Boeingi MAX uwolnione od uziemienia 18 listopada?

Już 18 listopada Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa może zdecydować o ponownym dopuszczeniu do latania uziemionych od marca 2019 roku boeingów 737 MAX.

Publikacja: 10.11.2020 20:00

Boeingi MAX uwolnione od uziemienia 18 listopada?

Foto: Fot. materiały promocyjne LOT, M. Kwasowski

Szef FAA Steve Dickson przyznał w rozmowie z agencją Reutera, że spodziewa się, że proces certyfikowania tego modelu samolotu zakończy się w „najbliższych dniach”. Trzy inne dobrze poinformowane źródła zdradziły Reuterowi, że FAA ma zamiar cofnąć nakaz uziemienia Maxów już 18 listopada.

Sam Boeing odmówił komentarza w tej sprawie.

CZYTAJ TEŻ: Pierwszy lot Maxa po poprawkach

Decyzja FAA zapada, gdy inne instytucje odpowiedzialne za regulowanie rynku lotniczego na świecie również zbliżają się do decyzji o zezwoleniu samolotowi na wznowienie lotów – dodaje Reuters. – FAA współpracuje z władzami lotniczymi na świecie, przygotowując się do zatwierdzenia decyzji certyfikacyjnej – powiedział Dickson.

– Mimo że zbliżamy się do mety, zniesiemy nakaz uziemienia dopiero, gdy nasi eksperci do spraw bezpieczeństwa stwierdzą, że samolot spełnia standardy certyfikacji – dodał.

Gdyby do tego doszło linie lotnicze muszą zaktualizować oprogramowanie pokładowych komputerów boeingów 737 MAX i przeprowadzić nowe szkolenie pilotów z ich obsługi. Według Reutera potrzeba co najmniej 30 dni, żeby samoloty mogły ponownie wzbić się w powietrze.

Amerykańskie linie lotnicze Southwest Airlines, które mają najwięcej na świecie Maxów, oceniają, że spełnienie wymagań FAA zajmie im kilka miesięcy. Dlatego planują przywrócenie tych samolotów do swoich operacji dopiero w drugim kwartale 2021 roku.

W Polsce dwoma nowymi Maxami dysponuje największy przewoźnik czarterowy Enter Air. Sześć kolejnych zamówił. Również LOT zamówił sześć Maxów.

ZOBACZ TEŻ: Enter Air zamawia kolejne boeingi

""

Fot. materiały promocyjne Enter Aira

Foto: turystyka.rp.pl

Uziemienie kosztowało amerykańskiego twórcę samolotów miliardy dolarów, spowolniło jego łańcuch dostaw i zapoczątkowało dochodzenie, w sprawie między innymi braku przejrzystości i słabego nadzoru nad rozwojem samolotu Boeingowi i samej FAA. W Departamencie Sprawiedliwości toczy się postępowanie karne.

Gdy pandemia koronawirusa zaostrzyła kryzys Boeing ograniczył produkcję i zwolnił tysiące ludzi. Na licznych wynajmowanych przez firmę miejscach postojowych na lotniskach czeka około 450 nowych, zamówionych, ale nie odebranych samolotów 737 MAX.

W zeszłym miesiącu chiński organ regulacyjny powiedział, że nie ustalił harmonogramu powrotu samolotu do służby.

Również europejska EASA prowadzi własny proces certyfikacji.

""

Fot. materiały promocyjne LOT, M. Kwasowski

Foto: turystyka.rp.pl

""

Fot. materiały promocyjne LOT, M. Kwasowski

Foto: turystyka.rp.pl

Szef FAA Steve Dickson przyznał w rozmowie z agencją Reutera, że spodziewa się, że proces certyfikowania tego modelu samolotu zakończy się w „najbliższych dniach”. Trzy inne dobrze poinformowane źródła zdradziły Reuterowi, że FAA ma zamiar cofnąć nakaz uziemienia Maxów już 18 listopada.

Sam Boeing odmówił komentarza w tej sprawie.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Air France poleci do Arabii Saudyjskiej
Linie Lotnicze
117 lotów tygodniowo z Polski do Amsterdamu - KLM ma już plan na lato
Linie Lotnicze
Dziewięć nowych tras Wizz Aira z Polski – kierunki wakacyjne, ale nie tylko
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Linie Lotnicze
Raport IATA: Samoloty najbezpieczniejsze. Wypadki lotnicze niezwykle rzadkie
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń