Push-pulle PKP InterCity wyhamują konkurencję

Potwierdza się czarny scenariusz – środki z funduszu Covid-19 Recovery & Resilience zostaną wykorzystane do zamykania i zaburzania rynku kolejowego w Polsce – twierdzi AllRail, organizacja zrzeszająca prywatnych przewoźników kolejowych w Europie.

Publikacja: 28.11.2021 21:00

Push-pulle PKP InterCity wyhamują konkurencję

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński

Wydane w piątek oświadczenie AllRail jest reakcją na plany PKP InterCity, które kupuje 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi, wykorzystując do tego unijne wsparcie z Krajowego Programu Odbudowy.

Pociągi zestawione z piętrowych wagonów mają obsługiwać połączenia międzyaglomeracyjne, takie jak np. Warszawa–Łódź czy Kraków–Katowice. – Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych, a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych, co pozwoli na podróże z prędkością nawet 200 km/h – zapowiadał jeszcze w lipcu prezes PKP InterCity.

Według AllRail transakcja przyczyni się do zamknięcia polskiego rynku kolejowego dla konkurencji. Zdaniem organizacji nowe pociągi zakupione z unijnymi dotacjami będą wykorzystywane w relacjach mających potencjał komercyjny, podczas gdy konkurencyjni przewoźnicy na tych trasach nie będą mogli liczyć ani na dotowanie usług, ani na wsparcie w inwestycjach taborowych, co ich dyskryminuje.

AllRail ostrzega, że straty poniosą także przewoźnicy regionalni, których pasażerów przejmą państwowe ekspresy.

Reprezentująca niezależnych przewoźników organizacja już w połowie roku alarmowała, że w KPO nie ma mechanizmów w dostateczny sposób gwarantujących, że tabor nie zostanie wykorzystany do połączeń komercyjnych w rywalizacji z operatorami dopiero wchodzącymi na rynek, także na wewnątrzunijnych trasach międzynarodowych.

– Obecne informacje tylko potwierdzają, że praktyka polskiego organizatora transportu i operatora zmierza w tym negatywnym kierunku – oświadcza AllRail.

Wydane w piątek oświadczenie AllRail jest reakcją na plany PKP InterCity, które kupuje 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi, wykorzystując do tego unijne wsparcie z Krajowego Programu Odbudowy.

Pociągi zestawione z piętrowych wagonów mają obsługiwać połączenia międzyaglomeracyjne, takie jak np. Warszawa–Łódź czy Kraków–Katowice. – Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych, a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych, co pozwoli na podróże z prędkością nawet 200 km/h – zapowiadał jeszcze w lipcu prezes PKP InterCity.

Kolej
Mazobilet, czyli zwiedzanie Warszawy i Mazowsza za 49 złotych, a nawet taniej
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Kolej
Koleje Szwajcarskie: Niepunktualność Kolei Niemieckich nam szkodzi
Kolej
Greenpeace: Trzeba nałożyć podatek, żeby latanie nie było tańsze od jazdy koleją
Kolej
Miliardowe inwestycje PKP Intercity. Do 2030 r. dwa razy więcej pociągów na torach
Materiał Promocyjny
ORLEN Paczka ma 4000 automatów paczkowych i rośnie w imponującym tempie
Kolej
Koleje Czeskie będą wozić pasażerów z Pragi do Wrocławia, a może i Gdyni
Kolej
WorkTrips.com: Podróże służbowe kolejami będą nie tylko prostsze, ale i eko