TUI wykorzysta sztuczną inteligencję. Załoga się zgadza, bo nie będzie zwolnień

Kierownictwo koncernu TUI porozumiało się z radą zakładową w sprawie wykorzystywania sztucznej inteligencji w działalności firmy. W „dokumencie programowym” strony odniosły się do wpływu nowej technologii na pracowników.

Publikacja: 15.03.2024 00:23

TUI wykorzysta sztuczną inteligencję. Załoga się zgadza, bo nie będzie zwolnień

Foto: Bloomberg

Grupa TUI chce wykorzystywać sztuczną inteligencję. To wywołuje jednak obawy pracowników o zatrudnienie. By rozwiać wątpliwości, firma przeprowadziła konsultacje z radą zakładową, w wyniku których powstał „dokument programowy”. Zapisano w nim zasady ochrony miejsc pracy - informuje koncern.

Czytaj więcej

Trzeci pod względem wielkości touroperator w Niemczech szuka nowego właściciela

Szkolenia ze sztucznej inteligencji

Opracowanie przewiduje między innymi, że pracownicy będą mogli skorzystać ze szkoleń, które pomogą im odnaleźć się w nowej rzeczywistości, napędzanej sztuczną inteligencją. Koncern podkreśla, że jej wdrożenie pozwoli zwiększyć produktywność i efektywność.

Odbyły się już dwa kursy e-learningowe, poświęcone generatywnej sztucznej inteligencji.Zainteresowanie nimi było duże – w ciągu trzech tygodni skorzystało z nich prawie siedem tysięcy pracowników.

- TUI zamierza wykorzystywać sztuczną inteligencję na szeroką skalę w swoich systemach i w codziennej pracy – mówi odpowiedzialna za kadry w Grupie TUI Sybille Reiss. - Zależy nam, aby pracownicy nadążali za nowinkami technologicznymi.

Czytaj więcej

TUI rusza na podbój świata. "Chcemy być firmą globalną, na celowniku nowe kraje"

Sztuczna inteligencja nie zastąpi pracowników

Reiss dodaje, że sztuczna inteligencja nie ma zastępować pracowników, ale przejmować pewne czynności. Koncern zajmie się wtedy przygotowaniem ludzi do wykonywania bardziej skomplikowanych zadań.

- W TUI wykorzystujemy potencjał sztucznej inteligencji w odpowiedzialny sposób, skupiając się na możliwościach, jakie daje – wyjaśnia Frank Jakobi, przewodniczący rady pracowniczej w TUI. - To właśnie dlatego w dokumencie programowym odnosimy się głównie do pracowników. Warunki zatrudnienia i pracy nie zmienią się na gorsze w wyniku zastosowania sztucznej inteligencji. Technologia ta powinna przyczyniać się do tworzenia zróżnicowanego, sprawiedliwego i niedyskryminującego środowiska pracy. W odniesieniu do kandydatów i pracowników w TUI obowiązuje zasada, że ostateczną decyzję podejmuje człowiek – dodaje.

Czytaj więcej

W TUI sprzedawca obniży cenę, jeśli konkurencja ma lepszą

Strony zgodziły się, że o wdrażaniu sztucznej inteligencji pracownicy będą na bieżąco informowani.

Praktykę otwartej komunikacji firma stosuje także w odniesieniu do innych elementów strategii. W przyszłości zespół doradców AI, w skład którego w takich samych proporcjach wejdą przedstawiciele firmy i pracowników, będzie monitorował postęp techniczny i związane z nim kwestie etyczne. Komisja ma też zająć się kwestią ochrony zdrowia w obliczu potencjalnego obciążenia psychicznego.

Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?
Biura Podróży
Traveldata: Tańsze hotele na wakacje? Najwięcej ma ich Rainbow
Biura Podróży
Zmarła Alina Dybaś-Grabowska, prezeska Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Join UP!: Koniec ofert dedykowanych. 41 hoteli wraca do wszystkich agentów