PKP Intercity wycofuje się z podwyżek. Od jutra bilety znowu tańsze

Od środy, 1 marca, ceny biletów w PKP Intercity spadną do poziomów sprzed podwyżki wprowadzonej 11 stycznia. Ceny bazowe połączeń kategorii TLK i IC będą niższe średnio o około 11 procent, zaś kategorii EIC i EIP o około 15 procent.

Publikacja: 28.02.2023 12:50

PKP Intercity wycofuje się z podwyżek. Od jutra bilety znowu tańsze

Foto: PAP, Darek Delmanowicz

W nowym cenniku, który zaczął obowiązywać 11 stycznia, ceny bazowe biletów jednorazowych w pociągach Pendolino wzrosły średnio o 17,8 procent, w pociągach EIC o 17,4 procent, a w pociągach TLK/IC o 11,8 procent. Przewoźnik uzasadniał podwyżkę wzrostem cen prądu.

Od jutra jednak ceny biletów PKP Intercity wracają do poziomu sprzed podwyżki, w tym także biletów odcinkowych, Kart Intercity (uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKP Intercity), a także opłat za przewóz roweru, psa i bagażu. Jak przekazał przewoźnik, osoby, które kupiły bilety odcinkowe lub Karty Intercity w cenach obowiązujących od 11 stycznia, mogą ubiegać się o zwrotu środków proporcjonalnie do liczby niewykorzystanych dni.

PKP Intercity, żeby móc obniżyć ceny biletów, dostanie w najbliższych tygodniach od Ministerstwa Infrastruktury 50 milionów złotych z budżetu państwa. Ma to złagodzić wzrost kosztów realizowania usług przewozowych z powodu między innymi wzrostu cen energii elektrycznej. Resort nie wyklucza przekazania kolejnych 50 milionów połowie roku, to jednak zależeć będzie od potrzeb spółki związanych z sytuacją na rynku energii elektrycznej.

„Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok w ramach umowy dotyczącej świadczenia usług publicznych” - pisze PKP Intercity w komunikacie.

Zaplanowana wcześniej rekompensata za wykonywanie przez PKP Intercity zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego na rok 2023 wynosząca ponad 1,2 miliarda złotych w tym roku została podwyższona o dodatkowe 575 milionów złotych z rezerwy budżetu państwa.

„Zwiększenie rekompensaty w ramach umowy PSC pozwala częściowo złagodzić znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity, wynikający z bardzo dużego wzrostu cen energii elektrycznej spowodowanego przede wszystkim rosyjską agresją na Ukrainę oraz tzw. putinflacją. Zakup energii elektrycznej stanowi największy koszt spółki. Jeszcze w 2019 roku koszt ten wyniósł około 500 milionów złotych brutto, w 2023 roku prognozowany koszt zakupu energii elektrycznej wyniesie aż 1,5 miliarda złotych brutto, czyli trzy razy więcej” - czytamy w komunikacie.

PKP Intercity to największy polski operator klejowy. W 2022 roku z jego usług skorzystało prawie 60 milionów pasażerów. Oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) to połączenia ekspresowe. Największą popularnością cieszą się pociągi TLK i IC - w 2022 roku wybrało je ponad 90 procent osób podróżujących z PKP Intercity.

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka przeznaczy 27 miliardów złotych na nowoczesny tabor i stacje postojowe.

Kolej
Francja, wzorem Niemiec, wprowadza miesięczny bilet kolejowy za 49 euro
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Kolej
Mazobilet, czyli zwiedzanie Warszawy i Mazowsza za 49 złotych, a nawet taniej
Kolej
Koleje Szwajcarskie: Niepunktualność Kolei Niemieckich nam szkodzi
Kolej
Greenpeace: Trzeba nałożyć podatek, żeby latanie nie było tańsze od jazdy koleją
Kolej
Miliardowe inwestycje PKP Intercity. Do 2030 r. dwa razy więcej pociągów na torach