Tanie linie lotnicze już nie takie tanie. Mają też mniej połączeń

Bilety tanich linii lotniczych mocno podrożały. W dodatku oferują mniej połączeń niż przed pandemią – pokazuje analiza Niemieckiego Centrum ds. Lotnictwa i Kosmosu.

Publikacja: 02.08.2023 10:31

Program przewoźników niskokosztowych był tej zimy mniejszy o 24 procent

Program przewoźników niskokosztowych był tej zimy mniejszy o 24 procent

Foto: Bloomberg

Minionej zimy przedział cen wynosił od 103 do 147 euro. Podczas gdy w początkach 2019 roku było to od 59 do 106 euro. Najkorzystniej wypadał Easyjet, gdzie średnio za bilet trzeba było zapłacić 103 euro, wliczając w to już wszystkie podatki i opłaty.

Niemieckie Centrum ds. Lotnictwa i Kosmosu (Deutsches Zentrums für Luft- und Raumfahrt, DLR) w najnowszym raporcie potwierdza, że drożej wypadają rezerwacje robione w ostatniej chwili, choć za bilety zamawianie z dłuższym wyprzedzeniem również trzeba było zapłacić więcej niż cztery lata temu. O ile te kupowane z dnia na dzień czasem kosztują ponad 200 euro, o tyle na trzy miesiące wcześniej jest to między 36 a 78 euro. Instytucja zauważa jednak, że zakupy w ostatniej chwili bardzo się zwiększyły, za to wcześniejszych rezerwacji specjalnie nie przybywa. Tu wyjątkiem jest sytuacja w Wizz Airze.

Czytaj więcej

Brytyjski ULC dyscyplinuje Wizz Aira. Linia ma wypłacić rekompensaty pasażerom

Jak odbudowuje się rynek po pandemii? – Linie lotnicze z segmentu niskokosztowego w styczniu 2023 roku realizowały w Niemczech tygodniowo 485 połączeń – mówi kierownik studiów w DLR Peter Berster. – To o 45 tras więcej niż przed rokiem, ale nadal o ponad 200 mniej niż w rekordowym 2019 roku – dodaje (analiza uwzględnia ofertę Ryanaira, Easyjeta, Eurowingsa i Wizz Aira).

Na znaczeniu straciły też połączenia krajowe – o ile w 2010 roku było ich 120, obecnie tylko 26. W sumie udział w rynku tanich linii lotniczych w Niemczech wynosił zimą 21 procent. Największą ofertę miał Berlin – ponad 467 zaplanowanych startów tygodniowo, na drugim miejscu znalazł się Düsseldorf z prawie 281 rejsami, kolejne pozycje należały do Kolonii, Hamburga i Stuttgartu.

Statystyki dla całej Europy pokazują, że program przewoźników niskokosztowych jest o 24 procent mniejszy niż przed pandemią. Hiszpania i Wielka Brytania mogą pochwalić się prawie 6 tysiącami startów tygodniowo i to właśnie te kraje odgrywają największą rolę w tym segmencie. Kolejne miejsca zajmują Włochy (5 tysięcy lotów), Francja i Niemcy (ponad 2 tysiące startów).

Czytaj więcej

Długie kolejki, drogie parkingi, spóźnione samoloty - tych lotnisk unikaj

Z 6,6 tysiąca tras w Europie, 83 procent jest obsługiwanych przez tylko jedną tanią linię lotniczą, ale udział przewoźników z tego segmentu w tegorocznym sezonie zimowym wyniósł 30 procent. Pozostałe 70 procent było obsługiwanych przez klasyczne linie lotnicze i czartery.

Minionej zimy przedział cen wynosił od 103 do 147 euro. Podczas gdy w początkach 2019 roku było to od 59 do 106 euro. Najkorzystniej wypadał Easyjet, gdzie średnio za bilet trzeba było zapłacić 103 euro, wliczając w to już wszystkie podatki i opłaty.

Niemieckie Centrum ds. Lotnictwa i Kosmosu (Deutsches Zentrums für Luft- und Raumfahrt, DLR) w najnowszym raporcie potwierdza, że drożej wypadają rezerwacje robione w ostatniej chwili, choć za bilety zamawianie z dłuższym wyprzedzeniem również trzeba było zapłacić więcej niż cztery lata temu. O ile te kupowane z dnia na dzień czasem kosztują ponad 200 euro, o tyle na trzy miesiące wcześniej jest to między 36 a 78 euro. Instytucja zauważa jednak, że zakupy w ostatniej chwili bardzo się zwiększyły, za to wcześniejszych rezerwacji specjalnie nie przybywa. Tu wyjątkiem jest sytuacja w Wizz Airze.

Linie Lotnicze
Emirates: Do Sydney polecimy airbusem A380, planujemy powrót do Adelaide
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Linie Lotnicze
Co trzeci pasażer samolotu na świecie to pasażer tanich linii lotniczych
Linie Lotnicze
Ryanair: Skreślamy jedną piątą lotów z Modlina. To efekt zmiany opłat na lotnisku
Linie Lotnicze
Brytyjski rząd wypowiada wojnę liniom lotniczym. Nie godzi się na ukrywanie cen
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Linie Lotnicze
Monarch Airlines jednak nie poleci. Pozostanie bankrutem
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej