Rząd przeznaczy na CPK 13 miliardów złotych

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu inwestycyjnego Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023”. Realizacja programu ma kosztować 12,8 miliarda złotych. Pieniądze będą pochodzić ze sprzedaży obligacji.

Publikacja: 28.10.2020 19:57

Rząd przeznaczy na CPK 13 miliardów złotych

Foto: jedna z wizji, jak mógłby wyglądać terminal CPK. Fot. CPK

Za tę sumę spółka CPK, prowadząca inwestycję, rozpocznie jeszcze w tym roku wykupowanie ziemi pod węzeł komunikacyjny. W 2021 r. przygotuje projekt tzw. master planu lotniska i wystąpi o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, a w 2023 roku przygotuje raport oddziaływania na środowisko i koncepcja architektoniczną terminalu pasażerskiego. Także w 2023 r. inwestor planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną i wbić pierwszą łopatę na placu budowy.

CZYTAJ TEŻ: Horała: CPK ruszy w najlepszym momencie

Założenia Koncepcji CPK przewidują budowę przeszło 120 budynków i budowli. Sam terminal pasażerski, o szacowanej powierzchni 400-500 tys. mkw., miałby być jednym z największych obiektów kubaturowych w Polsce.

Jak mówił w Sejmie wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do budowy CPK Marcin Horała, program CPK to „w pewnym aspekcie wielki program pozyskiwania do Polski kapitału, środków europejskich, środków komercyjnych na dobre inwestycje wpisujące się w politykę europejską, jak również komercyjnie opłacalne, jak duże lotnisko hubowe”.

Jak powiedział „Rzeczpospolitej” ekspert rynku lotniczego Sebastian Gościniarek z BBSG, nie oczekiwałby, że projekt na wczesnym etapie przyczyni się do wychodzenia polskiej gospodarki z kryzysu. – Wszystkie prace, które pozwolą zarobić polskim podmiotom są przewidziane na czas kiedy powinniśmy już być po kryzysie. W tym wypadku jedynie wykup ziemi spowoduje, przeniesienie pieniędzy z kasy rządu do kasy prywatnej. Poza tym pieniądze będą wydawane głównie na usługi firm zagranicznych. Pytanie co zrobić, aby chociaż część z tych pieniędzy została w kraju?

Z kolei prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski zwraca uwagę, że pieniądze bardziej są teraz potrzebne na ratowanie już funkcjonujących lotnisk, które są w głębokim kryzysie, a 142 miliony złotych, które na ten cel przeznacza rząd to kropla w morzu potrzeb.

WIĘCEJ: Pomoc rządu to kropla w morzu potrzeb polskich lotnisk

Za tę sumę spółka CPK, prowadząca inwestycję, rozpocznie jeszcze w tym roku wykupowanie ziemi pod węzeł komunikacyjny. W 2021 r. przygotuje projekt tzw. master planu lotniska i wystąpi o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, a w 2023 roku przygotuje raport oddziaływania na środowisko i koncepcja architektoniczną terminalu pasażerskiego. Także w 2023 r. inwestor planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną i wbić pierwszą łopatę na placu budowy.

CZYTAJ TEŻ: Horała: CPK ruszy w najlepszym momencie

Lotniska
Nad Morzem Czerwonym ruszyło nowe lotnisko. „Pięciogwiazdkowa jakość”
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Lotniska
Londyn ogranicza liczbę lotów. Prawie co trzeci kontroler na zwolnieniu lekarskim
Lotniska
Nowy podatek dla pasażerów samolotów w Amsterdamie. „Niespotykane rozwiązanie”
Lotniska
Lotnisko Modlin: Jeszcze nigdy nie mieliśmy tylu pasażerów, ilu było w sierpniu
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Lotniska
Lotnisko Chopina – prawie dwa miliony pasażerów w sierpniu
Lotniska
Biały Dom: Na lotniskach nie jest bezpiecznie. Za dużo incydentów grożących katastrofą