Od dzisiaj w Porcie Lotniczym Gdańsk działa najnowocześniejszy w Polsce system ILS (Instrument Landing System) kategorii III B – podaje biuro prasowe lotniska w komunikacie. Mają go największe europejskie lotniska. Umożliwia on starty i lądowania nawet w dużej mgle. Dzięki niemu liczba lotów odwoływanych w Gdańsku lub przekierowywanych na inne lotniska spadnie prawie do zera.
Parametry poszczególnych kategorii systemu ILS na gdańskim lotnisku (DH – wysokość decyzji, RVR – widzialność wzdłuż drogi startowej)
Przy dotychczasowym systemie ILS kategorii II lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 metrów. Jednocześnie załoga podchodzącego do lądowania musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 metrów. Od dzisiaj minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 metrów, a wysokość, z której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, wynosi zero.
CZYTAJ TEŻ: Gdańskie lotnisko: W przyszłym roku odprawy w nowym terminalu
Prace nad uruchomieniem kategorii III ILS, w które zaangażowane były Port Lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego, trwały ponad cztery lata. Lotnisko stworzyło system weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów, a PAŻP rozbudowała istniejący ILS o dodatkową antenę. We współpracy z ULC zmienione zostały procedury operacyjne lotniska.