W biurach podróży tydzień podwyżek. Tylko ceny trzech kierunków w dół

Na mapie cen wakacji z biurem podróży dominował w minionym tygodniu kolor czerwony, oznaczający podwyżki. Tylko trzy kierunki pozostały zielone – potaniały Włochy, Wyspy Kanaryjskie i Turcja. Pokazują to dane zebrane przez Traveldatę.

Publikacja: 10.07.2023 00:28

W biurach podróży tydzień podwyżek. Tylko ceny trzech kierunków w dół

Foto: Aleksander Kramarz

W zeszłym tygodniu średnia cena wycieczki z wylotem między 31 lipca a 6 sierpnia 2023, wzrosła o 43 złote - podaje w najnowszym, sporządzanym co tydzień, raporcie Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata*.

Czytaj więcej

Traveldata: Zjazd cen wakacji w Egipcie - 700 złotych w osiem miesięcy

Taka zmiana może oznaczać niewielką korektę wobec poprzedniego tygodnia, kiedy cena spadła o 79 złotych. Tydzień wcześniej średnia też spadła, ale o 15 złotych, a wcześniej wzrosła o 16 złotych. Jeszcze wcześniej cena spadła o 3 złote, wzrosła o 20 złotych, spadła o 22 złote, o 86 złotych i 36 złotych, wzrosła o 76 złotych, spadła 12, 13 i o 20 złotych. To pokazuje, że nie było wyraźnego trendu, raczej można uznać sytuację za stabilną z niewielkimi wahaniami.

Jak informuje Traveldata, w ostatnim tygodniu największe zwyżki średnich cen zanotowała ona w wypadku ofert wyjazdów na Costa del Sol, o 509 złotych, do Portugalii, o 435 złotych (poprzednio był tam duży spadek cen) i Malty – o 340 złotych.

Z kolei największe zniżki wystąpiły w wypadku wyjazdów na Sardynię, o 275 złotych, na Sycylię, o 202 złote (poprzednio był tam duży wzrost cen), i na Lanzarote - o 166 złotych.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu pokazuje mapka poniżej, a zmiany w ostatnich miesiącach wykres.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Z pięciu najważniejszych kierunków w polskiej turystyce krajowej w minionym tygodniu potaniały dwa - Wyspy Kanaryjskie i Turcja. Pierwszy o 47, a drugi o 16 złotych. Ceny wzrosły w wypadku Grecji, Egiptu i Bułgarii - o 45, 33 i 13 złotych.

Gigantyczna podwyżka roczna Maroka

Traveldata porównała też cenę ostatniego tygodnia z ceną sprzed roku. Okazało się, że średnia cena z tego roku była wyższa od średniej z poprzedniego sezonu o 369 złotych (wcześniej cena była wyższa o 418, 389, 512, 457 i 520 złotych).

Największą zwyżkę cen wycieczek eksperci z Traveldaty odnotowali w odniesieniu do Maroka – o 1908 złotych, a mniejsze w odniesieniu do półwyspu Chalcydyckiego i Malty – o 1472 i 1273 złotych.

Największy spadek cen zauważyli w wypadku Cypru - o 644 złote. A znacznie mniejsze w wypadku Hurghady i Szarm el-Szejk - o 100 i 57 złotych.

Autorzy raportu sprawdzili też jak kształtowały się ceny paliwa lotniczego i kurs głównych walut, które najsilniej wpływają na koszty wyjazdów. Okazało się, że cena paliwa lotniczego wyniosła (trzeci raz z rzędu) 3,42 złotego za litr wobec 5,45 złotego za litr przed rokiem, co oznaczało spadek o 37,2 procent (przed tygodniem cena ta była niższa o 41,7 procent, a przed dwoma o 36,3 procent). Złoty umocnił się wobec dolara i euro, licząc rok do roku, o 6,9 procent (przed tygodniem był silniejszy o 6,2 procent, a przed przed dwoma tygodniami o 5,4 procent).

Jak policzyli eksperci z Traveldaty wpływ tych czynników na średnią roczną zmianę kosztów wycieczek już osiemnasty raz od ponad dwóch lat był korzystny dla organizatorów wyjazdów. Skala pozytywnego oddziaływania zawierała się w przedziale od minus 500 do minus 510 złotych (przed tygodniem od -535 do -545 złotych, a przed dwoma tygodniami od -440 do -450 złotych).

„Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że obecna sytuacja jest w bardzo dużej mierze wynikiem bardzo wysokiej bazy odniesienia sprzed roku dotyczącej zarówno kursów walut, jak też podwyższonych cen ropy i paliw będących bezpośrednimi, ale dość krótkoterminowymi skutkami rosyjskiej agresji na Ukrainę z 24 lutego 2022 roku” - przypominają.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Z pięciu wiodących kierunków największe roczne wzrosty średnich cen wycieczek zanotowały Grecja, Turcja i Wyspy Kanaryjskie - o 547, 437 i 212 złotych. Spadły natomiast, licząc rok do roku, ceny wyjazdów do Bułgarii i Egiptu - o 32 i 35 złotych.

