Niemiecka gospodarka słabnie. Biura podróży tego nie odczuwają, ale tylko na razie

Mimo słabnącej gospodarki Niemcy nie rezygnują z zagranicznych wycieczek. Jeśli jednak negatywne trendy ekonomiczne będą się pogłębiać, turystyka odczuje ich skutki.

Publikacja: 12.10.2024 09:26

Niemiecka gospodarka słabnie. Biura podróży tego nie odczuwają, ale tylko na razie

Foto: Adobe Stock

Deutscher Reise Verband (DRV), niemiecki odpowiednik Polskiej Izby Turystyki, dyskutował w czasie ostatniego swojego kongresu na temat stanu niemieckiej branży turystycznej.

Sezon letni okazał się dla przedsiębiorców udany. Przychody wzrosły o 12 procent rok do roku i o 21 procent wobec okresu sprzed pandemii. Przybyło też klientów – w tym roku z biurami podróży na wakacje udało się ich o 8 procent więcej niż przed rokiem. To pozytywna zmiana, bo w zeszłym roku wskaźniki rosły mniej równomiernie niż obecnie – różnica między nimi wynosiła 16 punktów procentowych.

Czytaj więcej

Jaki ślad węglowy zostawiają wycieczki zorganizowane? Pierwszy raz jest odpowiedź

Pozytywne jest też to, że zwiększa się udział wycieczek zorganizowanych w całkowitej sprzedaży – w tym sezonie wyniósł 48 procent. - To pokazuje, że Niemcy doceniają bezpieczeństwo zorganizowanych wakacji – twierdzi prezes DRV Norbert Fiebig.

Mało powodów do entuzjazmu w turystyce

Jego przemówienie nie było jednak utrzymane w entuzjastycznym tonie. Jednym z problemów, który poruszył, była nowelizacja dyrektywy o imprezach turystycznych - relacjonuje niemiecki portal branży turystycznej Touristik Aktuell. Sytuacja jest daleka od akceptowalnej, zarówno z perspektywy touroperatorów, jak i agentów. Prezes kolejny raz skrytykował pomysł ubezpieczania usług indywidualnych, za czym opowiada się między innymi koncern TUI. Rozbieżność w podejściu do tego problemu przyczyniła się do wystąpienia touroperatora z DRV. – Bardzo tego żałujemy i mamy nadzieję, że ta decyzja nie jest nieodwracalna – mówi Fiebig.

Odnosząc się do dyrektywy, Fiebig przypomniał też o upadku w czerwcu biura podróży FTI. Jego zdaniem pokazało ono, że wyjazdy zorganizowane są najbezpieczniejszą formą podróżowania. – Żaden klient korzystający z imprez turystycznych nie straci pieniędzy – podkreślał. I przypomniał, że właśnie trwa proces zwracania im pieniędzy przez Fundusz Zabezpieczenia Podróży (DRSF).

W turystyce wciąż brakuje młodych pracowników

Kolejne wyzwania wynikają z niepewnej sytuacji geopolitycznej – mowa o wojnie w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie, nie bez znaczenia będą konsekwencje wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych i słaba sytuacja gospodarcza Niemiec. Mimo spadającej inflacji Niemcy są na samym dole pod względem wzrostu w grupie krajów rozwiniętych, a rosnące koszty życia i zwolnienia powodują pogorszenie nastrojów konsumentów. Nawet jeśli te czynniki na razie nie odbijają się w widoczny sposób na turystyce, to, jeśli będą się utrwalać, w końcu zaczną na niego negatywnie wpływać.

Czytaj więcej

Krakowscy radni do premiera: Trzeba opodatkować turystów

Tematem poruszonym na kongresie były też braki kadr. Choć liczba szkoleń rośnie, branża wciąż jest daleka od osiągnięcia swoich celów, jeśli chodzi o zatrudnienie. DRV pierwszy raz w tym roku zaprosił na kongres wielu młodych profesjonalistów, którzy w ankiecie wyrazili swoje oczekiwania wobec pracodawców. Najważniejsze są dla nich rozwój osobisty i wsparcie w karierze. - Młodzi ludzie chcą móc się wykazać i aktywnie kształtować branżę – zwłaszcza jeśli chodzi o zrównoważony rozwój i odpowiedzialne podróżowanie – wymienia.

Konferencja odbywała się w Berlinie. Swój udział potwierdziło wielu przedstawicieli polityki, nauki i przemysłu, którzy omawiali takie tematy jak turystyka przyszłości, zrównoważony rozwój, zmiany w dyrektywie w sprawie zorganizowanych podróży i niedobór wykwalifikowanych pracowników. W porządku obrad były także kwestie bezpieczeństwa.

Deutscher Reise Verband (DRV), niemiecki odpowiednik Polskiej Izby Turystyki, dyskutował w czasie ostatniego swojego kongresu na temat stanu niemieckiej branży turystycznej.

Sezon letni okazał się dla przedsiębiorców udany. Przychody wzrosły o 12 procent rok do roku i o 21 procent wobec okresu sprzed pandemii. Przybyło też klientów – w tym roku z biurami podróży na wakacje udało się ich o 8 procent więcej niż przed rokiem. To pozytywna zmiana, bo w zeszłym roku wskaźniki rosły mniej równomiernie niż obecnie – różnica między nimi wynosiła 16 punktów procentowych.

Pozostało 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"