcej klientów wyjechało na Wyspy Kanaryjskie i do Egiptu, ale jeździli też chętnie do Meksyku i Dominikany.

Ogólnie biznes touroperatorski pozostawał pod wpływem presji inflacyjnej, w szczególności jeśli chodzi o koszty energii, a także wahań kursów walut – wyjaśnia firma w komunikacie.

Region północny TUI (Wielka Brytania, Irlandia, Skandynawia, Kanada) odnotował bazową stratę EBIT w wysokości minus 147,5 miliona euro, poprawiając zyski o 33,4 miliona, rok do roku.

Bazowy EBIT regionu centralnego (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Polska) w wysokości minus 102,1 miliona euro był o 77,9 miliona euro niższy niż w roku poprzednim. Zeszłoroczny wynik obejmował 30 milionów euro zysku z przeszacowania i odwrócenia nieefektywnych pozycji zabezpieczających oraz wypłatę odszkodowania. Po wyłączeniu tych efektów był o 3 miliony euro wyższy, licząc rok do roku.

Przy bazowym zysku operacyjnym w wysokości minus 59,2 miliona euro region zachodni (Holandia, Belgia, Francja) odnotował nieco wyższą stratę w porównaniu z poprzednim rokiem (minus 57 milionów euro). Pomimo poprawy wolumenów w regionie, wyniki były nieco niższe ze względu na wyższe koszty operacyjne linii lotniczych i zakłócenia lotów na lotnisku Schiphol.

Czytaj więcej

Ranking biur podróży 2023: Itaka, TUI, Rainbow, Coral - dynamiczny powrót klientów

TUI przyjął 12,9 miliona rezerwacji w okresie zimowym 2022/23 i na lato 2023. Rezerwacje na lato w ciągu ostatnich sześciu tygodni wzrosły o 6 procent w porównaniu z 2019 rokiem i osiągnęły 8,3 miliona, co daje też 55 procent programu letniego (o 2 punkty procentowe więcej niż w tym samym czasie na lato 2022 roku).

Ogółem rezerwacji na bieżący sezon letni jest o 13 procent więcej niż przed rokiem i na poziomie 96 procent wyniku sprzed pandemii.

Dynamika rezerwacji w ciągu ostatnich sześciu tygodni była wysoka i jest o 6 procent większa niż latem 2019 roku. Najpopularniejsze kierunki to Hiszpania, Grecja i Turcja. Najlepsze wyniki osiąga rynek brytyjski – tu program został sprzedany już w 64 procentach. To wszystko pozwala firmie zakładać duży wzrost przychodów i istotnie wyższe zyski – czytamy w komunikacie.

W drugim kwartale roku finansowego 2022/23, który rozpoczął się 1 października i zakończy 30 września, przychody Grupy TUI wzrosły o miliard euro i wyniosły 3,2 miliarda euro. Zysk operacyjny (EBIT) zwiększył się o 88 milionów euro i dał w efekcie stratę operacyjną na poziomie 242 milionów euro. Liczba klientów wzrosła do 2,4 miliona – podsumowuje firma w komunikacie.

W znaczący sposób poprawiliśmy nasze wyniki w drugim kwartale, a zakończony sezon zimowy przebiegał zgodnie z oczekiwaniami – mówi cytowany tam prezes Grupy TUI Sebastian Ebel. Spodziewamy się mocnego lata i dobrego roku finansowego 2023 ze znacznie wyższym zyskiem operacyjnym. Nasze strategiczne inicjatywy odnoszą skutek, spłaciliśmy pomoc państwa i idziemy w kierunku zyskownego wzrostu. Chcemy wrócić do dawnej kondycji – dodaje.

Pozostało 87% artykułu
Biura Podróży
Jedno z największych europejskich biur podróży sprzedane za 1 euro
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biura Podróży
Mistrzyni olimpijska ambasadorką turystyki aktwnej w Itace
Biura Podróży
Rekordowa sprzedaż eSky. „Zawdzięczamy ją pakietom dynamicznym”
Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?