Włochy chcą regulować ceny lotów krajowych na wyspy. Przewoźnicy protestują

Włoski rząd przygotował projekt ustawy, która regulowałaby ceny biletów lotniczych na wyspy należące do Włoch. Celem jest uniemożliwienie przewoźnikom sprzedawania biletów po zawyżonych cenach podczas wakacji. Przeciwko takim przepisom protestują linie lotnicze.

Publikacja: 08.08.2023 10:23

Włochy chcą regulować ceny lotów krajowych na wyspy. Przewoźnicy protestują

Foto: PAP/Photoshot, Alessandro Serrano

Jak podaje portal news.italy24.press, omawiana podczas wczorajszego posiedzenia Rady Ministrów ustawa zakazywałaby liniom lotniczym dynamicznego kształtowania taryf lotniczych pod warunkiem, że spełnione byłyby jednocześnie trzy kryteria: lot odbywałby się na trasie krajowej z Włoch kontynentalnych na wyspy (Elbę, Lampedusę, Pantellerię, Sardynię, Sycylię) i w okresach największego natężenia ruchu związanego z wakacjami lub ogólnokrajowym stanem wyjątkowym oraz w wypadku, gdy cena biletu lub usług dodatkowych byłaby o 200 procent większa od średniej ceny na danej trasie.

Ponadto za „nieuczciwą praktykę handlową” uważane byłoby „stosowanie zautomatyzowanych procedur ustalania stawek na podstawie profilowania użytkownika w sieci lub rodzaju urządzeń elektronicznych używanych do rezerwacji”, jeśli wiązałyby się ono ze szkodą majątkową użytkownika.

Zaniepokojenie działaniami rządu wyraziły włoskie organizacje branży lotniczej Ibar i Assaereo, wskazując, że nie ma powodu, by pilnie wydawać takie zarządzenie, bo zwiększony popyt na bilety lotnicze związany ze szczytem sezonu turystycznego już mija, poza tym projekt nie był z konsultowany z przewoźnikami, którzy mogliby przekazać szczegółowe informacje na temat praktyk handlowych i wskazać rozwiązania mniej dotkliwe dla branży lotniczej, która i tak boryka się ze skutkami kryzysu pandemicznego i wojny na Ukrainie.

Czytaj więcej

Tanie linie lotnicze już nie takie tanie. Mają też mniej połączeń

Proponowana przez włoski rząd ustawa jest też, zdaniem przedstawicieli branży, sprzeczna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych w Unii Europejskiej, które pozwala przewoźnikom swobodnie ustalać taryfy za przewóz osób i towarów.

Podobne wątpliwości wyraziło włoskie stowarzyszenie tanich linii lotniczych Aicalf.

„Projekt ustawy, która kontrolowałaby ceny krajowych biletów lotniczych na wyspy i z wysp, stworzyłby niebezpieczny precedens dla sektora, którego liberalizacja przyniosła w ostatnich latach ogromne korzyści obywatelom włoskim i europejskim” - mówi prezes Aicalf Alessandro Fonti, cytowany przez repubblica.it.

„Wszelkie próby ograniczania wolnego rynku, jak również pozostawanie w konflikcie z obowiązującym prawem europejskim, mogą mieć jedynie negatywny wpływ, wbrew określonym celom, na ofertę i ceny biletów, inwestycje przedsiębiorstw lotniczych we Włoszech, zatrudnienie w sektorach lotniczym i pokrewnych, szkodząc przede wszystkim konsumentom” - dodaje.

Organizacje liczą, że proponowane przepisy zostaną poddane, po „konstruktywnej dyskusji”, ponownej ocenie.

Jak podaje portal news.italy24.press, omawiana podczas wczorajszego posiedzenia Rady Ministrów ustawa zakazywałaby liniom lotniczym dynamicznego kształtowania taryf lotniczych pod warunkiem, że spełnione byłyby jednocześnie trzy kryteria: lot odbywałby się na trasie krajowej z Włoch kontynentalnych na wyspy (Elbę, Lampedusę, Pantellerię, Sardynię, Sycylię) i w okresach największego natężenia ruchu związanego z wakacjami lub ogólnokrajowym stanem wyjątkowym oraz w wypadku, gdy cena biletu lub usług dodatkowych byłaby o 200 procent większa od średniej ceny na danej trasie.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
LOT uruchomi nowy kierunek. Od wiosny będzie latać na Maltę
Linie Lotnicze
Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów
Linie Lotnicze
KLM oferuje trzy nowe kierunki - w Indiach, Gujanie i Stanach Zjednoczonych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Wizz Air ogłasza nowe kierunki z Krakowa i Katowic. "Taką mamy strategię"