Rząd przeznaczy na CPK 13 miliardów złotych

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu inwestycyjnego Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023”. Realizacja programu ma kosztować 12,8 miliarda złotych. Pieniądze będą pochodzić ze sprzedaży obligacji.

Publikacja: 28.10.2020 19:57

Rząd przeznaczy na CPK 13 miliardów złotych

Foto: jedna z wizji, jak mógłby wyglądać terminal CPK. Fot. CPK

Za tę sumę spółka CPK, prowadząca inwestycję, rozpocznie jeszcze w tym roku wykupowanie ziemi pod węzeł komunikacyjny. W 2021 r. przygotuje projekt tzw. master planu lotniska i wystąpi o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, a w 2023 roku przygotuje raport oddziaływania na środowisko i koncepcja architektoniczną terminalu pasażerskiego. Także w 2023 r. inwestor planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną i wbić pierwszą łopatę na placu budowy.

CZYTAJ TEŻ: Horała: CPK ruszy w najlepszym momencie

Założenia Koncepcji CPK przewidują budowę przeszło 120 budynków i budowli. Sam terminal pasażerski, o szacowanej powierzchni 400-500 tys. mkw., miałby być jednym z największych obiektów kubaturowych w Polsce.

Jak mówił w Sejmie wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do budowy CPK Marcin Horała, program CPK to „w pewnym aspekcie wielki program pozyskiwania do Polski kapitału, środków europejskich, środków komercyjnych na dobre inwestycje wpisujące się w politykę europejską, jak również komercyjnie opłacalne, jak duże lotnisko hubowe”.

Jak powiedział „Rzeczpospolitej” ekspert rynku lotniczego Sebastian Gościniarek z BBSG, nie oczekiwałby, że projekt na wczesnym etapie przyczyni się do wychodzenia polskiej gospodarki z kryzysu. – Wszystkie prace, które pozwolą zarobić polskim podmiotom są przewidziane na czas kiedy powinniśmy już być po kryzysie. W tym wypadku jedynie wykup ziemi spowoduje, przeniesienie pieniędzy z kasy rządu do kasy prywatnej. Poza tym pieniądze będą wydawane głównie na usługi firm zagranicznych. Pytanie co zrobić, aby chociaż część z tych pieniędzy została w kraju?

Z kolei prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski zwraca uwagę, że pieniądze bardziej są teraz potrzebne na ratowanie już funkcjonujących lotnisk, które są w głębokim kryzysie, a 142 miliony złotych, które na ten cel przeznacza rząd to kropla w morzu potrzeb.

WIĘCEJ: Pomoc rządu to kropla w morzu potrzeb polskich lotnisk

Za tę sumę spółka CPK, prowadząca inwestycję, rozpocznie jeszcze w tym roku wykupowanie ziemi pod węzeł komunikacyjny. W 2021 r. przygotuje projekt tzw. master planu lotniska i wystąpi o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, a w 2023 roku przygotuje raport oddziaływania na środowisko i koncepcja architektoniczną terminalu pasażerskiego. Także w 2023 r. inwestor planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną i wbić pierwszą łopatę na placu budowy.

CZYTAJ TEŻ: Horała: CPK ruszy w najlepszym momencie

Lotniska
Prezes CPK: Projektowanie terminala zaawansowane w 50 procentach
Lotniska
Etna znowu dymi. Lotnisko w Katanii nie przyjmuje samolotów
Lotniska
Na lotnisku w Katowicach wyrobisz paszport w kwadrans. Paszport tymczasowy
Lotniska
Lotnisko w Gdańsku miało już prawie 3 mln pasażerów. Czartery rosną o 60 procent
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Lotniska
Lotnisko Chopina: Historyczny rekord - 2 miliony pasażerów w czerwcu