Eurocontrol: Skoordynowane wznowienie lotów lepsze dla branży

Eurocontrol pokazuje na przykładzie dwóch scenariuszy, dlaczego powrót do działalności po kryzysie musi przebiegać w skoordynowany sposób w całej Europie.

Publikacja: 06.05.2020 08:14

Eurocontrol: Skoordynowane wznowienie lotów lepsze dla branży

Foto: Fot. AFP

Jak podkreśla Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, nie chodzi o prognozę, jak wznowienie lotów faktycznie będzie przebiegać, bo wszystko zależy od szeregu czynników, jak okres trwania i skala pandemii, których dziś nie da się jednoznacznie określić, ale o pokazanie skutków zastosowania dwóch różnych modeli – skoordynowanego dla całej Europy i zróżnicowanego, tworzonego przez każde państwo indywidualnie. Organizacja podkreśla, że jeśli linie lotnicze będą musiały działać według innych zasad w miejscu startu i innych w porcie, w którym lądują, będzie to dla nich bardzo uciążliwe.

Według modelu skoordynowanego działania na szeroką skalę będzie można wprowadzać w połowie czerwca, a ich szczyt przypadnie na lipiec. Jeśli moment wdrożenia trzeba będzie przesunąć, wówczas scenariusz zacznie obowiązywać od lipca.

CZYTAJ TEŻ: Europejskie linie lotnicze i lotniska proszą o pomoc

W swojej analizie Eurocontrol przyjmuje, że jako pierwsze wrócą loty wewnątrz Europy – to założenie opiera się na doświadczeniach z Chin, gdzie realizowanych jest już około 40 procent lotów, choć obłożenie jest nadal bardzo małe. Według scenariusza skoordynowanego kraje porozumieją się zarówno w kwestii procedur operacyjnych, jak i zniesienia zakazów podróżowania. To najważniejszy postulat przewoźników i portów lotniczych. Wówczas branża straciłaby 45 procent lotów, które zaplanowane były na ten rok (5 milionów). Model nieskoordynowany zakłada, że do takiego porozumienia nie dojdzie, co przełoży się na spadek liczby operacji lotniczych o 57 procent (6,2 miliona).

Dane te pokazują, jak ważne jest wypracowanie wspólnych zasad przywracania lotów, bo dzięki nim uda się choć częściowo ograniczyć straty wywołane pandemią. Te ostatnie, zdaniem Eurocontrol, wyniosą w tym roku około 110 miliardów euro – wartość ta odnosi się do skumulowanego spadku przychodów linii lotniczych, lotnisk i agencji żeglugi powietrznych.

ZOBACZ TAKŻE: Linie lotnicze w kryzysie – chcą zwalniać pracowników

Dokument powstał w oparciu o uwagi takich organizacji branży lotniczej jak ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego), IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych), ACI (Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych), ale też Międzynarodowego Funduszu Walutowego i prezesów największych europejskich linii lotniczych.

Jak podkreśla Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, nie chodzi o prognozę, jak wznowienie lotów faktycznie będzie przebiegać, bo wszystko zależy od szeregu czynników, jak okres trwania i skala pandemii, których dziś nie da się jednoznacznie określić, ale o pokazanie skutków zastosowania dwóch różnych modeli – skoordynowanego dla całej Europy i zróżnicowanego, tworzonego przez każde państwo indywidualnie. Organizacja podkreśla, że jeśli linie lotnicze będą musiały działać według innych zasad w miejscu startu i innych w porcie, w którym lądują, będzie to dla nich bardzo uciążliwe.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
LOT uruchomi nowy kierunek. Od wiosny będzie latać na Maltę
Linie Lotnicze
Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów
Linie Lotnicze
KLM oferuje trzy nowe kierunki - w Indiach, Gujanie i Stanach Zjednoczonych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Wizz Air ogłasza nowe kierunki z Krakowa i Katowic. "Taką mamy strategię"