Holenderski urząd stojący na straży konkurencji i praw konsumentów, ACM, uznał, że internetowe biura podróży stosowały nieuczciwe praktyki handlowe przez podawanie cen imprez turystycznych z założeniem, że mogą się one zmieniać w czasie procesu ich rezerwowania. Nałożył w związku z tym na trzy biura podróży kary finansowe. Firmy te odwołały się od tej decyzji do sądu.
W Holandii trzy biura podróży ukarane za dynamiczne ceny
Sąd Rejonowy w Rotterdamie 24 września orzekł zawieszenie kar. Uznał, że istnieją wątpliwości, czy rzeczywiście naruszyły one prawo. Przychylił się do wyjaśnień skarżących, z których wynika, że różnice w cenach są spowodowane zmianami dostępności tych wyjazdów lub cen elementów, z których się składają, a oferowanych przez dostawców skarżących. Cena początkowa była prawidłowa i aktualna w momencie umieszczenia imprezy turystycznej na stronie internetowej, ale ze względu na zmiany dostępności i dynamiczne lub płynne ustalanie cen przez dostawców, stała się nieaktualna.
Sędzia przychylił się do zarzutów skarżących, że ACM błędnie interpretuje w tym zakresie wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie dyrektywy dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych. Skarżący przedstawili wyniki badań, na podstawie których sąd nabrał wątpliwości, czy w takich sytuacjach przeciętny konsument jest wprowadzany w błąd.
Prezes Polskiej Izby Turystyki: Ceny dynamiczne w biurach podróży są dozwolone
W Polsce UOKiK w podobnej sprawie nałożył milion złotych kary na największego agenta turystycznego w kraju, firmę Wakacje.pl. Wakacje.pl odwołały się do sądu, czekają na rozpatrzenie ich skargi. UOKiK prowadzi kontrole w innych firmach turystycznych, zapowiedział dalsze kary.
Czytaj więcej
UOKiK monitoruje kolejną, po Wakacje.pl, firmę pośredniczącą w sprzedawaniu przez internet wycieczek z biurami podróży. Tym razem pod lupę wziął portal Travelplanet.pl. Chodzi o to, czy klienci nie są wprowadzani w błąd w kwestii cen.