W wypadku mniej uczęszczanych kierunków największe zwyżki cen w ujęciu rocznym Traveldata odnotowała w wypadku Maroka i Malty, o 1908 i 1273 złote, a mniejsze w Portugalii, we Włoszech, w Hiszpanii kontynentalnej i na Majorce – o 815, 552, 544 i 517 złotych. W jeszcze mniejszej skali wzrosły ceny wyjazdów do Albanii i Tunezji – o 124 i 40 złotych.

W znaczącym stopniu spadły ceny wyjazdów na Cypr – o 644 złote – wyliczają autorzy raportu.

Join UP! pozostał najtańszy

Porównali oni też ceny według klucza organizatorów. Jak piszą, jedynie w Primie Holiday średnia cena była niższa w zeszłym tygodniu od tej sprzed roku. Jeśli zaś chodzi o biura, w których średnia cena wzrosła, licząc rok do roku, to najmniejszą podwyżkę odnotowali w Itace, TUI Poland i Best Reisen - o 170, 240 i 260 złotych.

Średnia cena w pozostałych biurach podróży – z tych największych, które monitoruje Traveldata – była wyższa niż przed rokiem w granicach od około 270 złotych (Sun & Fun) do ponad 850 złotych.

W liczbie najniższych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 30 kierunków sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, na pierwszym miejscu znalazł się TUI Poland z liczbą 50 ofert, za nim Coral Travel z liczbą 40 ofert i Itaka z liczbą 39 ofert.

Najwięcej najniższych cen wyjazdów do Egiptu proponowały Anex Tour i Join UP! (po 6), do Grecji Itaka (9), Rainbow (6), Grecos i TUI Poland (po 5), na Wyspy Kanaryjskie TUI Poland (11) i Itaka (8), do Turcji Coral Travel (6), TUI Poland (4) i Itaka (3), do Tunezji Coral Travel (4) i Best Reisen (3), a do Bułgarii TUI Poland (3 oferty).

W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland poprawiło swoją pozycję na Wyspach Kanaryjskich, biuro Coral Travel poprawiło ją w Tunezji, a biuro Itaka na Wyspach Kanaryjskich i w Bułgarii.

Raport kończy tabela z biurami podróży, które oferowały imprezy turystyczne w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach.

W czterdziestym zestawieniu dla sezonu lato 2023 skład biur podróży w tabeli pozostał taki sam, zmieniła się jedynie kolejność dwóch - z miejsca piątego na czwarte awansował TUI Poland, zamieniając się pozycją z Best Reisen. Pierwsze trzy miejsca, jak przed tygodniem, zajmowały Join UP!, Grecos i Coral Travel.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

*Zestawienie obejmuje czterdzieste porównanie cen wyjazdów z biurami podróży z wylotem w szczycie sezonu letniego, definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 31 lipca do 6 sierpnia 2023 roku. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 6 lipca 2023 roku i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 29 czerwca 2023 roku, a w porównaniach rok do roku z cenami zebranymi 7 lipca 2022 roku.

W zeszłym tygodniu średnia cena wycieczki z wylotem między 31 lipca a 6 sierpnia 2023, wzrosła o 43 złote - podaje w najnowszym, sporządzanym co tydzień, raporcie Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata*.

Taka zmiana może oznaczać niewielką korektę wobec poprzedniego tygodnia, kiedy cena spadła o 79 złotych. Tydzień wcześniej średnia też spadła, ale o 15 złotych, a wcześniej wzrosła o 16 złotych. Jeszcze wcześniej cena spadła o 3 złote, wzrosła o 20 złotych, spadła o 22 złote, o 86 złotych i 36 złotych, wzrosła o 76 złotych, spadła 12, 13 i o 20 złotych. To pokazuje, że nie było wyraźnego trendu, raczej można uznać sytuację za stabilną z niewielkimi wahaniami.

Pozostało 90% artykułu
Biura Podróży
Rainbow sprzedał prawie 23 procent więcej wakacji. Najmocniej rośnie Tunezja
Biura Podróży
Wierzyciele upadłego giganta turystycznego dostaną pieniądze. Czekali pięć lat
Biura Podróży
Nasz raport. Samolotem na wakacje – tam dolecisz czarterem z Polski
Biura Podróży
Tydzień podwyżek w biurach podróży. Cena Grecji przebiła kolejną barierę
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Biura Podróży
All inclusive, czyli ile Polacy są gotowi dopłacić do beztroskich wakacji?
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą