Kontrolerzy lotów bliżej porozumienia z szefostwem PAŻP

Związek Zawodowy Kontrolerów Lotów (ZZKRL) i kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) w ramach rokowań w sporze zbiorowym wstępnie porozumiały się w sprawie zmian regulaminu pracy i wynagradzania.

Publikacja: 27.05.2022 11:34

Kontrolerzy lotów bliżej porozumienia z szefostwem PAŻP

Foto: Adobe Stock

Jak informuje biuro prasowe związkowców, projekty obu aneksów do regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania będą teraz przedstawione „do konsultacji ze stroną społeczną i z Ministerstwem Infrastruktury”.

Czytaj więcej

Debata touroperatorów: Czujemy się jak bokser na ringu, odpieramy cios za ciosem

Wypracowane zapisy i zmiany zgłaszane przez ZZKRL uporządkowały kwestie stanowisk pracy i zmierzają do zmniejszenia liczby nadgodzin kontrolerów. Nowy aneks do regulaminu pracy ogranicza wzrost dodatków, zmienia zasady wynagradzania kontrolerów nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju, zmniejszając dysproporcje w przychodach między pracownikami z lotnisk warszawskich i regionalnych – czytamy w komunikacie ZZKRL.

Strony dążą do sytuacji, w której liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy nie będzie mogła przekraczać w wypadku pracowników zatrudnionych na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego 150 godzin w roku kalendarzowym, a informatorów służby informacji powietrznej 240 godzin w roku kalendarzowym.

„Ponadto Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest w trakcie tworzenia i wdrażania 24 postulatów dotyczących procedur bezpieczeństwa w PAŻP sformułowanych przez ZZKRL. Strony prowadzą prace nad kodeksem etyki oraz pozostałymi kwestiami socjalnymi”.

Konflikt kontrolerów lotów zatrudnionych w PAŻP z kierownictwem tej firmy trwa od miesięcy, kiedy to ówczesny prezes Janusz Janiszewski ogłosił nowy regulamin wynagrodzeń, zmniejszający stawki ze względu na mniejszy ruch na niebie (a co za tym idzie mniejsze wpływy do kasy PAŻP). W wyniku sporu zdecydowana większość kontrolerów z lotnisk warszawskich (Okęcie i Modlin) złożyła wypowiedzenia. Ich odejście z końcem kwietnia wiązałoby się z częściowym paraliżem ruchu na lotniskach w Warszawie i Modlinie. Negocjacje trwały, ostatecznie strony przedłużyły je do 10 lipca, dzięki czemu nie trzeba było wprowadzać ograniczeń w lotach.

Jak informuje biuro prasowe związkowców, projekty obu aneksów do regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania będą teraz przedstawione „do konsultacji ze stroną społeczną i z Ministerstwem Infrastruktury”.

Wypracowane zapisy i zmiany zgłaszane przez ZZKRL uporządkowały kwestie stanowisk pracy i zmierzają do zmniejszenia liczby nadgodzin kontrolerów. Nowy aneks do regulaminu pracy ogranicza wzrost dodatków, zmienia zasady wynagradzania kontrolerów nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju, zmniejszając dysproporcje w przychodach między pracownikami z lotnisk warszawskich i regionalnych – czytamy w komunikacie ZZKRL.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Pegasusem z lotniska w Krakowie do Izmiru. Nowe połączenie
Lotniska
Rośnie ruch na Lotnisku Chopina. „Brakuje nam miejsc postojowych”
Lotniska
Ryanair włącza Brukselę do katowickiej siatki lotów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniska
Niemcy inwestują w greckie lotniska. Wzrośnie przepustowość