Co trzeci pasażer samolotu na świecie to pasażer tanich linii lotniczych

36 procent miejsc w samolotach zaplanowanych na ten rok w globalnej siatce połączeń oferują tak zwane tanie linie lotnicze. Najwięcej w Stanach Zjednoczonych, Indiach, Hiszpanii, Chinach i Włoszech.

Publikacja: 09.09.2023 00:52

Najwięcej miejsc w samolotach niskokosztowych przewoźników znaleźć można w Stanach Zjednoczonych

Najwięcej miejsc w samolotach niskokosztowych przewoźników znaleźć można w Stanach Zjednoczonych

Foto: MARIO TAMA GETTY IMAGES NORTH AMERICA Getty Images via AFP

Hiszpańska firma Mabrian Technologies przejrzała połączenia lotnicze zaplanowane na całym świecie ten rok. Pod uwagę wzięła rozkłady lotów 698 przewoźników. Podzieliła ich na regularnych i niskokosztowych. Do tych ostatnich zaliczyła tych, którzy oferują obniżone ceny, nie uwzględniając niektórych usług świadczonych przez regularne linie, jak na przykład przewóz bagażu czy posiłki na pokładzie.

Czytaj więcej

Ryanair: Skreślamy jedną piątą lotów z Modlina. To efekt zmiany opłat na lotnisku

Okazuje się, że na świecie w formule niskokosztowej działa 173 przewoźników, którzy łącznie oferują ponad 2 miliardy miejsc w swoich samolotach. Najwięcej, bo ponad 395 milionów, to miejsca na trasach po i do Stanów Zjednoczonych. Na drugim miejscu znalazły się Indie (147 miliony), na trzecim Hiszpania (108 milionów), a dalej Chiny (98 milionów) i Włochy (85 milionów).

Największe są amerykańskie linie Southwest, a dalej irlandzki Ryanair, indyjskie Indigo, brytyjskie Easyjet i znowu amerykańskie Spirit Airlines.

Kraje uzależnione od tanich połączeń

W Europie do krajów, które obsługują najwięcej przylatujących tanich lotów i w związku z tym w większym stopniu są od nich uzależnione, należą Łotwa, Bułgaria, Litwa, Belgia, Słowacja, Włochy, Węgry i Macedonia. We wszystkich tych państwach udział lotów niskokosztowych przekracza 70 procent.

Raport pokazuje ponadto, że Azja to kontynent, na którym przeważają „tanie” loty, a najbardziej uzależnione od nich są Indie, Afganistan, Kazachstan i Tadżykistan, w których ich odsetek wynosi ponad 60 procent wszystkich rejsów przychodzących.

W Afryce do krajów, które obsługują najwięcej tanich lotów, należą Liberia, Togo, Sierra Leone, Gambia i Gabon (udział od 52 do 64,25 procent). W Ameryce Północnej wyróżnia się Meksyk (ponad 60 procent), ale w Stanach Zjednoczonych, mimo że są krajem o największej łącznej liczbie miejsc w niskokosztowych liniach, udział ten wynosi jedynie 33,7 procent.

Konkurencja dla autokaru i kolei

Dyrektor marketingu i komunikacji Mabrian Technologies Carlos Cendra, mówi, że chociaż pojawienie się tanich linii lotniczych można postrzegać jako ewoluowanie oferty wakacyjnej w kierunku usług niepakietowanych, to jednak ten segment transportu jest ważny dla regionów, w których komunikacja jest ograniczona. Duża część podróży realizowana w ten sposób, to wyjazdy do rodziny i znajomych lub podyktowane obowiązkami zawodowymi.

Czytaj więcej

Brytyjski rząd wypowiada wojnę liniom lotniczym. Nie godzi się na ukrywanie cen

Z kolei cytowany w komunikacie Gavin Eccles z GE Consulting, firmy konsultingowej, specjalizującej się w lotnictwie i turystyce, wskazuje, że uzależnienie od przewozów niskokosztowych jest ściśle związane z trzema aspektami: stopniem wsparcia ze strony lokalnych władz, dużym udziałem podróży krajowych i z ruchem rekreacyjnym i odwiedzinami u rodziny i znajomych. - Kraje o największej liczbie ludności (poza Chinami), Indie, Meksyk i Brazylia, charakteryzują się dużym udziałem w ruchu linii niskosztowych, ponad 60 procent – mówi. I przypomina, że tanie linie lotnicze stały się konkurencją dla przewoźników autokarowych i kolejowych.

Z drugiej strony Europa jest przykładem rozwoju taniego ruchu lotniczego o charakterze turystycznym. Dzięki Rynairowi, easyJetowi i Wizz Airowi rozwinęły się takie przeloty na trasach północ-południe. Jednak już kierunek wschód-zachód opiera się głównie na ruchu ludzi wyjeżdżających do pracy.

Hiszpańska firma Mabrian Technologies przejrzała połączenia lotnicze zaplanowane na całym świecie ten rok. Pod uwagę wzięła rozkłady lotów 698 przewoźników. Podzieliła ich na regularnych i niskokosztowych. Do tych ostatnich zaliczyła tych, którzy oferują obniżone ceny, nie uwzględniając niektórych usług świadczonych przez regularne linie, jak na przykład przewóz bagażu czy posiłki na pokładzie.

Okazuje się, że na świecie w formule niskokosztowej działa 173 przewoźników, którzy łącznie oferują ponad 2 miliardy miejsc w swoich samolotach. Najwięcej, bo ponad 395 milionów, to miejsca na trasach po i do Stanów Zjednoczonych. Na drugim miejscu znalazły się Indie (147 miliony), na trzecim Hiszpania (108 milionów), a dalej Chiny (98 milionów) i Włochy (85 milionów).

Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej