Tanie linie lotnicze już nie takie tanie. Mają też mniej połączeń

Bilety tanich linii lotniczych mocno podrożały. W dodatku oferują mniej połączeń niż przed pandemią – pokazuje analiza Niemieckiego Centrum ds. Lotnictwa i Kosmosu.

Publikacja: 02.08.2023 10:31

Program przewoźników niskokosztowych był tej zimy mniejszy o 24 procent

Program przewoźników niskokosztowych był tej zimy mniejszy o 24 procent

Foto: Bloomberg

Minionej zimy przedział cen wynosił od 103 do 147 euro. Podczas gdy w początkach 2019 roku było to od 59 do 106 euro. Najkorzystniej wypadał Easyjet, gdzie średnio za bilet trzeba było zapłacić 103 euro, wliczając w to już wszystkie podatki i opłaty.

Niemieckie Centrum ds. Lotnictwa i Kosmosu (Deutsches Zentrums für Luft- und Raumfahrt, DLR) w najnowszym raporcie potwierdza, że drożej wypadają rezerwacje robione w ostatniej chwili, choć za bilety zamawianie z dłuższym wyprzedzeniem również trzeba było zapłacić więcej niż cztery lata temu. O ile te kupowane z dnia na dzień czasem kosztują ponad 200 euro, o tyle na trzy miesiące wcześniej jest to między 36 a 78 euro. Instytucja zauważa jednak, że zakupy w ostatniej chwili bardzo się zwiększyły, za to wcześniejszych rezerwacji specjalnie nie przybywa. Tu wyjątkiem jest sytuacja w Wizz Airze.

Czytaj więcej

Brytyjski ULC dyscyplinuje Wizz Aira. Linia ma wypłacić rekompensaty pasażerom

Jak odbudowuje się rynek po pandemii? – Linie lotnicze z segmentu niskokosztowego w styczniu 2023 roku realizowały w Niemczech tygodniowo 485 połączeń – mówi kierownik studiów w DLR Peter Berster. – To o 45 tras więcej niż przed rokiem, ale nadal o ponad 200 mniej niż w rekordowym 2019 roku – dodaje (analiza uwzględnia ofertę Ryanaira, Easyjeta, Eurowingsa i Wizz Aira).

Na znaczeniu straciły też połączenia krajowe – o ile w 2010 roku było ich 120, obecnie tylko 26. W sumie udział w rynku tanich linii lotniczych w Niemczech wynosił zimą 21 procent. Największą ofertę miał Berlin – ponad 467 zaplanowanych startów tygodniowo, na drugim miejscu znalazł się Düsseldorf z prawie 281 rejsami, kolejne pozycje należały do Kolonii, Hamburga i Stuttgartu.

Statystyki dla całej Europy pokazują, że program przewoźników niskokosztowych jest o 24 procent mniejszy niż przed pandemią. Hiszpania i Wielka Brytania mogą pochwalić się prawie 6 tysiącami startów tygodniowo i to właśnie te kraje odgrywają największą rolę w tym segmencie. Kolejne miejsca zajmują Włochy (5 tysięcy lotów), Francja i Niemcy (ponad 2 tysiące startów).

Czytaj więcej

Długie kolejki, drogie parkingi, spóźnione samoloty - tych lotnisk unikaj

Z 6,6 tysiąca tras w Europie, 83 procent jest obsługiwanych przez tylko jedną tanią linię lotniczą, ale udział przewoźników z tego segmentu w tegorocznym sezonie zimowym wyniósł 30 procent. Pozostałe 70 procent było obsługiwanych przez klasyczne linie lotnicze i czartery.

Minionej zimy przedział cen wynosił od 103 do 147 euro. Podczas gdy w początkach 2019 roku było to od 59 do 106 euro. Najkorzystniej wypadał Easyjet, gdzie średnio za bilet trzeba było zapłacić 103 euro, wliczając w to już wszystkie podatki i opłaty.

Niemieckie Centrum ds. Lotnictwa i Kosmosu (Deutsches Zentrums für Luft- und Raumfahrt, DLR) w najnowszym raporcie potwierdza, że drożej wypadają rezerwacje robione w ostatniej chwili, choć za bilety zamawianie z dłuższym wyprzedzeniem również trzeba było zapłacić więcej niż cztery lata temu. O ile te kupowane z dnia na dzień czasem kosztują ponad 200 euro, o tyle na trzy miesiące wcześniej jest to między 36 a 78 euro. Instytucja zauważa jednak, że zakupy w ostatniej chwili bardzo się zwiększyły, za to wcześniejszych rezerwacji specjalnie nie przybywa. Tu wyjątkiem jest sytuacja w Wizz Airze.

Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski