Lufthansa dolicza pasażerom nową opłatę. Zbiera pieniądze na ochronę środowiska

Od 1 do 72 euro od osoby wynosi dopłata środowiskowa, którą właśnie wprowadziła Lufthansa. Jej wysokość zależy od trasy lotu i taryfy i jest doliczana do biletów za loty rozpoczynające się 1 stycznia 2025 roku.

Publikacja: 26.06.2024 10:35

Lufthansa prezentowała kabinę swojego samolotu podczas targów turystycznych ITB w Berlinie

Lufthansa prezentowała kabinę swojego samolotu podczas targów turystycznych ITB w Berlinie

Foto: Filip Frydrykiewicz

Grupa Lufthansa wprowadza dopłatę z tytułu kosztów środowiskowych, czytamy w informacji prasowej koncernu. Przewoźnik chce zebrać pieniądze na pokrycie części stale rosnących kosztów dodatkowych, wynikających z unijnych regulacji dotyczących ochrony środowiska. Obejmują one ustawowy limit mieszania ekopaliwa (SAF) z tradycyjnym — w wypadku wylotów z krajów Unii Europejskiej od 1 stycznia 2025 roku jego udział musi wynosić co najmniej 2 procent.

Czytaj więcej

Czy pasażerowie chętnie zapłacą za ekologiczne latanie? Testowała to Lufthansa

Chodzi też o koszty wynikające z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla (EU ETS), a także o inne wynikające z unijnych regulacji takich jak program kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym (CORSIA).

Grupa tłumaczy, że nie da rady pokryć sama sukcesywnie rosnących kosztów będących efektem zaostrzania unijnych przepisów.

Dopłata obejmuje wszystkie loty Grupy Lufthansa, rozpoczynające się w jednym z 27 krajów UE, a także w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii. Jej wysokość jest różna - w zależności od trasy lotu i taryfy wynosi od 1 euro do 72 euro.

Koncern zapewnia, że co roku inwestuje miliardy w nowe technologie i pracuje ze swoimi partnerami nad innowacjami, które krok po kroku pomagają uczynić loty mniej szkodzącymi środowisku naturalnemu. Grupa od wielu lat wspiera badania nad klimatem i pogodą. Dąży do osiągnięcia do 2050 roku neutralnego bilansu CO₂, a do 2030 roku zamierza zmniejszyć emisję dwutlenku węgla netto w porównaniu z 2019 rokiem o połowę. Modernizuje flotę, optymalizuje loty, wykorzystuje SAF.

W ramach programu ochrony klimatu „Fit for 55” Unia Europejska podjęła decyzję o obowiązku stosowania mieszanki paliwa lotniczego, które ma składać się częściowo z SAF. Od 2025 roku jego udział został ustalony na 2 procent, od 2030 roku na 6 procent, od 2035 roku na 20 procent, a od 2050 roku na 70 procent. Dla przewoźników spełnienie tego obowiązku oznacza dodatkowe miliardowe koszty.

Z kolei w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) dla lotnictwa od 2012 roku produkcja CO₂ jest kontrolowana i ograniczana przez handel certyfikatami. Grupa Lufthansa podlega temu systemowi w wypadku wszystkich lotów na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

Dodatkowe obowiązki w zakresie zrzeczenia się certyfikatów emisji istnieją w ramach systemów handlu uprawnieniami do emisji w Szwajcarii (CH-ETS) i Wielkiej Brytanii (UK-ETS) w przypadku lotów między EOG, Szwajcarią i Wielką Brytanią.

W ramach porozumienia w sprawie ochrony klimatu zawartego przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w październiku 2016 roku – Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA), emisje CO₂ w lotnictwie międzynarodowym są kompensowane poprzez zakup certyfikatów.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Linie Lotnicze
Enter Air: Mamy rekordowe wyniki. Rośnie popyt, załatwiamy więc nowe samoloty
Linie Lotnicze
LOT zaczął wozić narciarzy do austriackiego Tyrolu
Linie Lotnicze
Jet2.com lata na jarmark bożonarodzeniowy do Gdańska. „Bezkonkurencyjny program”
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Linie Lotnicze
Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska