Brytyjski rząd: Linie lotnicze mają same informować pasażerów o ich prawach

Brytyjski Departament Transportu opublikował „Przewodnik po podróżach lotniczych”. Oczekuje, że przewoźnicy zamieszczą go w widocznym miejscu na swoich stronach internetowych, by klient mógł łatwo sprawdzić, jakie ma prawa.

Publikacja: 20.10.2023 21:33

Pasażerowie powinni łatwo znaleźć informację o swoich prawach - wskazuje rząd

Pasażerowie powinni łatwo znaleźć informację o swoich prawach - wskazuje rząd

Foto: AFP

W Wielkiej Brytanii niedługo rozpoczną się szkolne ferie jesienne. Dla Departamentu Transportu była to okazja, by opublikować dokument opisujący prawa pasażerów linii lotniczych - donosi portal Travel Weekly. Zawarte w nim informacje opisują, czego klienci mogą oczekiwać od przewoźników, agentów turystycznych, touroperatorów i lotnisk i co zrobić, jeśli sprawy nie potoczą się zgodnie z planem.

Kiedy zwrot pieniędzy?

W dokumencie zaznaczono, że choć zasady kontroli bezpieczeństwa zmieniają się i będą się zmieniać w nadchodzącym czasie, to podróżni nadal muszą być przygotowani na to, by wyjmować urządzenia elektroniczne i płyny w niewielkich ilościach ze swojego bagażu. Nie zabrakło instrukcji, co robić, jeśli lot zostanie odwołany lub będzie opóźniony, kiedy zagubi się bagaż, autorzy nie zapomnieli też o prawach pasażerów z niepełnosprawnościami. Podpowiadają nawet, jak złożyć skargę, jeśli podróżny ma poczucie, że został potraktowany niesprawiedliwie.

Czytaj więcej

Brytyjski rząd wypowiada wojnę liniom lotniczym. Nie godzi się na ukrywanie cen

Przewodnik daje również pogląd na to, czego należy oczekiwać w ramach podróży lotniczej na każdym jej etapie, co można przywieźć do Wielkiej Brytanii i jak poradzić sobie z przesiadkami.

Pasażerom przypomina się też, by regularnie sprawdzali komunikaty Ministerstwa Spraw Zagranicznych dotyczące poszczególnych krajów, zanim kupią bilet, a także wyjaśnia, jakie zdarzenia mogą być uznane za nadzwyczajne i nieoczekiwane okoliczności i kiedy przysługuje zwrot pieniędzy.

Wkrótce opracowanie będzie przygotowane również w języku migowym oraz w wersji łatwej do odczytania, by mogli z niego korzystać także pasażerowie z niepełnosprawnościami. Chodzi również o to, by wskazać im możliwość zamówienia asystenta na lotnisku, który pomoże dojść im do samolotu.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu odpowiedzialna za lotnictwo, Charlotte Vere, napisała do 30 linii lotniczych i operatorów z apelem o zamieszczenie na swoich stronach internetowych przewodnika, by pasażerowie nie musieli szukać długo potrzebnych informacji.

- Bez względu na to, czy wybieramy się na wakacje, wyjeżdżamy służbowo, czy odwiedzamy bliskich, wszyscy chcemy, aby nasza podróż przebiegła sprawnie i bez zakłóceń, dlatego „Przewodnik po podróżach lotniczych” jest tak ważny. Kompleksowy zestaw informacji i porad, które są przedstawione w jasny i zwięzły sposób, pomoże poprawić ogólne wrażenia z podróży i sprawi, że pasażerowie dostaną to, co im się należy – mówi.

Konsumenci zadowoleni, ale nie do końca

Istnieje wiele regulacji, których celem jest ochrona osób wyjeżdżających na wakacje, zwłaszcza w kwestii opóźnień i odwołań lotów – dopowiada dyrektor ABTA, organizacji skupiającej przedsiębiorców branży turystycznej Mark Tanzer. – Prawa konsumentów są jednak różne w zależności od tego, co zarezerwowali, przy czym osoby, które korzystają z wyjazdów zorganizowanych, mają większą ochronę – dodaje. Jego zdaniem przewodnik dobrze opisuje, czego mogą się spodziewać podróżni, a ABTA także służy w tym zakresie pomocą – klienci korzystający z usług firm należących do organizacji mogą liczyć na dodatkową ochronę zgodnie z Kodeksem postępowania ABTA.

Czytaj więcej

Debata. Prawa klientów biur podróży są przeregulowane. Przedsiębiorcy mają gorzej

Rocio Concha, dyrektor ds. strategii i doradztwa w organizacji konsumenckiej Which? również jest zadowolony, jednak zwraca uwagę, że samo stworzenie dokumentu na niewiele się zda, jeśli przewoźnicy lotniczy nie będą przestrzegać zasad. – Czasem widzimy, jak linie lotnicze ignorują swoje zobowiązania w wypadku wystąpienia zakłóceń, bo wiedzą, że nie spotkają ich żadne znaczące konsekwencje – mówi.

Jego zdaniem premier musi podjąć działania, które pokażą, że stoi po stronie podróżnych i zobowiązał się do wprowadzenia przepisów prawnych przyznających Urzędowi Lotnictwa Cywilnego uprawnienia do bezpośredniego nakładania kar finansowych. Tylko wtedy prawa pasażerów i zabezpieczenia określone w nowym rozporządzeniu lotniczym będą naprawdę warte papieru, na którym został spisany.

W Wielkiej Brytanii niedługo rozpoczną się szkolne ferie jesienne. Dla Departamentu Transportu była to okazja, by opublikować dokument opisujący prawa pasażerów linii lotniczych - donosi portal Travel Weekly. Zawarte w nim informacje opisują, czego klienci mogą oczekiwać od przewoźników, agentów turystycznych, touroperatorów i lotnisk i co zrobić, jeśli sprawy nie potoczą się zgodnie z planem.

Kiedy zwrot pieniędzy?

Pozostało 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
LOT uruchomi nowy kierunek. Od wiosny będzie latać na Maltę
Linie Lotnicze
Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów
Linie Lotnicze
KLM oferuje trzy nowe kierunki - w Indiach, Gujanie i Stanach Zjednoczonych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Wizz Air ogłasza nowe kierunki z Krakowa i Katowic. "Taką mamy strategię"