Nocne pociągi wracają do łask

Wstyd z powodu latania, który w ostatnich miesiącach ogarnął Europę, sprawia, że coraz więcej pasażerów przesiada się do pociągów sypialnych.

Publikacja: 24.12.2019 07:38

Nocne pociągi wracają do łask

Foto: Fot. AFP

Na rynku turystycznym pojawiła się nowa grupa podróżnych, którzy coraz chętniej korzystają z pociągów nocnych – donosi agencja informacyjna Bloomberg. I wcale nie chodzi o klientów luksusowych składów w stylu Orient Expressu, ale o zwykłych turystów, którzy z rozmysłem wybierają mniej szkodzący środowisku transport.

Ostatnie lata przynosiły raczej odwrót od tego typu podróży. W 2013 roku z rozkładów zniknęło połączenie między Zurychem a Madrytem, a w 2014 roku – między miastami niemieckimi i Amsterdamem, Danią i Paryżem. Włoska Trenitalia zrezygnowała z trasy Rzym – Paryż w 2015 roku, a w 2016 roku Deutsche Bahn wyłączyła z oferty pociągi sypialne. W tym czasie francuska SNCF skasowała kilkanaście połączeń nocnych.

CZYTAJ TEŻ: Szwedzi: Latanie jest obciachowe

Trend ten zaczyna się jednak odwracać, o czym świadczy zamówienie o wartości 200 milionów euro, jakie austriacki przewoźnik Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) złożył Siemensowi na 13 pociągów sypialnianych. Jazdy testowe odbędą się pod koniec przyszłego roku. Na razie to jedyny kontrakt, jaki Siemens pozyskał od europejskich przewoźników kolejowych od 15 lat. Wystrój wagonów ma nawiązywać do klasy biznes i do klasy pierwszej, oferowanych przez linie lotnicze i stylu hoteli stawiających na minimalizm, takich jak ZIP z sieci Premier Inn’s czy Capital’s Yotel, należącej do Starwooda.

ÖBB właściwie nigdy nie zrezygnowały z nocnych pociągów, obsługiwały choćby połączenia z Zurychu do Hamburga i Berlina. W tym roku liczba pasażerów podróżujących nocą ma się powiększyć o 10 procent. Popyt na bilety na trasach z Wiednia do Zurychu wzrósł o ponad 20 procent. Do rozkładów powrócił pociąg kursujący między Wiedniem a Wenecją, od stycznia będzie można pojechać ze stolicy Austrii do Brukseli.

Podobnie jest w Szwecji, która ma uruchomić nocne pociągi do europejskich miast. Powodem tej decyzji był wzrost liczby podróżnych na trasie z Göteborga i Sztokholmu na Arktykę o 43 procent w porównaniu z 2014 rokiem, kiedy wskaźnik ten sięgnął najniższego poziomu.

ZOBACZ TAKŻE: Luksusowym pociągiem przez północną Hiszpanię

W listopadzie dyrekcja Kolei Norweskich wydała rekomendację dotyczącą powiększenia dostępności miejsc w pociągach nocnych. Także Szwajcarzy rozważają przywrócenie wagonów sypialnych, które zostały wycofane w 2009 roku. Trenitalia przeznaczyła 300 milionów euro na nowe lokomotywy i odnowienie wagonów. Jakość usług podniósł pociąg Caledonian Sleeper kursujący między Londynem a Szkocją.

Powodem, dla którego koleje wycofały trasy międzynarodowe, był wzrost kosztów. Chodzi między innymi o opłaty za przejazdy za granicą i kursy nocne. Nie bez znaczenia są też regulacje, zgodnie z którymi na przykład Austria i Włochy wymagały, żeby maszyniści porozumiewali się oboma językami tych krajów. Producenci pociągów muszą liczyć się z tym, że przynajmniej rok zajmie im uzyskanie zgód na dopuszczenie do ruchu od poszczególnych państw.

Jeśli wziąć pod uwagę wskaźniki emisji spalin, pociągi wypadają korzystniej niż samoloty. Na przykład na trasie Paryż – Wenecja samolot produkuje około 105 kilogramów dwutlenku węgla na pasażera, pociąg około 29,4 kilograma.

CZYTAJ TEŻ: Niemiecki rząd zachęca: pociągiem, rowerem, nie samolotem

Jak mówi dyrektor generalny Międzynarodowego Związku Kolei Francois Davenne, perspektywy rozwoju kolei w Europie są dobre – po pierwsze z uwagi na wstyd z powodu latania, który sprawia, że pasażerowie, zanim zdecydują się kupić bilet lotniczy, zastanowią się dwa razy, po drugie dlatego, że Unia Europejska powoli zmierza w kierunku ujednolicenia torów we wspólnocie.

Na rynku turystycznym pojawiła się nowa grupa podróżnych, którzy coraz chętniej korzystają z pociągów nocnych – donosi agencja informacyjna Bloomberg. I wcale nie chodzi o klientów luksusowych składów w stylu Orient Expressu, ale o zwykłych turystów, którzy z rozmysłem wybierają mniej szkodzący środowisku transport.

Ostatnie lata przynosiły raczej odwrót od tego typu podróży. W 2013 roku z rozkładów zniknęło połączenie między Zurychem a Madrytem, a w 2014 roku – między miastami niemieckimi i Amsterdamem, Danią i Paryżem. Włoska Trenitalia zrezygnowała z trasy Rzym – Paryż w 2015 roku, a w 2016 roku Deutsche Bahn wyłączyła z oferty pociągi sypialne. W tym czasie francuska SNCF skasowała kilkanaście połączeń nocnych.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Kolej
Nadjeżdżają pociągi dla seniorów - z karaoke, grą w madżonga i gabinetem lekarskim
Kolej
Pociągi pasażerskie połączą emiraty. „Szczyt wyrafinowania w stylu Orient Expressu”
Kolej
Turyści wybierają kolej zamiast samolotu. "Podróżują zgodnie z duchem czasów"
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Kolej
Kolej policzyła pasażerów. Najlepszy wynik od 27 lat
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście