Enter Air zadowolony z wyników. Analitycy mniej

Przychody największego polskiego przewoźnika czarterowego, Enter Aira, w zeszłym roku wyniosły 1,6 miliarda złotych, były więc o 24,6 procent lepsze niż rok wcześniej.

Publikacja: 25.05.2020 11:25

Enter Air zadowolony z wyników. Analitycy mniej

Foto: Fot. Filip Frydrykiewicz

Spółka miała 168,5 mln złotych zysku operacyjnego, co oznaczało wzrost o 46,1 procent, i 85 mln zł zysku netto, czyli więcej o 31,9 procent, licząc rok do roku. Wynik EBITDA w 2019 r. ukształtował się na poziomie 343,6 mln złotych wobec 127,4 mln złotych rok wcześniej (wzrost o 169,6 procent).

W ocenie analityka BDM DM Adriana Górniaka, wyniki są słabsze od prognoz. – Były zdecydowanie poniżej naszych oczekiwań. Wolniejsza dynamika przychodów w IV kwartale 2019 roku przełożyła się na stratę EBITDA i stratę netto. W nadchodzących kwartałach istotny dla sytuacji grupy będzie wpływ Covid-19 na popyt na usługi spółki, jak i na współpracujących z nim touroperatorów – podkreśla Górniak. – Zarząd poinformował o podjęciu szeregu inicjatyw, które mają poprawić płynność finansową grupy – przypomina.

Jak przyznaje zarząd, styczeń i luty tego roku były całkiem udane, jednak w marcu spółka musiała zmienić założenia na ten rok. „Rok 2020 rozpoczął się bardzo dobrze i grupa zanotowała w styczniu i lutym wzrost operacji, jednakże w marcu, z powodu pandemii Covid-19 dotychczasowe prognozy na resztę roku stały się mało prawdopodobne” – pisze członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki. „Ograniczenie w ruchu lotniczym praktycznie z dnia na dzień uziemiło flotę Enter Aira. Wprawdzie wykonywane są sporadyczne rejsy cargo, oraz operacje zlecane przez rządy i instytucje krajów EU, jednakże jest tylko znikomy procent ruchu jaki jest konieczny dla utrzymania rentownej działalności przy potencjale produkcyjnym Enter Air.

„Spółka jest przygotowana na różne scenariusze, wydaje się, że w sytuacji kryzysowej model biznesowy Enter Air powinien być dość odporny. Mimo zawirowań, popyt na naszą usługę, jako niskokosztowego przewoźnika, spodziewany jest na dobrym poziomie w całej Europie, co jest dobrym prognostykiem naszego przetrwania a także potencjalnego, dalszego wzrostu w kolejnych latach” – twierdzi Polaniecki.

Enter Air w 2019 roku latał 21 boeingami 737-800. W szczycie sezonu wypożyczył jeszcze cztery maszyny od innych przewoźników na zasadach wet-lease. Z myślą o dalszym rozwoju i zwiększeniu operacji lotniczych w kwietniu 2020 roku do floty firma dołączyła kolejnego boeinga 737-800. teraz ma więc 22 samoloty tego typu i dwa boeingi 737 MAX 8, które decyzją producenta i władz lotniczych pozostają uziemione od marca 2019 roku.

Jak podkreśla w komunikacie przewoźnik, według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego przewiózł on w 2019 roku 1,54 mln pasażerów w ruchu czarterowym i 0,92 mln w ruchu regularnym. Przy czym „przewozy zaliczane przez ULC jako regularne są świadczone przez przewoźnika na rzecz touroperatorów w taki sam sposób jak czarterowe”.

Od wielu lat Enter Air lata dla największych touroperatorów. Pod koniec 2019 roku podpisał kolejną umowy z Itaką na lato 2020 i zimę 2020/2021. Zawarł też kontrakt z Rainbowem na sezon lato 2020 i zima 2020/2021, a w październiku 2019 r. przedłużył współpracę z TUI Poland o kolejne dwa lata.

– Dobrze wykorzystane poprzednie lata pozwoliły nam wejść w obecny rok z bardzo stabilnym biznesem, w ciągu praktycznie dwóch tygodni wdrożyliśmy zabiegi restrukturyzacyjne, zamrażając firmę w oczekiwaniu na powrót rynku. Szykujemy się do wznowienia działalności w nowych realiach i pomimo zawirowań spodziewamy się odbudowy popytu na nasze usługi w całej Europie – mówi cytowany w komunikacie członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki.

Spółka miała 168,5 mln złotych zysku operacyjnego, co oznaczało wzrost o 46,1 procent, i 85 mln zł zysku netto, czyli więcej o 31,9 procent, licząc rok do roku. Wynik EBITDA w 2019 r. ukształtował się na poziomie 343,6 mln złotych wobec 127,4 mln złotych rok wcześniej (wzrost o 169,6 procent).

W ocenie analityka BDM DM Adriana Górniaka, wyniki są słabsze od prognoz. – Były zdecydowanie poniżej naszych oczekiwań. Wolniejsza dynamika przychodów w IV kwartale 2019 roku przełożyła się na stratę EBITDA i stratę netto. W nadchodzących kwartałach istotny dla sytuacji grupy będzie wpływ Covid-19 na popyt na usługi spółki, jak i na współpracujących z nim touroperatorów – podkreśla Górniak. – Zarząd poinformował o podjęciu szeregu inicjatyw, które mają poprawić płynność finansową grupy – przypomina.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Linie Lotnicze
Enter Air: Mamy rekordowe wyniki. Rośnie popyt, załatwiamy więc nowe samoloty
Linie Lotnicze
LOT zaczął wozić narciarzy do austriackiego Tyrolu
Linie Lotnicze
Jet2.com lata na jarmark bożonarodzeniowy do Gdańska. „Bezkonkurencyjny program”
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Linie Lotnicze
Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska