Dwie trzecie klientów biur podróży spędzi wakacje w jednym z trzech krajów

Turcja, Grecja, Egipt - dwóch na trzech klientów biur podróży, którzy kupili wyjazd wakacyjny w sieci agenta turystycznego Wakacje.pl, spędzi właśnie tam wakacje. W pierwszej piątce najpopularniejszych kierunków wyjazdowych znalazły się jeszcze Tunezja i Hiszpania.

Publikacja: 05.06.2023 16:04

Turcja wygrywa w rankingu ulubionych kierunków w tym sezonie

Turcja wygrywa w rankingu ulubionych kierunków w tym sezonie

Foto: Filip Frydrykiewicz

Wakacje.pl przeanalizowały rezerwacje zrobione od jesieni zeszłego roku przez klientów na okres od 19 czerwca do 30 września. Z podsumowania wynika, że największym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy do Turcji, Grecji i Egiptu. Tak samo było rok temu. Różnice widać dopiero na dalszych pozycjach – Tunezja awansowała z miejsca piątego na czwarte. Tym samym zamieniła się pozycją z z Hiszpanią. Z kolei Bułgaria przeskoczyła Cypr. Z pierwszej dziesiątki wypadły też Zjednoczone Emiraty Arabskie, a ich miejsce zajęła Albania.

Foto: Wakacje.pl

W Turcji wśród najpopularniejszych regionów turystycznych na pierwszym miejscu znajduje się tak zwana Riwiera Turecka, czyli okolice Antalyi nad Morzem Śródziemnym, w Egipcie – Hurghada z okolicznymi miejscowościami, a w Grecji – Kreta.

W tym roku do Turcji można polecieć z 14 polskich lotnisk, nawet z tych najmniejszych, jak te w Bydgoszczy, Zielonej Górze, Szymanach na Mazurach i nowo otwarte w Radomiu.

Foto: Wakacje.pl

Rodziny lubią all inclusive

Agent przeanalizował również, które kierunki cieszą się największym zainteresowaniem w poszczególnych grupach klientów. Zarówno wśród par, rodzin z dziećmi, jak i singli pierwsza jest Turcja, a druga Grecja. Różnice pojawiają się dopiero przy pozycji trzeciej. O ile pary i single wybierają Tunezję, o tyle rodziny z dziećmi częściej decydują się spędzić urlop w Egipcie.

Foto: Wakacje.pl

Klienci Wakacje.pl najchętniej wyjeżdżają do hoteli wyższej kategorii – dominują rezerwacje obiektów cztero- i pięciogwiazdkowych. Najczęściej wybieraną formułą wyżywienia jest w związku z tym all inclusive. Decyduje się na nią prawie 85 procent osób.

- O popularności all inclusive decyduje kilka czynników – wymienia Anna Podpora, menedżer działu rozwoju produktu w Wakacje.pl. – Po pierwsze, to najwygodniejsza opcja dla osób, które podczas wakacji nie chcą martwić się o dodatkowe koszty związane z jedzeniem i napojami w ciągu dnia. Drugi powód to dominująca pozycja w sprzedaży Turcji, Grecji i Egiptu, a przez to hoteli oferujących taką formę wyżywienia. Trzecia kwestia to zakres usług wliczonych w cenę. Poza posiłkami i napojami all inclusive obejmuje często dostęp do dodatkowych usług, jak korzystanie z urządzeń sportowych czy animacji.

Drożej? Nic nie szkodzi

W tym roku wakacje średnio kosztują o 20 procent więcej niż rok temu – wyliczyły Wakacje.pl. Dotychczas zrobione rezerwacje pokazują, że za tygodniowy wyjazd do Turcji para zapłaciła 7759 złotych, rodzina z jednym dzieckiem 10 757 złotych, a rodzina z dwojgiem dzieci 13 548 złotych. W Grecji będzie to odpowiednio 7989 złotych, 11 539 złotych i 14 342 złotych, a w Egipcie 7801, 9577 i 13 237 złotych.

Foto: Wakacje.pl

Jak mówi Agata Biernat z marketingu firmy, wyższe ceny nie przestraszyły klientów. Wręcz przeciwnie – w sprzedaży widać „tendencję rosnącą” (firma nie podaje żadnych danych o wielkości sprzedaży). Co ciekawe, w tym sezonie Polacy kupują chętnie wakacje z dużym wyprzedzeniem – aż 89,3 procent, o 7 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej, zrobiło to z wyprzedzeniem ponad 90 dni przed dniem rozpoczęcia podróży.

- Klienci biur podróży wrócili do dobrego zwyczaju rezerwowania wyjazdów z większym wyprzedzeniem. Z pewnością wielu z nich ma jeszcze w pamięci zeszły rok, kiedy ceny tuż przed wylotem były często wyższe niż przy zamówieniu składanym na kilka miesięcy, czy chociażby na kilka tygodni wcześniej. Przedsprzedaż to nie tylko atrakcyjne ceny, ale też większy wybór i szereg korzyści dodatkowych, które w zależności od oferty obejmują na przykład gwarancję najniższej ceny czy niezmienności ceny – komentuje wiceprezes ds. produktu w Wakacje.pl Dominik Miłowski.

Na wakacje najchętniej samolotem i na tydzień

W tym roku, podobnie jak w poprzednim, klienci biur podróży najchętniej wyjeżdżają na tygodniowy wypoczynek, decyduje się na to 65 procent z nich. Na drugim miejscu znalazły się pobyty nieco dłuższe niż siedmio-, ale krótsze niż czternastodniowe. Niecałe 4 procent decyduje się również na krótkie wypady, trwające maksymalnie sześć dni.

Foto: Wakacje.pl

Nie ma również zaskoczenia w kwestii najczęściej wybieranego środka transportu. Podobnie jak w latach ubiegłych, przeważa (95 procent) transport lotniczy.

Najpopularniejszym terminem podróży jest lipiec, na drugim miejscu znajduje się sierpień, a na trzecim wrzesień. Co ciekawe, w tym roku rośnie zainteresowanie wypoczynkiem poza ścisłym okresem wakacyjnym – na wrzesień wyjazdy zarezerwowało prawie o 6 procent więcej klientów niż przed rokiem.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"