IATA: Bezpiecznie jak w samolocie. Tylko pięć wypadków na 32 miliony lotów

IATA opublikowała raport o bezpieczeństwie w lotnictwie światowym w roku 2022. Pokazuje tam spadek liczby wypadków śmiertelnych i ryzyka śmiertelności w porównaniu z rokiem 2021, a także w porównaniu ze średnią z pięciu lat, 2018-2022.

Publikacja: 15.03.2023 01:49

IATA: Bezpiecznie jak w samolocie. Tylko pięć wypadków na 32 miliony lotów

Foto: AFP, Luis Robayo

W zeszłym roku doszło do pięciu wypadków samolotów, w których zginęli pasażerowie i załoga. To mniej o dwa wypadki w porównaniu z rokiem 2021. Stanowi to też poprawę w stosunku do średniej z pięciu lat (2018-2022), która również wynosiła siedem.

Wskaźnik wypadków śmiertelnych poprawił się do 0,16 na milion lotów w 2022 r. z 0,27 na milion w 2021 roku, a także był niższy od pięcioletniego poziomu wynoszącego 0,20.

Wskaźnik wszystkich wypadków wyniósł 1,21 na milion lotów, co oznacza spadek w porównaniu ze wskaźnikiem 1,26 wypadków w okresie pięciu lat 2018-2022, ale wzrost w porównaniu z 1,13 wypadków na milion rejsów w 2021 roku.

Ryzyko utraty życia w ruchu pasażerskim spadło do 0,11 z 0,23 w 2021 r. i 0,13 w ciągu pięciu lat 2018-2022. To oznacza – IATA podaje obrazowy przykład – że trzeba by odbywać lot samolotem codziennie przez 25 214 lat, aby na pewno zginąć w katastrofie.

Jak pokazują dane IATA, tylko jeden wypadek zakończony śmiercią pasażerów, był udziałem przewoźnika stowarzyszonego w tym związku w roku 2022. Zginęło w nim 19 osób.

Z drugiej strony mimo mniejszej liczby wypadków śmiertelnych liczba ich ofiar wzrosła ze 121 w 2021 roku do 158 w 2022 roku. Większość ofiar śmiertelnych w 2022 r. pochłonęła jedna katastrofa lotnicza - w Chinach zginęły na raz 132 osoby. Kolejny pod względem liczby ofiar był wypadek w Tanzanii, który pochłonął 19 istnień ludzkich.

Czytaj więcej

Które linie lotnicze pasażerowie najbardziej kochają, a których nienawidzą?

– Wypadki w lotnictwie zdarzają się rzadko – komentuje cytowany w komunikacie z raportu dyrektor generalny IATA Willie Walsh. – W 2022 roku doszło do pięciu wypadków śmiertelnych na 32,2 miliona lotów. To pokazuje, że latanie jest jedną z najbezpieczniejszych czynności, w jakie człowiek może się zaangażować. Ale nawet jeśli ryzyko związane z lataniem jest wyjątkowo małe, latanie nie jest od niego zupełnie wolne. Dokładna analiza trendów, które pojawiają się nawet przy tak dużym poziomie bezpieczeństwa, sprawi, że latanie będzie jeszcze bezpieczniejsze. Na przykład tegoroczny raport mówi nam, że musimy podjąć szczególne wysiłki w zakresie operacji samolotami turbośmigłowymi w Afryce i Ameryce Łacińskiej. Bezpieczeństwo jest priorytetem lotnictwa, a naszym celem jest, aby każdy lot startował i lądował bezpiecznie, niezależnie od regionu i typu samolotu.

Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski
Linie Lotnicze
Trzeba poprawić zarządzanie lotami w Europie - twierdzą linie lotnicze
Linie Lotnicze
Kolejna linia lotnicza oskarżona o greenwashing przegrywa w sądzie