Reklama
Rozwiń
Reklama

Eurocontrol: Skoordynowane wznowienie lotów lepsze dla branży

Eurocontrol pokazuje na przykładzie dwóch scenariuszy, dlaczego powrót do działalności po kryzysie musi przebiegać w skoordynowany sposób w całej Europie.

Publikacja: 06.05.2020 08:14

Eurocontrol: Skoordynowane wznowienie lotów lepsze dla branży

Foto: Fot. AFP

Jak podkreśla Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, nie chodzi o prognozę, jak wznowienie lotów faktycznie będzie przebiegać, bo wszystko zależy od szeregu czynników, jak okres trwania i skala pandemii, których dziś nie da się jednoznacznie określić, ale o pokazanie skutków zastosowania dwóch różnych modeli – skoordynowanego dla całej Europy i zróżnicowanego, tworzonego przez każde państwo indywidualnie. Organizacja podkreśla, że jeśli linie lotnicze będą musiały działać według innych zasad w miejscu startu i innych w porcie, w którym lądują, będzie to dla nich bardzo uciążliwe.

Według modelu skoordynowanego działania na szeroką skalę będzie można wprowadzać w połowie czerwca, a ich szczyt przypadnie na lipiec. Jeśli moment wdrożenia trzeba będzie przesunąć, wówczas scenariusz zacznie obowiązywać od lipca.

CZYTAJ TEŻ: Europejskie linie lotnicze i lotniska proszą o pomoc

W swojej analizie Eurocontrol przyjmuje, że jako pierwsze wrócą loty wewnątrz Europy – to założenie opiera się na doświadczeniach z Chin, gdzie realizowanych jest już około 40 procent lotów, choć obłożenie jest nadal bardzo małe. Według scenariusza skoordynowanego kraje porozumieją się zarówno w kwestii procedur operacyjnych, jak i zniesienia zakazów podróżowania. To najważniejszy postulat przewoźników i portów lotniczych. Wówczas branża straciłaby 45 procent lotów, które zaplanowane były na ten rok (5 milionów). Model nieskoordynowany zakłada, że do takiego porozumienia nie dojdzie, co przełoży się na spadek liczby operacji lotniczych o 57 procent (6,2 miliona).

Dane te pokazują, jak ważne jest wypracowanie wspólnych zasad przywracania lotów, bo dzięki nim uda się choć częściowo ograniczyć straty wywołane pandemią. Te ostatnie, zdaniem Eurocontrol, wyniosą w tym roku około 110 miliardów euro – wartość ta odnosi się do skumulowanego spadku przychodów linii lotniczych, lotnisk i agencji żeglugi powietrznych.

Reklama
Reklama

ZOBACZ TAKŻE: Linie lotnicze w kryzysie – chcą zwalniać pracowników

Dokument powstał w oparciu o uwagi takich organizacji branży lotniczej jak ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego), IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych), ACI (Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych), ale też Międzynarodowego Funduszu Walutowego i prezesów największych europejskich linii lotniczych.

Jak podkreśla Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, nie chodzi o prognozę, jak wznowienie lotów faktycznie będzie przebiegać, bo wszystko zależy od szeregu czynników, jak okres trwania i skala pandemii, których dziś nie da się jednoznacznie określić, ale o pokazanie skutków zastosowania dwóch różnych modeli – skoordynowanego dla całej Europy i zróżnicowanego, tworzonego przez każde państwo indywidualnie. Organizacja podkreśla, że jeśli linie lotnicze będą musiały działać według innych zasad w miejscu startu i innych w porcie, w którym lądują, będzie to dla nich bardzo uciążliwe.

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Linie Lotnicze
Fińskie linie lotnicze: Mamy rekordową liczbę lotów do Tajlandii
Linie Lotnicze
Zimowa siatka połączeń LOT-u. Nowe trasy i powrót popularnych kierunków
Linie Lotnicze
Air France i KLM weszły z zimowym rozkładem lotów. Jakie nowości i kierunki z Polski?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Linie Lotnicze
LOT połączy Warszawę z północną Portugalią
Reklama
Reklama