Lufthansa dolicza pasażerom nową opłatę. Zbiera pieniądze na ochronę środowiska

Od 1 do 72 euro od osoby wynosi dopłata środowiskowa, którą właśnie wprowadziła Lufthansa. Jej wysokość zależy od trasy lotu i taryfy i jest doliczana do biletów za loty rozpoczynające się 1 stycznia 2025 roku.

Publikacja: 26.06.2024 10:35

Lufthansa prezentowała kabinę swojego samolotu podczas targów turystycznych ITB w Berlinie

Lufthansa prezentowała kabinę swojego samolotu podczas targów turystycznych ITB w Berlinie

Foto: Filip Frydrykiewicz

Grupa Lufthansa wprowadza dopłatę z tytułu kosztów środowiskowych, czytamy w informacji prasowej koncernu. Przewoźnik chce zebrać pieniądze na pokrycie części stale rosnących kosztów dodatkowych, wynikających z unijnych regulacji dotyczących ochrony środowiska. Obejmują one ustawowy limit mieszania ekopaliwa (SAF) z tradycyjnym — w wypadku wylotów z krajów Unii Europejskiej od 1 stycznia 2025 roku jego udział musi wynosić co najmniej 2 procent.

Czytaj więcej

Czy pasażerowie chętnie zapłacą za ekologiczne latanie? Testowała to Lufthansa

Chodzi też o koszty wynikające z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla (EU ETS), a także o inne wynikające z unijnych regulacji takich jak program kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym (CORSIA).

Grupa tłumaczy, że nie da rady pokryć sama sukcesywnie rosnących kosztów będących efektem zaostrzania unijnych przepisów.

Dopłata obejmuje wszystkie loty Grupy Lufthansa, rozpoczynające się w jednym z 27 krajów UE, a także w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii. Jej wysokość jest różna - w zależności od trasy lotu i taryfy wynosi od 1 euro do 72 euro.

Koncern zapewnia, że co roku inwestuje miliardy w nowe technologie i pracuje ze swoimi partnerami nad innowacjami, które krok po kroku pomagają uczynić loty mniej szkodzącymi środowisku naturalnemu. Grupa od wielu lat wspiera badania nad klimatem i pogodą. Dąży do osiągnięcia do 2050 roku neutralnego bilansu CO₂, a do 2030 roku zamierza zmniejszyć emisję dwutlenku węgla netto w porównaniu z 2019 rokiem o połowę. Modernizuje flotę, optymalizuje loty, wykorzystuje SAF.

W ramach programu ochrony klimatu „Fit for 55” Unia Europejska podjęła decyzję o obowiązku stosowania mieszanki paliwa lotniczego, które ma składać się częściowo z SAF. Od 2025 roku jego udział został ustalony na 2 procent, od 2030 roku na 6 procent, od 2035 roku na 20 procent, a od 2050 roku na 70 procent. Dla przewoźników spełnienie tego obowiązku oznacza dodatkowe miliardowe koszty.

Z kolei w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) dla lotnictwa od 2012 roku produkcja CO₂ jest kontrolowana i ograniczana przez handel certyfikatami. Grupa Lufthansa podlega temu systemowi w wypadku wszystkich lotów na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

Dodatkowe obowiązki w zakresie zrzeczenia się certyfikatów emisji istnieją w ramach systemów handlu uprawnieniami do emisji w Szwajcarii (CH-ETS) i Wielkiej Brytanii (UK-ETS) w przypadku lotów między EOG, Szwajcarią i Wielką Brytanią.

W ramach porozumienia w sprawie ochrony klimatu zawartego przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w październiku 2016 roku – Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA), emisje CO₂ w lotnictwie międzynarodowym są kompensowane poprzez zakup certyfikatów.

Grupa Lufthansa wprowadza dopłatę z tytułu kosztów środowiskowych, czytamy w informacji prasowej koncernu. Przewoźnik chce zebrać pieniądze na pokrycie części stale rosnących kosztów dodatkowych, wynikających z unijnych regulacji dotyczących ochrony środowiska. Obejmują one ustawowy limit mieszania ekopaliwa (SAF) z tradycyjnym — w wypadku wylotów z krajów Unii Europejskiej od 1 stycznia 2025 roku jego udział musi wynosić co najmniej 2 procent.

Chodzi też o koszty wynikające z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla (EU ETS), a także o inne wynikające z unijnych regulacji takich jak program kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym (CORSIA).

Linie Lotnicze
UOKiK oskarża Enter Aira o lekceważenie praw pasażerów. "Utrudnia wypłacanie odszkodowań"
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Linie Lotnicze
Linie lotnicze boją się turbulencji. Szybciej będą kończyć serwis pokładowy
Linie Lotnicze
Jesienią będzie można polecieć z Wizz Airem do Mołdawii
Linie Lotnicze
Jedna z najlepszych na świecie linii lotniczych zagrożona bankructwem
Linie Lotnicze
Wizz Air ma cztery nowe trasy z trzech lotnisk. W tym jedną na wakacyjną wyspę
Linie Lotnicze
Lotnicze Oskary 2024. Poznaliśmy najlepsze linie lotnicze świata. Degradacja LOT-u