TUI: Klienci rezerwują Hiszpanię, Grecję i Turcję. Ponad połowa miejsc sprzedana

Zapowiada się udany sezon turystyczny. Rezerwacje osiągnęły 8,3 miliona, co daje 55 procent programu letniego. Jest ich o 13 procent więcej niż przed rokiem - podaje prezes Grupy TUI Sebastian Ebel.

Publikacja: 18.05.2023 10:18

Najjlepszą sprzedaż wyjazdów na lato firma notuje w Wielkiej Brytanii

Najjlepszą sprzedaż wyjazdów na lato firma notuje w Wielkiej Brytanii

Foto: Bloomberg

W drugim kwartale roku finansowego 2022/23, który rozpoczął się 1 października i zakończy 30 września, przychody Grupy TUI wzrosły o miliard euro i wyniosły 3,2 miliarda euro. Zysk operacyjny (EBIT) zwiększył się o 88 milionów euro i dał w efekcie stratę operacyjną na poziomie 242 milionów euro. Liczba klientów wzrosła do 2,4 miliona – podsumowuje firma w komunikacie.

W znaczący sposób poprawiliśmy nasze wyniki w drugim kwartale, a zakończony sezon zimowy przebiegał zgodnie z oczekiwaniami – mówi cytowany tam prezes Grupy TUI Sebastian Ebel. Spodziewamy się mocnego lata i dobrego roku finansowego 2023 ze znacznie wyższym zyskiem operacyjnym. Nasze strategiczne inicjatywy odnoszą skutek, spłaciliśmy pomoc państwa i idziemy w kierunku zyskownego wzrostu. Chcemy wrócić do dawnej kondycji – dodaje.

Czytaj więcej

Andrzej Betlej, Traveldata: Wkrótce dwa razy więcej Polaków w biurach podróży

TUI AG spłacił pomoc państwa udzieloną w związku z pandemią koronawirusa. By tego dokonać, podniósł w kwietniu kapitał, a wpływy brutto z tego zabiegu wyniosły około 1,8 miliarda euro. Zadłużenie netto spadło do 3,1 miliarda euro.

W segmencie holiday experiences, który obejmuje hotele, rejsy wycieczkowe, działalność turystyczną i rozrywkową, TUI osiągnął 78 milionów euro zysku operacyjnego (przed rokiem 23,7 miliona euro). Średnie obłożenie hoteli wzrosło o 18 punktów procentowych, licząc rok do roku, do 83 procent. W drugim kwartale 2023 roku średnia cena pokoju wzrosła o 16 procent, do 100 euro.

Grupa realizowała rejsy wycieczkowe 16 statkami, które należą do trzech marek przez nią zarządzanych (w ramach TUI Cruises – spółka joint venture Mein Schiff i Happag-Lloyd oraz Marella Cruises). Z tego biznesu zysk operacyjny wzrósł do 14,8 miliona euro, chociaż rok temu miał jeszcze 73,5 miliona euro straty. Obłożenie statków wahało się od 67 do 95 procent, a liczba pasażerodni wzrosła o 47 procent.

TUI Musement, oferujący wycieczki i atrakcje, zmniejszył podstawową stratę EBIT do -12,7 miliona euro (-18,2 miliona euro w poprzednim roku). Dobrze sprzedawały się przejazdy z lotnisk, w sumie zrealizowano ich 3,4 miliona (rok wcześniej 2,5 miliona), klienci zarezerwowali też około 1,3 miliona pozostałych usług dodatkowych (+0,7 miliona rok do roku).

Czytaj więcej

Lecisz na wakacje? Kup w samolocie wycieczkę - proponuje TUI

W segmencie „rynki i linie lotnicze”, który obejmuje między innymi działalność touroperatorską, strata operacyjna wyniosła 308,5 miliona euro. Dla porównania - rok wcześniej było to minus 262,2 miliona euro. TUI tłumaczy to zyskiem w wysokości 43 milionów euro uzyskanych w zeszłym roku z przeszacowania i likwidacji nieefektywnych pozycji zabezpieczających oraz około 50 milionów euro w ramach rekompensaty państwowej w regionie centralnym (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Polska) za utratę działalności w wyniku pandemii. Jeśliby wyłączyć te efekty, wynik operacyjny byłby o 47 milionów euro wyższy niż rok wcześniej.

W drugim kwartale najwięcej klientów wyjechało na Wyspy Kanaryjskie i do Egiptu, ale jeździli też chętnie do Meksyku i Dominikany.

Ogólnie biznes touroperatorski pozostawał pod wpływem presji inflacyjnej, w szczególności jeśli chodzi o koszty energii, a także wahań kursów walut – wyjaśnia firma w komunikacie.

Region północny TUI (Wielka Brytania, Irlandia, Skandynawia, Kanada) odnotował bazową stratę EBIT w wysokości minus 147,5 miliona euro, poprawiając zyski o 33,4 miliona, rok do roku.

Bazowy EBIT regionu centralnego (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Polska) w wysokości minus 102,1 miliona euro był o 77,9 miliona euro niższy niż w roku poprzednim. Zeszłoroczny wynik obejmował 30 milionów euro zysku z przeszacowania i odwrócenia nieefektywnych pozycji zabezpieczających oraz wypłatę odszkodowania. Po wyłączeniu tych efektów był o 3 miliony euro wyższy, licząc rok do roku.

Przy bazowym zysku operacyjnym w wysokości minus 59,2 miliona euro region zachodni (Holandia, Belgia, Francja) odnotował nieco wyższą stratę w porównaniu z poprzednim rokiem (minus 57 milionów euro). Pomimo poprawy wolumenów w regionie, wyniki były nieco niższe ze względu na wyższe koszty operacyjne linii lotniczych i zakłócenia lotów na lotnisku Schiphol.

Czytaj więcej

Ranking biur podróży 2023: Itaka, TUI, Rainbow, Coral - dynamiczny powrót klientów

TUI przyjął 12,9 miliona rezerwacji w okresie zimowym 2022/23 i na lato 2023. Rezerwacje na lato w ciągu ostatnich sześciu tygodni wzrosły o 6 procent w porównaniu z 2019 rokiem i osiągnęły 8,3 miliona, co daje też 55 procent programu letniego (o 2 punkty procentowe więcej niż w tym samym czasie na lato 2022 roku).

Ogółem rezerwacji na bieżący sezon letni jest o 13 procent więcej niż przed rokiem i na poziomie 96 procent wyniku sprzed pandemii.

Dynamika rezerwacji w ciągu ostatnich sześciu tygodni była wysoka i jest o 6 procent większa niż latem 2019 roku. Najpopularniejsze kierunki to Hiszpania, Grecja i Turcja. Najlepsze wyniki osiąga rynek brytyjski – tu program został sprzedany już w 64 procentach. To wszystko pozwala firmie zakładać duży wzrost przychodów i istotnie wyższe zyski – czytamy w komunikacie.

W drugim kwartale roku finansowego 2022/23, który rozpoczął się 1 października i zakończy 30 września, przychody Grupy TUI wzrosły o miliard euro i wyniosły 3,2 miliarda euro. Zysk operacyjny (EBIT) zwiększył się o 88 milionów euro i dał w efekcie stratę operacyjną na poziomie 242 milionów euro. Liczba klientów wzrosła do 2,4 miliona – podsumowuje firma w komunikacie.

W znaczący sposób poprawiliśmy nasze wyniki w drugim kwartale, a zakończony sezon zimowy przebiegał zgodnie z oczekiwaniami – mówi cytowany tam prezes Grupy TUI Sebastian Ebel. Spodziewamy się mocnego lata i dobrego roku finansowego 2023 ze znacznie wyższym zyskiem operacyjnym. Nasze strategiczne inicjatywy odnoszą skutek, spłaciliśmy pomoc państwa i idziemy w kierunku zyskownego wzrostu. Chcemy wrócić do dawnej kondycji – dodaje.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Biura Podróży
Coral Travel zagrzewał sprzedawców do kolejnego rekordu. „W Egipcie jesteśmy najwięksi"
Biura Podróży
Stowarzyszenie Polsko-Amerykańskich Agentów Turystycznych obchodzi 65-lecie
Biura Podróży
Wirtualna Polska mocno skręca w stronę turystyki. Tu rośnie najdynamiczniej
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Biura Podróży
Rainbow: Sprzedaż lata rośnie, ale już nie tak dynamicznie
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście